کد خبر: 04040188308
روزنامهعصر انقراض (طنز)

همین را هم نمی‌دانستید؟ (طنز)

روزنامه اعتماد: «وزیر نیرو می‌گوید کمبود برق داریم؛ برق کشاورزان و صنعتگران هم در بسیاری شهرها قطع می‌شود، اما سخنگوی دولت اعلام می‌کند امسال دیگر خبری از جدول خاموشی‌ها نیست.»

راضیه حسینی

سخنگوی دولت اعلام کرد خبری از جدول خاموشی‌ها نیست. نگفت برق قطع نخواهد شد. دقت کنید. این جمله می‌تواند طور دیگری هم معنی شود. یعنی امسال قرار است به صورت شگفتانه خاموشی داشته باشیم.

از صبح خروس‌خوان تا آخر شب، منتظر خاموشی باشیم. جدول و اعلام برق رفتن مدلی از سوسول‌بازی بود که امسال دیگر نخواهیم داشت. اگر از این جنبه نگاه کنیم حرف‌های وزیر نیرو با سخنگوی دولت کاملاً در یک جهت‌اند.

احتمالاً مشکل ما این است که هنوز با ادبیات دولت آشنا نشده‌ایم. مثلاً وقتی می‌گویند چهار قلم کالای اساسی گران می‌شود منظور شان این نیست که باقی ارزان می‌مانند. یعنی «این چهار قلم به عنوان نمونه اعلام شد. باقی را بروید در بازار بینید. مگر خودتان چشم ندارید؟»

یا وقتی می‌گویند: «سرعت اینترنت نسبت به قبل بهتر شده»

 یعنی «سرعت اینترنت نسبت به زمانی که وصل شدن اینترنت صدای سوهان روح می‌داد و تنها وسیله ارتباط با دنیای مجازی یاهو مسنجر بود، بهتر شده.» نه این‌که نسبت به چندماه و سال قبل بهتر شده.

به نظر می‌رسد دولتی‌ها روی هوش‌مان خیلی حساب باز کرده‌اند و فکر می‌کنند قسمت‌های حذف شده از جمله‌های‌شان اضافی بوده و خودمان باید متوجه قضیه بشویم.

احتمالاً بعد از اعلام هر خبر و واکنش مردم به آن، می‌گویند: «یعنی همین را هم  نمی‌دانستید؟ چقدر باید توضیح واضحات بدیم؟»

از همین‌جا درخواست می‌کنیم لطفاً در حد سواد و درک پایین ما صحبت کنید تا یک وقت دچار سوءتفاهم نشویم. راستش را بخواهید ما مثل شما باسواد، باتجربه و مسلط به حیطه کاری نیستیم. لطفاً خیلی واضح و مشخص اعلام کنید. مثلاً بگویید «مردم، نان اصلاً قرار نیست یک‌هو ده برابر گران شود. شاید نهایتاً مختصری گران شود.» نگویید «نان به هیچ‌وجه گران نمی‌شود.» ما سواد خواندن این مختصرنویسی‌ها را نداریم.

بی‌زحمت یک دور خبرهای مسکن، خوراک، پوشاک و باقی را با شیوه ساده اعلام کنید تا هم ما و هم شما کاملاً متوجه شویم اوضاع از چه قرار است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا