کد خبر: 270902146512
اقتصادبانک و بیمهحقوقی و قضاییروزنامه

هوش مصنوعی چک‌های برگشتی را قضاوت می‌کند

بنابر اعلام ابوترابی، عضو کمیسیون شوراهای مجلس، با تصمیم اتخاذ شده در بانک مرکزی بنا شد تا بعد از فراهم شدن زیرساخت های نرم افزاری قضاوت درباره چک های برگشتی الکترونیک از طریق هوش مصنوعی انجام شود.

به گزارش عصراقتصاد، ابوالفضل ابوترابی اظهار کرد: بر اساس تصمیم اتخاذ شده در جلسه بانک مرکزی بنا بر این شد تا کار قضاوت درباره چکهای برگشتی در حوزه چک الکترونیک از سوی هوش مصنوعی انجام شود.

طراح قانون چک در مجلس شورای اسلامی گفت: زیرساختهای قانونی برای استفاده از هوش مصنوعی در این حوزه وجود دارد و پس از فراهم شدن زیرساختهای نرم افزاری، کار در این حوزه آغاز خواهد شد.

مطالب پیشنهادی

وی افزود: اجرای قانون در باره صدور چکهای برگشتی فرایند پیچیده ای ندارد و صدور احکام در زمانهای مشخص همچون مسدودی حساب، توقیف اموال و صدور حکم جلب در زمانهای مشخص در قانون پیش بینی شده و اجرای آن با استفاده از هوش مصنوعی امکانپذیر است.

ابوترابی خاطرنشان کرد: در این نشست که رئیس سازمان رتبه بندی ایرانیان نیز در آن حضور داشت بنا شد تا افراد بر اساس اعتبار اجتماعی همچون نداشتن پرونده قضایی و… برای صدور چک الکترونیک در ۱۵ رده از رنگ سفید برای بالاترین رتبه تا قرمز پررنگ به عنوان پایینترین رتبه، رتبه بندی شوند و زمانی که فردی بخواهد چکی را از فردی قبول کند می تواند رتبه آن فرد را در سیستم مشاهده کند که فرد مورد نظر چه رتبه ای را از نظر اعتبار اجتماعی برای صدور چک داراست.

طراح قانون چک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تا کنون ۱۵۵ هزار چک الکترونیک از سوی افراد صادر شده که از این میان ۱۸۵ فقره چک برگشت خورد است.

آبان سال گذشته، بانک مرکزی در مراسمی با حضور رییس کل این بانک و وزرای اقتصاد و صمت از خدمت نوین «چک الکترونیک» رونمایی کرد که نوع جدیدی از چک است که سرعت، دقت و امنیت بیشتری در عملکرد و نقدشوندگی نسبت به چک‌های کاغذی دارد و تمام قوانین چک کاغذی برای آن قابل اجراست و با یک امضای الکترونیکی اعتبار پیدا می‌کند.

به همین منظور، سامانه چکاد با هدف ایجاد بستری برای ارائه چک امن دیجیتال و رفع مخاطرات احتمالی چک‌های کاغذی راه‌اندازی شده است که امکان مدیریت و نظارت آنلاین مبادله چک را برای شبکه بانکی و بانک مرکزی فراهم می‌کند.

از مزایای چک الکترونیک می‌توان به سرعت زیاد در ثبت و پردازش چک‌های الکترونیکی، عدم نیاز به ارسال نسخه فیزیکی چک، حذف نگرانی افراد در خصوص ثبت چک در سامانه و امنیت بالا و عدم امکان سرقت یا تحریف چک اشاره کرد.

چک الکترونیکی چیست؟

چک دیجیتال موجودیتی مشابه چک کاغذی دارد و تمامی مقررات چک کاغذی در مورد آن صدق می‌کند. در چک دیجیتال کاغذی از موجودیت چک حذف و با استفاده از امضای دیجیتال چک معتبر می‌شود.

در این خصوص سامانه چکاد با هدف ایجاد بستر امن بین بانکی جهت ارایه چک دیجیتال و برطرف نمودن مشکلات چک فیزیکی ایجاد شده و بانک‌ها با بهره‌گیری از سرویس‌های ارایه شده توسط این سامانه می‌توانند سرویس‌های چک دیجیتال را برای مشتریان خود عرضه کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا