کد خبر: 101001114709
جهانروزنامه

وال استریت بدترین سال از زمان بحران مالی ۲۰۰۸ را به پایان رساند

ترجمه: سلیم حیدری

شاخص‌های بزرگ ایالات متحده سال ۲۰۲۲ سختی را پشت سر گذاشتند و بیشترین زیان سالانه خود را در بیش از یک دهه گذشته ثبت کردند.

در حالی که سرمایه گذاران آخرین معاملات خود را در بدترین سال برای بازار از زمان بحران مالی ۲۰۰۸ و در بحبوحه نگرانی های فزاینده رکود، انجام دادند، سهام ایالات متحده روز جمعه افت داشت.

میانگین صنعتی داوجونز در آخرین روز معاملاتی سال ۲۰۲۲، ۲۸۰ واحد یا ۰.۸ درصد کاهش یافت و بیش از ۹ درصد در سال نزول کرد. S&P 500 در روز جمعه ۱.۱ درصد سقوط کرد و تقریباً ۲۰ درصد در سال از دست رفت، در حالی که نزدک کامپوزیت در روز جمعه ۱.۴ درصد کاهش یافت. شاخص فناوری سنگین بیش از ۳۰ درصد در سال کاهش یافت.

این سه شاخص اصلی بدترین سال خود را از سال ۲۰۰۸ به پایان رساندند، زیرا تورم سرسام آور و افزایش نرخ های تهاجمی فدرال رزرو ایالات متحده باعث کاهش رشد شد و بر احساسات سرمایه گذاران تأثیر گذاشت.

تورم در ایالات متحده در سال جاری به بالاترین حد خود در چهار دهه گذشته رسید و قیمت مصرف کننده در تابستان به طور سالانه بیش از ۹ درصد افزایش یافت.

نرخ تورم تا پایان سال کاهش یافت. با این حال، کارشناسان انتظار دارند که بالاتر از سطح قبل از همه گیری باقی بماند و معتقدند که چند سال طول می کشد تا رشد قیمت به سطح ۲۰۱۹ بازگردد.

در همین حال، اگرچه برخی از سرمایه‌گذاران انتظار دارند که سال آینده بهبودی بازار را اعلام کنند، بسیاری دیگر هشدار می‌دهند که سهام ممکن است در سال ۲۰۲۳ به پایین‌ترین حد خود برسد.

ربکا فلتون، استراتژیست ارشد بازار در گروه سرمایه گذاری ریورفرانت به CNBC گفت: “ما در حال حاضر به نوعی در بی طرفی گیر کرده ایم، زیرا سوالات بی پاسخ بیشتری نسبت به نهادهای شناخته شده وجود دارد.”

او توضیح داد: “در این فصل در ارتباط با درآمدهای آتی ما چیزهای زیادی را تجربه کرده‌ایم، زمانیکه به فشارهایی که قرار است روی حاشیه‌ها وجود داشته باشد فکر می‌کنیم.”

فلتون افزود: “در آستانه ورود به سال جدید سؤالات زیادی وجود دارد، اما مطمئناً از پایان سال ۲۰۲۲ خوشحال خواهیم شد.”

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا