کد خبر: 13090059180
روزنامهسلامت و رفاه

وجود ۳۰۰۰ آمبولانس فرسوده در کشور

رئیس سازمان اورژانس کشور ضمن اشاره به اینکه بیش از ۵ هزار دستگاه آمبولانس در کشور در حال عملیات هستند از عمر بالای ۱۰ سال ۳۰۰۰ دستگاه آمبولانس خبر داد.

به گزارش عصراقتصاد، جعفر میعادفر، در نخستین نشست خبری که در محل سازمان اورژانس کشور برگزار شد، گفت: سازمان اورژانس کشور با تقدیم ۱۹ شهید مدافع سلامت و بیش از ۱۰ هزار مبتلا در بین پرسنل اورژانس و تزریق واکسن کرونا به مردم با این نیروها، توانسته نقش خود را ایفا کند.

وی افزود: بیش از دو میلیون دوز از تزریقات واکسن کرونا که در این چند ماه انجام شد را اورژانس انجام داد.

رئیس سازمان اورژانس اظهار کرد: در کشور ۳ هزار پایگاه اورژانس داریم که ۱۶۶۹ از این پایگاه‌ها در جاده‌ها هستند، همچنین ۵۰ پایگاه هوایی و ۲ پایگاه دریایی هم در کشور داریم.

وی ادامه داد: بیش از ۵ هزار دستگاه آمبولانس در کشور در حال عملیات هستند که فوریت‌های پزشکی را انجام می‌دهند؛ البته از این تعداد، حدود ۳ هزار دستگاه بالای ۱۰ سال عمر دارند و فرسوده هستند.

میعادفر با اشاره به فعالیت ۲۴ هزار نیروی اورژانس در کشور، گفت: از این تعداد  ۲۱ هزار نفر نیروی عملیاتی هستند و بقیه در دیسپچ‌ها مشغول به کار هستند.

رئیس سازمان اورژانس افزود: در ۸ ماهه اول امسال، اورژانس ۳ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۸۰ مأموریت داشته است که از این تعداد، ۲ میلیون ۵۳۶ هزار مأموریت شهری و ۷۲۳ هزار و ۲۷۱ مأموریت جاده‌ای بوده است.

وی گفت: مأموریت‌های اورژانس امسال ۱۵ درصد رشد داشته است، در واقع در مأموریت‌های جاده‌ای ۲۲ درصد و در مأموریت‌های شهری ۸۸ درصد رشد داشته‌ایم.

وی تاکید کرد: از ۳ میلیون مأموریت اورژانس در ۸ ماهه امسال، ۵۴۲ هزار و ۲۹۴ مأموریت مربوط به حوادث ترافیکی بوده است که از این تعداد ۴۲۲ هزار و ۷۵۵ بیمار به بیمارستان‌ها منتقل شده اند.

میعادفر اظهار کرد: ۲ میلیون و ۷۲۴ هزار و ۱۵۲ مورد از مأموریت‌های اورژانس غیرترافیکی بوده است که از این تعداد حدود یک میلیون بیمار توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

وی افزود: در ۸ ماهه اول سال ۱۸ هزار و ۳۶۷ مورد حادثه ویژه داشته‌ایم که از این تعداد ۱۲ هزار و ۷۹۴ مورد حوادث غیرترافیکی با ۲۶ درصد رشد و ۵ هزار و ۵۷۳ مورد ترافیکی با ۳۲ درصد رشد بوده است.

به گفته رئیس اورژانس کشور مصدومین ناشی از حوادث ترافیکی ۵ هزار و ۷۳۵ مورد و تعداد مصدومین ویژه ۲۸ هزار و ۳۲۵ نفر در ۸ ماهه اول امسال بوده است.

میعادفر گفت: ۱۱۷ مورد حادثه تصادف مربوط به اتوبوس در ۸ ماهه امسال رخ داد که در این حوادث، هزار و ۱۳۸ نفر مصدوم و ۶۴ نفر جان خود را از دست دادند. همچنین ۱۰۳ مورد حادثه برای مینی بوس‌ها رخ داد که ۸۸۰ نفر مصدوم و ۳۳ مورد در این حوادث جان خود را از دست دادند.

رئیس اورژانس کشور بیان کرد: ۵۰ پایگاه اورژانس هوایی داریم که ۲ هزار و ۵۴۸ مورد مأموریت داشته‌اند و در این مأموریت‌ها ۲ هزار و ۵۲۸ بیمار به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

به گفته وی ۳۱۶ مورد مادر باردار به وسیله اورژانس هوایی در ۸ ماهه اول امسال برای وضع حمل به مراکز درمانی منتقل شدند.

میعادفر با بیان اینکه یکی از اقدامات اورژانس در بخش پیوند است، گفت: سال جاری ۱۳ مورد انتقال عضو پیوندی با همکاری اورژانس انجام شده که البته در دو الی سه سال اخیر ۴۵ مورد بوده است. همچنین یکهزارو ۹۰ مورد نیز بیماران غیرترافیکی با بالگرد منتقل شدند و عمده بالگردهای اورژانس از هوانیروز، هواناجا و سپاه است.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: اورژانس تعداد محدودی بالگرد دارد که در عملیات‌ها از بالگردهای هوانیروز، هواناجا و سپاه استفاده می‌کنیم.

وی گفت: شماره ۲۴۷ یا سامانه بیماران سکته قلبی در امسال ۳ هزار و ۶۲ مورد تماس ثبت کردند و همچنین اورژانس مربوط به سامانه ۷۲۴ یا سامانه سکته‌های مغزی ۶ هزار نفر را به مراکز درمانی منتقل کردند.

به گفته رئیس سازمان اورژانس در ۸ ماهه اول سال ۳۵ درصد افزایش مصدومیت با گاز مونوکسید کربن در کشور داشته‌ایم.

میعادفر ادامه داد: از اول مهر تا ۵ آذر، هزار و ۴۷۱ مورد مصدومیت با گاز به اورژانس گزارش شده که ۸۱ مورد از آنها منجر به فوت شده است که البته بیشترین آمار گازگرفتگی در تهران، خراسان رضوی و البرز بوده است.

وی گفت: در ۸ ماهه امسال ۷۵۹ مأموریت مربوط به غرق شدگی بوده است که متأسفانه ۵۵۰ مورد جان خود را از دست دادند.

میعادفر به برنامه‌های اورژانس برای اربعین اشاره کرد و گفت: از سال آینده احتمال افزایش سفرهای اربعین وجود دارد، به همین خاطر باید از الان فکری برای زیرساخت‌های نقاط مرزی داشته باشیم که البته در مرز شلمچه زیرساخت‌های لازم ایجاد و در مرزهای ایلام و کرمانشاه در حال تکمیل هستیم.

رئیس اورژانس کشور درباره ۲۷۰۰ نیرویی که قرار بود جذب اورژانس شوند تا کمبود نیروی اورژانس جبران شود، اظهار کرد: سال گذشته سازمان اورژانس کشور مجوز استخدام ۳ هزار و ۴۰۰ نفر را از سازمان استخدامی گرفت، در واقع باید ۳ هزار نفر به نیروهای قبلی اورژانس اضافه شود اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد. زمانی که ما مجوز استخدام می‌گیریم در ابتدا نیروهای قراردادی و پیمانی تبدیل وضعیت می‌شوند و بعد نیروی جدید جذب می‌شود، پس در اصل عدد ۳ هزار و ۴۰۰ نفر نیروی جدیدی به اورژانس اضافه نشده و ما همچنان کمبود نیرو داریم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا