کد خبر: 01110066016
روزنامهسلامت و رفاه

واکنش سخنگوی ستاد ملی کرونا: مدیریت از طریق تعطیل کردن هنر نیست

سخنگوی ستاد ملی کرونا و معاون وزیر بهداشت گفت که مقرر شده است، بازگشایی مدارس به صورت حداکثری، یعنی به صورت صددرصد انجام شود، اما اینکه مدارس چگونه مدیریت کنند و ساعت‌های کلاس‌ها و فاصله‎گذاری‌ها به چه صورت باشد، باید برنامه‌ریزی شود که برعهده خود آموزش و پرورش و مدیران است.

کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ارتباط با مصوبه این ستاد مبنی بر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها و در پاسخ به این سوال که تمهیدات وزارت بهداشت برای کنترل شیوع کرونا در افراد زیر ۱۸ سال چیست به ایلنا گفت: همان پروتکل‌هایی که به وزارت آموزش و پرورش تقدیم کرده‌ایم، مورد تاکید ماست و اعلام کرده‌ایم که شرط ورود به مدارس در بالای دوازده ساله‌ها واکسیناسیون و برای همه سنین، رعایت دستورالعمل‎ها مانند زدن ماسک، رعایت فاصله‎گذاری اجتماعی و تهویه مناسب است.

او در ادامه گفت: اگر واقعا این موارد رعایت شود ما نگران نیستیم. هرچند این افراد در سنینی هستند که مدیریت‌شان سخت است. مسئولیت این افراد، به عهده معلم و با برنامه‎ریزی وزارت آموزش و پرورش است. صحبتی که  در ستاد ملی کرونا صورت گرفته این است که باید به سمتی برویم که فعالیت‎های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی‌مان با کمترین آسیب مدیریت شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: این هنر نیست که بخواهیم با تعطیل کردن همه چیز را مدیریت کنیم. واکسن تامین شده است و زدن ماسک و ایجاد فاصله‎گذاری نیز باید فرهنگ شود تا بتوانیم از آسیب‌های بدتر بعدی جلوگیری کنیم. قطعا راحت ترین کار تعطیلی است. این‌ها صحبت‌هایی است که در ستاد ملی کرونا صورت گرفت. بنابراین اگر آنچه که ابلاغ شده است، اجرا شود ما نگران نیستیم.

حیدری افزود: مقرر شده است  بازگشایی مدارس به صورت حداکثری، یعنی به صورت صددرصد انجام شود، اما اینکه مدارس چگونه مدیریت کنند و ساعت‌های کلاس‌ها و فاصله‎گذاری‌ها به چه صورت باشد، باید برنامه ریزی شود که برعهده خود آموزش و پرورش و مدیران است. درارتباط با این موارد آموزش و پرورش باید نظر بدهد. من نظر ستاد را اعلام کرده ام که مکلف کرده‎اند که بازگشایی‎های حداکثری با رعایت دستورالعمل‎های بهداشتی صورت بگیرد که زندگی ایمن را داشته باشیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: این مساله مشارکت مردم و مسئولان امر را در هر قسمتی می‌طلبد. اگر سینما باید باز شود، تهویه و فاصله گذاری هم باید فراهم شود و حتما افراد با کارت واکسن حضور پیدا کنند. اگر چنین چیزی رعایت شود کمترین آسیب را خواهیم داشت. مشکل این است که ما دستورالعمل‎ها را می‌گوییم و درست اجرا نمی‌شود و دوباره مجددا خبرنگاران تماس می‌گیرند و می‌گویند چه کنیم. از کسانی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‎کنند باید پرسید چرا انجام نمی‌دهند.

او درارتباط با واکسیناسیون سنین زیر ۱۲ سال باتوجه به حضوری شدن مدارس گفت: ما از قبل هم این پیشنهاد را به ستاد ملی کرونا اعلام کرده‎ایم. نظراتی داشتند و مستنداتی خواستند که تقدیم کردیم. پیشنهاد ما در وزارت بهداشت و کمیته علمی کرونا این بود که واکسیناسیون در سنین زیر ۱۲ سال انجام شود. منتها باید ستاد ملی این موضوع را تصویب کند. این هفته هم در ستاد در این باره بحث می شود و هنوز تصمیم‎گیری جدی نشده است. در جلسه آینده باز هم مستندات مدنظر ستاد تقدیم می‌شود. اگر واکسیناسیون این سنین مصوب شود، آمادگی این را داریم که در سنین زیر ۱۲ سال هم واکسیناسیون را انجام دهیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: متاسفانه سرعت انتشار اومیکرون در کشور به شدت افزایش یافته و آمار ابتلا به سرعت در حال بالا رفتن است. این سویه به ویژه در جاهایی که تراکم بالاتری دارد با سرعت بیشتری شیوع پیدا می‌کند. با افزایش شیوع، مسلما امیکرون جای دلتا را خواهد گرفت، اما همچنان دلتا در کشور غالب است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا