کد خبر: 051002147289
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبانک و بیمهتولید و بازرگانی

وام ودیعه مسکن افزایشی شد / خبر شیرین برای متقاضیان

بانک مرکزی به ۲۰ بانک اجرایی اطلاع داده که سقف وام‌های ودیعه مسکن بالا رفته است.

در سال‌های اخیر، بازار مسکن شرایط دشواری را تجربه کرده و قیمت‌های بالای ودیعه و اجاره بها، زندگی برای بسیاری از مردم را محدود و دشوار ساخته است.

این شرایط به یک چالش جدی در زندگی روزمره تبدیل شده و باعث شده دولت در اقدامی حمایتی، تسهیلات ویژه‌ای را در نظر بگیرد که به صورت وام ودیعه مسکن به متقاضیان اعطا می‌شود.

اقدامی که امسال هم طبق روال گذشته در دستور کار قرار گرفت و مبلغ این وام هم چندی پیش با مصوبه شورای پول و اعتبار افزایش دو برابری داشت. به گفته محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی سقف تسهیلات ودیعه مسکن که از محل منابع موضوع ماده ۴ قانون جهش مسکن است با افزایش دو برابری از سقف ۴۰۰ هزار میلیارد ریال به ۸۰۰ هزار میلیارد ریال رسید.

همچنین طبق آنچه فرزین بیان کرده است، سقف تسهیلات ودیعه مسکن در شهر تهران از یک میلیارد ریال به دومیلیارد ریال، در مراکز استان‌ها از ۷۰۰ میلیون ریال به یک میلیارد و پانصد میلیون ریال و در سایر شهر‌ها از ۴۰۰ میلیون ریال به یک میلیارد ریال افزایش پیدا کرد.

تسهیلات فرزندآوری به کجا رسید؟

همچنین رییس کل بانک مرکزی خبر از ارائه تسهیلات ودیعه مسکن در روستاها داده است، موضوعی که پیش از این تا به امروز تحقق نیافته بود و از این پس مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات ودیعه مسکن برای روستاها در نظر گرفته شده است.

مدیراداره اعتبارات بانک مرکزی با اعلام اینکه طی ۹ ماهه امسال ۳۲۵ هزار نفر موفق به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن شده‌اند، گفت: تسهیلات فرزندآوری به ۴۹۱ هزار متقاضی پرداخت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی معادل ۴۰ درصد داشته است.

بخشنامه این افزایش سقف تسهیلات ودیعه مسکن نیز روز گذشته توسط بانک مرکزی به ۲۰ بانک عامل شامل بانک‌های ملت، ملی، مسکن، صادرات، رفاه کارگران، سپه، تجارت، شهر، سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، پارسیان، سینا، کارآفرین، آینده، گردشگری، اقتصادنوین، ایران زمین، پست بانک و موسسه اعتباری ملل ابلاغ شد تا متقاضیان بتوانند برای دریافت این وام اقدام کنند. تسهیلاتی که با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار و دوره بازپرداخت حداکثر ۵ سال اعطا می‌شود.

مزایای وام های بخش مسکن

وام‌های بخش مسکن مزایای قابل توجهی برای اقشار مختلف جامعه به همراه دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تسهیل خرید مسکن: وام مسکن به افراد کمک می‌کند تا با داشتن منابع مالی کافی، راحت‌تر و سریع‌تر صاحب خانه شوند.

جلوگیری از فشار اقتصادی: پرداخت‌های اولیه سنگین را به پرداخت‌های کوچک‌تر و قابل مدیریت‌تر تقسیم می‌کند که برای درآمد‌های ثابت مناسب است.

ثبات مالی: وام‌گیرندگان می‌توانند با اطمینان از ثبات پرداخت ماهانه خود برنامه‌ریزی‌های مالی بهتری داشته باشند.

سرمایه‌گذاری بلندمدت: مسکن معمولا به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت دیده می‌شود که ارزش‌ آن با گذشت زمان افزایش می‌یابد.

افزایش سطح رفاه: داشتن مسکنی خود می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی و استقلال فردی کمک کند.

اهرم مالی: وام مسکن امکان استفاده از اهرم مالی را فراهم می‌آورد تا بتوان با سرمایه‌گذاری محدود، منفعت اقتصادی بیشتری دریافت کرد.

محافظت از نوسانات اجاره: خرید خانه و پرداخت وام ثابت نسبت به اجاره مداوم با نرخ‌هایی که هر سال افزایش می‌یابند، می‌تواند مقرون به صرفه‌تر باشد.

مشوق‌های مالیاتی: برخی از وام‌های مسکن ممکن است مشمول تخفیف‌های مالیاتی شوند که باعث کاهش بار مالیاتی می‌شود.

این مزایا می‌توانند با توجه به شرایط اقتصادی، سیاست‌های دولتی و مقررات بانکی در کشورهای مختلف متفاوت باشند

منبع: اقتصادنیوز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا