کد خبر: 241001116615
جهانروزنامه

واردات نفت خام چین در سال ۲۰۲۲ برای دومین سال کاهش یافت

ترجمه: سلیم حیدری

واردات نفت خام چین برای دومین سال متوالی در سال ۲۰۲۲ با وجود انبوه خرید در سه ماهه چهارم، کاهش یافت. زیرا اقدامات سختگیرانه کنترل کووید- ۱۹ در این کشور، اقتصاد و تقاضای سوخت را مختل کرده است.

بر اساس داده های اداره کل گمرک، واردات کل سال توسط بزرگترین خریدار جهان بالغ بر ۵۰۸.۲۸ میلیون تن، معادل ۱۰.۱۷ میلیون بشکه در روز بوده که ۰.۹ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ است.

این اتفاق به دنبال کاهش واردات در سال ۲۰۲۱ بود که اولین کاهش سالانه واردات نفت چین در دو دهه بود. واردات در سال ۲۰۲۰ به رکورد ۱۰.۸ میلیون بشکه در روز رسید.

واردات سوخت در بیشتر سال کاهش یافت زیرا پالایشگاه ها با کاهش حاشیه ها و کاهش تقاضای سوخت مواجه شدند. اما تقاضا نفت خام در ماه اکتبر (مهر) با حرکت پکن برای حمایت از صنعت و افزایش صادرات سوخت، شروع به افزایش کرد.

پالایشگاه ها ۴ درصد نفت خام بیشتری نسبت به سال گذشته دریافت کردند که در دسامبر (آذر) به ۴۸.۰۷ میلیون تن رسید، یعنی حدود ۱۱.۳ میلیون بشکه در روز، که بالاترین میزان در سال ۲۰۲۲ است.

دلیل این امر این بود که پالایشگاه های دولتی نفت خام عربستان را با قیمت های رسمی پایین تر خریداری کردند و پالایشگاه های مستقل برای استفاده از سهمیه ها عجله کردند.

به گفته تاجران و تحلیلگران، پالایشگاه‌های دولتی خرید نفت خام عربستان را به دلیل قیمت‌های پایین‌تر آن در مقایسه با نوامبر (آبان) افزایش دادند.

این در حالیست که پالایشگاه‌های مستقل نفت ایران را با تخفیف عمیقش تعقیب کردند تا بتوانند سهمیه‌های خود را قبل از پایان سال مصرف کنند.

با توجه به تمرکز دولت بر احیای رشد اقتصادی در سال جاری پس از کنار گذاشتن اقدامات سختگیرانه کنترل کووید، برخی از تحلیلگران انتظار دارند واردات نفت خام چین در سال ۲۰۲۳ به شدت افزایش یابد.

سان جیانان، تحلیلگر بازار چین در Energy Aspects گفت: «برنامه عرضه سهمیه‌های نفت خام چین نشان می‌دهد که پکن انتظار دارد پالایشگاه‌های غیردولتی در پاسخ به تقاضای قوی‌تر پس از بازگشایی چین، سخت‌تر کار کنند.»

داده های روز جمعه همچنین نشان داد که صادرات سوخت – از جمله بنزین، دیزل، سوخت هواپیمایی و نفت کوره دریایی – در دسامبر (آذر) به ۷.۷ میلیون تن رسید که بالاترین میزان از آوریل ۲۰۲۰ (فروردین ۱۳۹۹) و از ۶.۱۴ میلیون تن در نوامبر (آبان) بود.

با این حال، صادرات سالانه سوخت به دلیل کاهش شدید محموله‌های خارج از کشور در اوایل سال ۲۰۲۲، ۱۱ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ بود و در ۵۳.۶۹ میلیون تن باقی ماند. زیرا دولت در آن زمان به دنبال محدود کردن فرآوری بیش از حد در داخل بود.

واردات گاز طبیعی در ماه گذشته از طریق خطوط لوله و به عنوان گاز طبیعی مایع (LNG) به ۱۰.۲۸ میلیون تن رسید که ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

داده ها نشان داد واردات سالانه ۹.۹ درصد کاهش یافته و به ۱۰۹.۲۵ میلیون تن رسیده است.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا