کد خبر: 240702140575
روزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

همراه اول بر تعداد کل مشترکان ۴G افزود

زینب غضنفری

عصراقتصاد: بر اساس داده‌های آخرین گزارش منتشر شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ۱۴۰۲، مشترکان پهنای باند کشور بیشتر شده و افراد بیشتری به استفاده از اینترنت پرسرعت تمایل نشان داده‌ اند.

چهل و پنجمین گزارش فصلی شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات مربوط به سه ماه نخست سال ۱۴۰۲، توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) منتشر شد که حاکی از افزایش سهم همراه اول در شاخص‌های مختلف از جمله شاخص تعداد مشترکان پهن باند سیار است.

بر اساس این گزارش، تعداد کل مشترکان پهنای باند کشور در بهار سال ۱۴۰۲ نسبت به بهار سال ۱۴۰۱ رشد ۸.۱۶ درصدی داشت و از ۹۷.۸ میلیون مشترک به ۱۰۵.۸ میلیون مشترک افزایش یافت.

در این میان، ۹۲ درصد از تعداد کل مشترکان، مشترک تکنولوژی ۴G بوده‌اند و تنها ۸ درصد همچنان با فناوری ۳G سروکار دارند و سیستم‌های ارتباطی خود را به فناوری ۴G ارتقا نداده‌اند.

این موضوع جایگاه مهم فناوری ۴G را نشان می‌دهد و شرکتی در این بازار برنده است که بتواند در این زمینه عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد و خدمات بیشتری و با کیفیت بالاتری را در زمینه این فناوری پرمصرف به مشترکان ارائه کند.

حال با مراجعه به دو اپراتور برتر کشور مشخص می‌شود که شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) سهم بیشتری از این بازار را به خود اختصاص داده است.

بر اساس داده‌های آخرین گزارش منتشر شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مربوط به سه ماه منتهی به بهار ۱۴۰۲، همراه اول سهم ۵۳.۶۵ درصدی از بازار مشترکان پهن باند سیار (اینترنت پرسرعت) را در اختیار دارد و ایرانسل در رتبه دوم با سهم ۴۲.۶۶ درصدی قرار گرفته است.

این موضوع از تعداد سایت‌ها و دکل‌های فیزیکی ۴G نشات می‌گیرد؛ به عبارت بهتر، از آن جایی که همراه اول تعداد سایت‌های فیزیکی ۴G بیشتری را در سراسر کشور نصب و راه‌اندازی کرده، توانسته سهم بیشتری از این بازار را به نام خود ثبت کند.

بر مبنای آمارهای منتشر شده، سهم همراه اول از سایت‌های فیزیکی ۴G بالغ بر ۵۱ درصد است که ۱۰ درصد بیش از سهم ایرانسل و به معنای آن است که بیش از نیمی‌از کل دکل‌ها و سایت‌های ۴G کشور را زیر پر و بال خود گرفته است.

نکته مهمتر این است که همانطور که در بالا اشاره شد، فناوری ۴G جایگاه و محبوبیت بالایی بین مردم دارد و متقضایان بسیاری را به سمت خود کشانده است؛ از همین رو، همراه اول تمرکز بالایی صرف این حوزه کرد و برنامه‌های بسیاری در این زمینه عملی کرد.

به این ترتیب، میزان رشد سایت‌ها و زیرساخت‌های ۴G در همراه اول در بهار سال ۱۴۰۲ نسبت به بهار سال ۱۴۰۱ رشد جالب توجه ۱۳.۴۵ درصدی را رقم زد؛ در حالی که ایرانسل در این زمینه عملکردی با میزان رشد ۶.۳۳ درصدی داشت.

بنابراین، می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که شرکت همراه اول سرمایه‌گذاری بیشتری در زمینه توسعه شبکه و زیرساخت‌های خود انجام داده و به صورت هدفمند بازار را رصد و خدمات خود را گسترش می‌دهد.

به همین جهت، مشترکان بیشتری را به سمت خود کشانده و در نهایت بیشترین سهم بازار را در زمینه‌های مختلف به نام خود ثبت زده و سبب شده بر تعداد کل مشترکان پهنای باند کشور افزوده شود و افراد بیشتری از خدمات اینترنت پرسرعت و ۴G استفاده کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا