کد خبر: 2008996262
بورسروزنامه

واکنش رئیس سازمان بورس به بسته‌بودن نماد «شستا» پس از ۲ ماه

دو ماه از توقف نماد شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در بورس تهران که به دلیل ارائه اطلاعات بسته شده بود، گذشته است. مدیرعامل شستا حدود یک ماه قبل و در مجمع سالیانه وعده بازگشایی «به‌زودی» این شرکت را داده بود. حال رئیس سازمان بورس از تعیین تکلیف هر چه سریعتر این نماد و سایر نمادهای متوقف خبر داده است.

شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، هلدینگ سرمایه‌گذاری متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است، که در زمینه مدیریت سرمایه‌گذاری، تجارت و بازرگانی، مدیریت دارایی و مبادلات سهام شرکت‌ها فعالیت می‌کند.

شرکت شستا در سال ۱۳۶۵ در قالب یک شرکت سهامی خاص، با سرمایه اولیه دو میلیارد تومان، از دارایی‌های سازمان تأمین اجتماعی تأسیس شد اما اکنون به‌طور متوسط معادل ۱۰ درصد از مجموع ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران، متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه شستا است.

شرکت شستا مالک شمار زیادی شرکت تابعه و زیرمجموعه است، که برای نمونه می‌توان شرکت‌های کارخانجات داروپخش، داروسازی اکسیر، داروسازی فارابی، شرکت کشت و دامداری فکا، شرکت داروسازی زهراوی، داروسازی ابوریحان، داروسازی کاسپین تأمین، لابراتوارهای رازک، پارس دارو و شرکت ژلاتین را نام برد.

شستا پس از افزایش سرمایه در چند مرحله و رسیدن به سرمایه ۸۰هزار میلیارد ریالی،۱۰درصد از سهام این شرکت در تاریخ ۱۳۹۹/۰۱/۲۷ در بورس اوراق بهادار تهران با قیمت هر سهم ۸۶۰۰ ریال به صورت عرضه اولیه، کشف قیمت شد.

ورود این هلدینگ با استقبال سرمایه‌گذاران بورسی مواجه شد؛ به طوری‌که قیمت این سهم تا ۲۱مرداد با رشد حدود ۷۰۰درصدی به قیمت ۶۵۸۶۵ و ارزش بازار ۵میلیون و ۲۶۴هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با ارزش روز بازگشایی ۶۸۸هزار میلیارد ریال از رشد قابل توجه این هلدینگ در کمتر از پنج‌ماه حکایت داشت.

نماد شستا نیز از نزولی شدن روند شاخص کل بورس بی‌نصیب نماند؛ به طوری‌که شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی از ۲۱ مرداد تا ۱۶ شهریور که به دلیل ارائه اطلاعات با اهمیت نماد این هلدینگ از سوی ناظر بازار بسته شد، افت حدود ۴۴درصدی را ثبت کرد. به عبارت دیگر، تاکنون ۲میلیون و ۳۸۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال از ارزش بازار شستا کاسته شده است.

شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در مجمع سالیانه ۱۲۰۰ریال سود تقسیم کرد و مدیرعامل شستا در مجمع سالیانه این شرکت در ۲۳مهر وعده داد که نماد این هلدینگ «به‎زودی» بازگشایی می‌شود.

اکنون حدود یک ماه از برگزاری مجمع عمومی و دو ماه از توقف شستا گذشته است و سهامداران این شرکت امکان نقد کردن سهامشان را ندارند و بلاتکلیف در حال پاس‌کاری شدن بین سازمان بورس و بورس تهران هستند.

رئیس سازمان بورس در این باره روز گذشته گفت: «براساس قانون بازار اوراق بهادار بازگشایی و توقف نمادها بر عهده بورس‌هاست و وظیفه این سازمان صیانت از حقوق سهامداران و نظارت بر بورس‌هاست».

حسن قالیباف اصل درباره بازگشایی نمادهای بسته به سنا افزود: «با توجه به توقف طولانی مدت نماد معاملاتی «شستا»، سازمان به شرکت بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد تا هر چه سریعتر این نماد و سایر نمادهای متوقف را تعیین تکلیف کند».

قالیباف اصل تاکید کرد: «البته به این نکته باید توجه داشت که خود ناشران حتما باید فرآیند بازارگردانی و تداوم آن را مدنظر قرار دهند و در راستای نقدشوندگی سهام خود کوشا باشند. این موضوع یک اصل مهم در سرمایه‌گذاری است».

رئیس سازمان بورس در پایان تصریح کرد: «چنانچه ناشری این مهم را رعایت نکند، سازمان بورس و اوراق بهادار از اختیارات قانونی خود در راستای صیانت از حقوق سهامداران استفاده خواهد کرد».

جعفر جمالی، عضو هیات مدیره و معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار، ۱۶ آبان، از ادامه رسیدگی به پرونده تعداد دیگری از ناشران متخلف و درباره معرفی نکردن بازارگردان در موعد مقرر خبر داده بود.

جمالی به سنا گفته بود: «تعداد ۱۰ پرونده دیگر مورد رسیدگی قرار گرفته و ۶۰ رای تخلفاتی صادر شده است که در این میان ۵۰ نفر از مدیران متخلف محکوم شدند».

به گفته عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، افراد متخلف به مجازات سلب صلاحیت از تصدی سمت مدیریت در نهادهای مالی،کلیه ناشران اوراق بهادار، و تشکل های خودانتظام و پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند که مکلفند آن را به حساب خزانه دولت واریز کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا