کد خبر: 170702139952
اقتصادروزنامهسلامت و رفاه

واردات ۵۰ درصدی در بازار تجهیزات پزشکی کشور

بنابراعلام مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، بیش از ۵۰ درصد بازار تجهیزات پزشکی کشور، وارداتی است.

به گزارش عصراقتصاد، جلال غفارزاده، روزگذشته در نشست خبری افزود: تولیدات تجهیزات پزشکی در کشور به لحاظ سختگیری‌های رگولاتور و رعایت استانداردهای ملی و فراملی بسیار خوب است، به شکلی که قابلیت صادرات دارند. حتی اگر نیاز داخلی به فرآورده وجود داشته باشد اما به عنوان بخش تشویقی این موضوع را در نظر گرفته‌ایم که بتواند صادرات کند و با این کار کیفیت محصولات افزایش می‌یابد.

وی اظهار کرد: تجهیزات پزشکی برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود و علاوه بر بحث‌های کمی و کیفی به لحاظ تأمین آنها طبیعی است که بحث‌های تأمینی هم مورد نظر قرار گیرد. در این بین بر موضوع قیمت‌گذاری هم الزام داریم که یکی از مؤلفه‌های آن کشف قیمت است.

مطالب پیشنهادی

غفارزاده ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد بازار تجهیزات پزشکی کشور، وارداتی است که مبتنی بر ارز است. بنابراین لازم است در فضای شفاف رقابتی بتوانیم بازیگرانی داشته باشیم تا قیمت‌ها مناسب‌تر ارائه شود.

وی به قیمت گذاری تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: برای اقلام وارداتی اعم از آنهایی که پایه ارزی ۴۲۰۰ تومانی داشتند و…، افزایش قیمت نداشتیم‌.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو درباره گردش مالی در حوزه تجهیزات پزشکی، افزود: بخشی از گردش مالی پرداخت‌های مستقیم بیماران است که در مراکز بستری باید مورد حمایت بیمه‌ها قرار گیرد که تاخیرهایی در پرداخت‌ها دارند. نکته مهم این است که بر حسب مصوبه اخیر ستاد تدابیر ویژه در مراکز درمانی وابسته به وزارت بهداشت تقید به تراز مالی در حوزه تجهیزات پزشکی را در نظر گرفتیم که به زودی اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: بیمارستان برای اینکه بتواند مطالبات تأمین کنندگان را پرداخت کند، باید هر آنچه حاصل از دریافت از بخش ملزومات مصرفی پزشکی است را نشاندار و جدا کند و در جای دیگری هزینه نکند تا قدرت خریدش حفظ شود. البته این موضوع برای تجهیزات سرمایه‌ای صدق نمی‌کند. این کار اقدامی راهگشا است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا