کد خبر: 21060045891
سلامت و رفاه

همه آنچه که یک بیمار کرونایی باید مصرف کند

بیماری کرونا بر همه جنبه های زندگی بشر رخنه کرده که یکی از این جنبه ها داشتن تغذیه مناسب به هنگام ابتلا به کروناست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، تغذیه یکی از اصول مهمی است که رعایت آن و داشتن یک تغذیه سالم در همه دروه‌های زندگی فرد، اهمیت دارد، اما حالا که ویروس منحوس کرونا بر تمامی جوانب جهانیان تاثیر گذاشته است، باید داشتن یک تغذیه کافی را مورد توجه قرار دهیم.

متاسفانه روزانه بیش از ۲۵ هزار مبتلا جدید به کووید ۱۹ شناسایی می‌شود، مبتلایانی که طبق گفته پزشکان اگر تغذیه مفیدی داشته باشند، می‌توانند هر چه زودتر روند بهبودی را طی کنند.

مدت زمان یک سال نیاز است تا سیستم تنفسی فرد کرونایی به قبل بازگردد

متاسفانه  تعداد زیادی از مبتلایان کرونا، تغذیه‌هایی را مصرف می‌کنند که قبل از کرونا مصرف می‌کردند، بنابراین همین موضوع سبب تشدید عوارض این بیماری خواهد شد، همچنین مبتلایان کرونا باید پس از بهبودی رعایت یک رژیم غذایی سالم را در دستور کار خود قرار دهند، بعضی از متخصصان تغذیه معتقدند که پس از کرونا مدت زمان یک سال نیاز است تا سیستم تنفسی فرد کرونایی به قبل از ابتلا به کرونا بازگردد.

جمال میرزایی، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان ، در این باره اظهار کرد: مهم‌ترین امر برای تغذیه وحفظ سلامت سیستم ایمنی بدن اجتناب از استرس و اضطراب است، خانواده‌هایی که اجتناب و استرس بیشتری دارند، شانس بیشتری برای ابتلا به کووید را دارند.

او تاکید کرد: توصیه می‌شود بیماران خوردن میوه، سبزیجات و آبمیوه‌های طبیعی را مورد توجه قرار دهند. همچنین از ورزش به حد قابل قبول، در این دوران تاکید می‌شود، این اقدامات به همراه مصرف قرص‌های ویتامین می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

مصرف آب میوه‌های طبیعی در دوران کرونا فراموش نشود

مجید حسن قمی، متخصص تغذیه و نایب رئیس انجمن تغذیه ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تغذیه بیماران کرونایی، اظهار کرد: توصیه می‌شود در دوران بیماری کرونا روزانه ۳ تا ۵ واحد میوه مصرف شود، زیرا این راه باعث ایجاد آنتی اکسیدان به بدن شما شود، همچنین سبب کاهش التهاب و تقویت سیتم ایمنی بدن می‌شود.

او در ادامه بیان کرد: ویتامین‌ ای باید در این دوران بهش توجه شود و توصیه می‌شود ماهانه  ۵۰ یک  قرص ۵۰ هزار واحدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، البته برای خانم‌های باردار  روزانه هزار واحدی توصیه می‌شود البته بهتر است در این باره با پزشک متخصص مشورت کنند.

نایب رئیس انجمن تغذیه ایران گفت:  مصرف آب میوه‌های طبیعی را باید مدنظر قرار دهید و از مصرف نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های صنعتی اجتناب و شربت‌های خانگی را جایگزین آن کنید.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: در دوران کرونا و پس از بهبودی باید از غذاهایی، چون فست فود، انواع ساندویچ ها، غذا‌های چرب، تنقلات شور وشیرین اجتناب کنید، این مواد غذایی علاوه بر اینکه کالری زیادی دارند و سبب چاقی می‌شود و باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن  ضعیف شود.

او در ادامه بیان کرد: از طرفی باید از مصرف روغن‌های جامد و نیمه جامد تا جایی که ممکن است پرهیز کرد و بهتر است از روغن‌های زیتون و کنجد استفاده کنید.

قبل از تزریق واکسن کرونا چه بخوریم؟

قمی با اشاره به تغذیه قبل از واکسناسیون، گفت: قبل از واکسیناسیون کرونا باید صبحانه خورده باشید، زیرا اگر فرد ناشتا باشد ممکن است، دچار افت فشار شود، به همین دلیل بهتر است در وعده صبحانه تخم مرغ یا شیراستفاده کنید و اگر به هنگام ظهر قرار که  برای واکسن مراجعه کنید بهتر است یک میان وعده مناسب مصرف کنید.

او افزود: شب قبل از واکسیناسیون بهتر است یک شام سبک مصرف کنید و خواب کامل داشته باشید و  بهتر است قبل و بعد از دریافت واکسن مصرف آب و مایعات را افزایش دهید، زیرا مایعات کافی کمک می‌کند تا از افت فشار جلوگیری شود و اگر دچار تب شدید، کمک می‌کند تا دمای بدن تنظیم شود.

قمی با اشاره به راهکار‌های تغذیه‌ای برای مقابله با عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون، گفت: عوارض واکسن کرونا ممکن است تا ۱۲ ساعت یا یک ماه بروز کند، یکی از این عوارض می‌تواند تب باشد اگر فردی به تب دچار شد، بهتر است مصرف آب و مایعات را زیاد کند.

در دوران قرنطینه از انواع میوه‌ها استفاده کنید

همینطور باید مصرف میوه، سبزیجات، شیر و لبنیات را مورد توجه قرار دهد؛ بنابراین در دوران قرنطینه به جای مصرف تنقلات چرب و پرنمک مانند آجیل و تخمه‌های نمکی، چیپس، انواع پفک و مواد شیرین مانند انواع شیرینی و بیسکویت و نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند، از انواع میوه‌ها استفاده کنید.

همچنین مواد غذایی خریداری‌شده را به شیوه سالم آماده و مصرف و از روش‌های بخارپز یا آب‌پز کردن به جای سرخ کردن استفاده کنید. در صورت تمایل به سرخ کردن، با مقدار کمی روغن به مدت کوتاه تفت بدهید. نمکدان را از سفره‌های خود حذف و از چاشنی‌های دیگر برای مزه‌دار شدن غذا استفاده کنید.

در نتیجه داشتن یک رژیم غذایی مناسب، با رعایت همه نکاتی که در این گزارش مطرح شد، می‌تواند راهی برای نجات از بیمارانی کرونا و یا حتی دور شدن از این بیماری منحوس باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا