کد خبر: 25119915478
روزنامهکشاورزی

واردکنندگان نهاده‌های دامی در دام بانک مرکزی

یک ‌میلیارد دلار سرمایه واردکنندگان نهاده‌های دامی در عمان بلوکه شده است

به گفته عضو هیأت‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور، بیش از شش ماه است که یک میلیارد دلار از سرمایه‌های واردکنندگان نهاده‌های دامی در بانک‌های عمانی بلوکه‌شده، اما بانک مرکزی مسئولیت حل مساله را نمی‌پذیرد.

سیدجلال طیبا‌طیبا در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: در حدود ۶ ماه پیش بانک مرکزی به واردکنندگانی که ماه‌ها کالایشان در بندرها به دلیل تخصیص نیافتن ارز معطل مانده و در حال فاسد شدن بود، پیشنهاد تخصیص ارز ریال عمان را داد.

عضو هیأت‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور افزود: بانک مرکزی با علم به اینکه ریال عمان قابلیت جابجایی و انتقال ندارد اما نسبت به فروش این ارز به واردکنندگان اقدام کرد در حالی که ریال عمان جز ارزهای نامرغوب است و امکان انتقال ندارد. واردکنندگان نهاده‌های دامی به رغم مشکلات پیش‌رو ریال عمان را پذیرفتیم اما صاحبان خارجی کالا حاضر به پذیرش ریال عمان نیستند و این مساله موجب بلوکه شدن سرمایه‌های واردکنندگان در بانک‌های عمان شده است. در این شش ماه سرمایه‌های واردکنندگان که حدود یک‌میلیارد دلار است در بانک مرکزی و سایر بانک‌های عمانی بلوکه شده و بانک مرکزی ایران مسئولیت حل این مساله را نمی‌پذیرد.

او تصریح کرد: برابر مصوبه ستاد تنظیم بازار مورخه ۲۷دی۹۹ مقرر شد که بانک مرکزی نسبت به عودت این ارز و تخصیص ارز مرغوب به واردکنندگانی که کالایشان وارد و در داخل کشور با نرخ مصوب به فروش رسیده، اقدام کند و در مورخه ۳۰ دی ۹۹  نیز وزارت صمت نامه‌ای در این باره به بانک مرکزی ارسال کرده اما بانک مرکزی همچنان هیچ اقدام مؤثری در این زمینه انجام نداده است.

طیبا‌طیبا با اشاره به تبعات تأمین نشدن به موقع ارز برای واردکنندگان خاطرنشان کرد: براساس آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی تاکنون ۸میلیارد دلار ارز برای واردات کالای اساسی و دارو تأمین شده است اما مساله اساسی این است که تأمین ارز باید در عمل محقق شود.

عضو هیأت‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران با تاکید بر ضرورت آزادسازی سرمایه واردکنندگان از بانک‌های عمان گفت: آزادسازی نشدن ارزهای خریداری شده از سوی واردکنندگان به معنی خروج این سرمایه از چرخه واردات و در ایجاد محدودیت در واردات کالای اساسی است.

او گفت: تأمین نشدن به موقع ارز و آزاد نشدن سرمایه واردکنندگان از بانک‌های عمانی می‌تواند یکی از عوامل مؤثر در ایجاد گرانی و کمبود کالا محسوب شود که در بروز این معضل بانک مرکزی نیز سهیم است.

طیبا‌طیبا اظهار کرد: سکوت بانک مرکزی ایران در قبال واردکنندگان در حالی ادامه دارد که این بانک برای بازگشت مقادیر نازلی ارز حاصل از صادرات و اجرای سیاست‌های مؤثر خود به صورت مداوم از تریبون‌های مختلف طرح مساله می‌کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا