کد خبر: 28040192062
سلامت و رفاه

راز داشتن عادات غذایی سالم چیست؟

عادت دادن نوزادان و کودکان نوپا به یک رژیم غذایی سبک نوردیک کم پروتئین که بر غذاهای گیاهی تاکید دارد، می تواند به آنها اجازه دهد تا عادات غذایی سالمی کسب کنند.

اقتصادآنلاین – نازنین خزعلی؛ تحقیقات جدیدی که اخیراً در پنجاه و چهارمین نشست سالانه انجمن اروپایی گوارش، کبد و تغذیه کودکان (ESPGHAN) ارائه شد، نشان می‌دهد که کلید عادات غذایی سالم‌تر ممکن است آشنا کردن نوزادان و کودکان نوپا با رژیم غذایی سبک نوردیک با پروتئین کمتر با تمرکز بیشتر بر روی غذاهای گیاهی باشد.

 در ۱۸ ماهگی، نوزادانی که شروع به دریافت بخش‌های مزه‌دار رژیم جدید نوردیک، شامل میوه، انواع توت‌ها، ریشه‌ها و سبزیجات، همراه با شیر مادر یا شیر خشک میکنند، تقریباً دو برابر بیشتر سبزیجات مصرف میکنند نسبت به نوزادانی که با رژیم غذایی معمولی تغذیه می شوند.

به عنوان بخشی از آزمایش OTIS، محققان دانشگاه Umeå در سوئد، مرکز اپیدمیولوژی شورای شهر استکهلم و دانشگاه کالیفرنیا در ایالات متحده دو گروه از نوزادان ۴-۶ ماهه تا ۱۸ ماهه را مورد مطالعه قرار دادند. در مجموع ۲۵۰ نوزاد شرکت کردند و ۸۲ درصد از آنها مطالعه را تکمیل کردند.

 طبق این مطالعه، کودکان نوپا در ۲ گروه دسته بندی شدند و الگوهای غذایی کاملاً متفاوتی داشتند. نوزادانی که از رژیم جدید نوردیک پیروی می کردند وغذای کودک کم پروتئین را دریافت کردند، در سن ۱۲ تا ۱۸ ماهگی ۴۲ تا ۴۵ درصد میوه و سبزیجات بیشتری خوردند؛ نسبت به نوزادانی که از رژیم غذایی سنتی که در حال حاضر توسط آژانس غذای سوئد توصیه می شود، پیروی می کنند.

 اگرچه در گروه رژیم غذایی سنتی، مصرف میوه ثابت باقی ماند، اما بین ۱۲ تا ۱۸ ماهگی، نوزادانی که رژیم سنتی را دریافت کردند، ۳۶ درصد سبزیجات کمتری مصرف کردند.

نوزادانی که از رژیم نوردیک استفاده می کردند، میانگین دریافت پروتئین ۱۷ تا ۲۹ درصد کمتر از کودکانی که از رژیم غذایی معمولی در سن ۱۲ تا ۱۸ ماهگی استفاده می کردند، داشتند. این میزان هنوز در حد توصیه شده پروتئین مصرفی بود و تعداد کالری کلی بین دو گروه یکسان بود. کاهش پروتئین در گروه رژیم نوردیک با کربوهیدرات‌های سبزیجات و همراه با مقداری چربی اضافی از روغن کلزا جایگزین شد، نه با غلات بیشتر.

دکتر اولریکا جوهانسون، محقق اصلی، پزشک متخصص اطفال و متخصص تغذیه در دانشگاه اومئو، سوئد، گفت: به نظر نمی‌رسد مصرف پروتئین کمترهیچ اثر منفی بر روی نوزادان داشته باشد.

دکتر جوهانسون درباره این یافته‌ها می‌گوید: «رژیم غذایی نوردیک با پروتئین کاهش‌یافته برای نوزادان مصرف میوه، انواع توت‌ها، سبزیجات و ریشه‌ها را افزایش داد و یک الگوی غذایی ترجیحی را ایجاد کرد که بیش از ۱۲ ماه  طول می‌کشد.»

هیچ اثر منفی بر طول مدت شیردهی، وضعیت آهن در بدن نوزاد یا رشد وجود نداشت.

او افزود: “رژیم غذایی نوردیک با پروتیین کم یک رژیم بی خطر و از لحاظ عملی امکان پذیر است و ممکن است به تغذیه پایدار و سالم در دوران نوزادی و اوایل کودکی کمک کند.”

این تحقیقات جدید می تواند راه را برای گسترش طیف چشایی در نوزادان هموار کند و به طور بالقوه یک استراتژی موثر برای القای عادات غذایی سالم در اوایل زندگی ارائه دهد.

رژیم نوردیک مصرف بیشتری از میوه‌ها، انواع توت‌ها، سبزیجات، گیاهان، قارچ‌ها، غده‌ها و حبوبات و همچنین غلات کامل، چربی‌ها و روغن‌های گیاهی، ماهی و تخم‌مرغ را شامل میشود و همچنین مصرف کمتر شیرینی‌ها، دسرها، لبنیات، گوشت و فرآورده های گوشتی را به همراه می‌آورد.

میوه‌های نوردیک معمولی عبارتند از لینگونبری، توت، زغال اخته، تمشک، و همچنین سبزیجات غنی از فیبر مانند شلغم، چغندر، ریشه کرفس، هویج، ازگیل، کلم، کلم بروکلی، گل کلم و کلم پیچ.

رئیس کمیته تغذیه ESPGHAN، پروفسور جیری برونسکی، اظهار داشت: پژوهشگران تأثیر قابل توجهی از رژیم غذایی در سنین ۱۲ و ۱۸ ماهگی کودکان را نشان داده اند. گروه رژیم غذایی نوردیک میوه و سبزیجات بیشتری و پروتئین کمتری نسبت به گروه کنترل مصرف کردند. رژیم نوردیک به خوبی تحمل شد و تأثیر منفی بر رشد کودک یا مدت شیردهی نداشت. نکته مهم این است که این تحقیق نشان می دهد که این رژیم ایمن، امکان پذیر است و نوزادان را در معرض طعم های مختلفی قرار می دهد که ممکن است بر ترجیحات غذایی طولانی مدت تأثیر بگذارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا