کد خبر: 260302129973
روزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

همراه اول همچنان در مدار صعود

زینب غضنفری

شرکت ارتباطات سیار ایران که به نام «همراه اول» شناخته می‌شود، سهامداران خود را برای حضور در مجمع عمومی‌عادی سالیانه در تاریخ ۲۸ خرداد ماه فراخواند و با توجه به تقسیم سود مناسب در مجامع سالیان گذشته، انتظار می‌رود با توجه به عملکرد نسبتا مطلوب سال مالی اخیر، استقبال خوبی از مجمع پیش‌روی این شرکت صورت پذیرد.

البته این شرکت سود نقدی مصوب سهامداران خرد را از اوایل شهریور ماه پرداخت خواهد کرد و سهامداران این شرکت سریع‌تر از سایر شرکت‌ها به سود خود دست خواهند یافت.

بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده، همراه اول در سال مالی منتهی به ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ موفق به شناسایی بیش از ۵ هزار میلیارد تومان سود خالص شد که نسبت به عملکرد سال مالی ۱۴۰۰ رشد نشان می‌دهد.

این شرکت در طی سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۹ هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی شناسایی کرده که در مقایسه با سال مالی قبل از آن، افزایش ۳۲ درصدی را به معرض نمایش می‌گذارد و رشد ۱۸ درصدی جذب فروشگاه همراه اول نسبت به سال گذشته نیز رقم خورد.

همراه اول طی دوره یک ساله ۱۴۰۱ بالغ بر یک میلیون سیمکارت دائمی‌و ۵.۸ میلیون سیمکارت اعتباری به فروش رساند به این ترتیب، میزان کل سیمکارت‌های دائمی‌و اعتباری فروخته شده از ابتدا تا پایان سال ۱۴۰۱ به ترتیب به بیش از ۲۴.۱ و ۱۰۷.۱میلیون سیمکارت رسید.

هم اکنون همراه اول به عنوان اصلی‌ترین توسعه‌دهنده شبکه ارتباطی موبایل در کشور، علاوه بر تداوم سرمایه‌گذاری سنگین در نسل ۴، همگام با اپراتورهای پیشتاز دنیا در حال سرعت بخشیدن به توسعه نسل ۵ است. تکنولوژی نسل پنجم در مقایسه با نسل‌های پیشین موبایل، مزایای منحصر به فردی از جمله تجربه نرخ داده بالاتر (تا ۱۰ برابر نسل چهارم)، تاخیر بسیار کم و پشتیبانی از تعداد انبوه اتصالات در اینترنت را به ارمغان می‌آورد و می‌تواند در زمینه مدیریت هزینه‌ها و بار شبکه نیز مثمرثمر باشد.

مجموع این سرمایه‌گذاری‌ها، شرکت همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور خاورمیانه را به رهبر بازار نسل ۵ تبدیل خواهد کرد و این شروع یک انقلاب در زمینه فناوری‌های ارتباطی است که توسط همراه اول ایجاد خواهد شد.

در حوزه زیرساخت، طی سالی که گذشت توسعه شبکه روستایی، افزایش پوشش و ترافیک مشترکین، توسعه شبکه فیبر نوری و اقدامات بسیار دیگر انجام گرفت و ضمن رشد ۱۷ درصدی مشترکین نسل ۴، همراه اول رتبه اول کیفیت بین اپراتورها بر اساس سامانه نت‌سنج سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کسب کرد.

از دیگر دستاوردهای این شرکت می‌توان به دستیابی به ضریب نفوذ ۹۴.۷ درصدی یوسیم در گوشی‌های نسل ۴ کاربرد دیتا اشاره کرد.

در مجموع، همراه اول روند رو به رشد و صعودی که هر ساله می‌پیماید، در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه دارد و همچنان بر مدار صعود حرکت می‌کند و در حوزه‌های مختلف عملکرد خوب و برتر داشته و همانند همیشه، جایگاه خود را به عنوان اپراتور اول و برتر کشور و منطقه حفظ کرده است.

این عملکرد مثبت در تابلوی معاملات بازار سهام نیز به نمایش درآمد و ارزش بازار همراه اول در ادامه مسیر رو به رشد خود، در پایان سال ۱۴۰۱ به حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان رسید و هم اکنون به بیش از ۴۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و نشان می‌دهد با وجود افت و خیزهای فراوان بازار سرمایه، سهام شرکت در مدت اندک سپری شده از سال جاری بازدهی ۳۰ درصدی را عاید سهامداران و سرمایه‌گذاران خود کرده است و همانند ادوار گذشته سهامداران از بابت خرید این سهم خاطرجمع هستند و به گزینه سهامدارانی که به دنبال بنیاد قوی و سرمایه‌گذاری بلندمدت هستند، تبدیل شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا