کد خبر: 24120074865
اقتصادبورسخدمات و توزیعروزنامهشرکت ها

«همراه اول» در صورت‌های مالی ۹ ماهه مانند ۶ ماهه خوش درخشید

مسعود وطنخواه

همراه اول در حالی اطلاعات و صورت‌های مالی ۹ماهه میاندوره‌ای تلفیقی منتهی به تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ با ارائه گزارش معقول و حفظ رشد سودآوری حدود ۲۳درصد در کدال بارگزاری کرد که پیش ازاین نیز همراه اول در اطلاعات و صورت‌های مالی میان دوره‌ای تلفیقی ۶ماهه منتهی به ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۰ (حسابرسی‌شده) منتشرشده ۱۵ آذر ۱۴۰۰ در تارنمای کدال، درآمدهای عملیاتی این شرکت ۲۶درصد، سود (زیان) ناخالص آن نیز ۱۹ درصد نسبت به ۶ماهه سال گذشته رشد نشان می‌دهد.

بر اساس اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای تلفیقی منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ بارگزاری‌شده از سوی همراه اول در سامانه کدال، این شرکت توانسته است درآمدهای عملیاتی را با ۲۴درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۲۲۱همت ریال برساند.

افزایش درآمدهای عملیاتی در یک شرکت بدون رشد بهاى تمام‌شده درآمدهای عملیاتی امکانپذیر نیست اما رشد بیشتر درآمدهای عملیاتی در مقایسه با افزایش بهای تمام‌شده راهکاری است که شرکت‌های دارای ساختار شفاف مالی از آن استفاده می‌کنند و این امر موجب رشد حاشیه سود که در صورت‌های مالی با عنوان «سود (زیان) ناخالص» ثبت می‌شود.

درآمدهای عملیاتی را ۱۷۹همت

بر اساس اطلاعات تجدید ارائه‌شده دوره منتهی به ۱۳۹۹/۰۹/۳۰، همراه اول درآمدهای عملیاتی را ۱۷۹همت، بهاى تمام‌شده درآمدهای عملیاتی را ۱۲۶همت و سود (زیان) ناخالص را ۵۲همت ریال گزارش کرد این در حالی است که این همراه اول در اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای تلفیقی منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰، درآمدهای عملیاتی را با ۲۴درصد رشد، ۲۲۱همت، بهاى تمام‌شده درآمدهای عملیاتی را با ۲۴درصد افزایش، ۱۵۷همت و سود (زیان) ناخالص را با ۲۳درصد رشد، ۶۴همت ریال گزارش کرده است.

هر چند در صورت‌های مالی همراه اول مقدار نسبت افزایش درآمدهای عملیاتی و بهاى تمام‌شده درآمدهای عملیاتی برابر است اما به دلیل مدیریت مناسب و صرفه‌جویی‌های مناسب این شرکت توانسته است با وجود افزایش هزینه‌ها مقدار افزایش سود را حفظ کند.

گزارش مناسب در ۶ ماهه

یکی از مواردی که مورد توجه فعالان بازار سرمایه است تکرارپذیری ارائه گزارش‌های مناسب است که این مهم در همراه اول دیده می‌شود.

پیش از این درباره صورت‌های مالی میان دوره‌ای تلفیقی ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۰ مربوط به همراه اول در گزارشی روزنامه عصر اقتصاد با عنوان «تثبیت جایگاه نماد همراه در جمع سهم های بنیادی» به این موضوع پرداخته و نوشته بود: «نماد همراه که نشانگر شرکت همراه اول در تابلو بازار سرمایه است. براساس آخرین صورت‌های مالی شش ماهه منتشرشده در کدال میزان درآمدهای عملیاتی این شرکت طی نیمه نخست سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۶ درصد رشد داشته است.

همراه اول در اطلاعات و صورت‌های مالی میان دوره‌ای تلفیقی ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۰ (حسابرسی‌شده) منتشرشده ۱۵ آذر ۱۴۰۰ در تارنمای کدال، درآمدهای عملیاتی این شرکت ۲۶درصد، سود (زیان) ناخالص آن نیز ۱۹ درصد نسبت به ۶ماهه سال گذشته رشد نشان می‌دهد.

این افزایش درآمد عملیاتی و سود همراه اول در حالی اتفاق می‌افتد که سال گذشته کشور با تورم حدود ۵۰درصدی مواجه بود. یعنی شرکت در همه امور خود از جمله حقوق و دستمزد، حمل و نقل و از همه مهم‌تر جایگزینی و سرویس قطعات قدیمی با جدید در روزگاری که ارز هر روز افزایش پیدا می‌کرد. اگر نبوغ مدیریت کاهش هزینه نبود گزارش ۶ماهه این شرکت به گونه‌ای دیگر بود. به عبارت دیگر، اگر افزایش قسمتی از هزینه‌های شرکت که در اثر تورم اجتناب‌ناپذیر بود سود و زیان ناخالص شرکت بیشتر از ۱۹درصد بود.»

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا