کد خبر: 24129919111
آموزشروزنامه

ورشکستگی مراکز آزاد آموزشی بعد از شیوع کرونا

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش‌ و پرورش درباره تاثیرات کرونا بر مدارس و مراکز غیر دولتی می‎ گوید طبق پیگیری‌های انجام شده مدارس غیر دولتی می‌توانستند، مشمول بسته‌های حمایتی شوند و تسهیلاتی دریافت کنند، اما برخی مدارس و مراکز به دلایل مختلفی متقاضی این تسهیلات نشدند، زیرا به دلیل کاهش درآمدها توان بازپرداخت تسهیلات را نداشتند.

سعید صالح، مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اصلی‌ترین و مهم‌ترین چالش‌های مدارس غیردولتی در سالی که گذشت، گفت: یک بخش از مشکلات ما به شکل عمومی بوده که مربوط به همه واحدهای آموزشی و مدارس می‌شود؛ مانند حضورنداشتن دانش‎آموزان در مدارس و کلاس‌های درس. تهیه امکانات و تجهیزات آموزش مجازی نیز یکی دیگر از مشکلات بود که برای مدارس غیردولتی مانند سایر مدارس دولتی وجود داشت. علاوه بر این معلمان باید در این وضع، شرایط خود را با آموزش‌های غیرحضوری تطبیق می‌دادند که باعث شد وقت زیادی مانند سایر معلمان دولتی در حوزه آموزش بگذارند و کار آموزش به طور کلی برای همکاران ما در مدارس دولتی و غیردولتی سخت شد.

وی ادامه داد: مدارس غیر دولتی به دلیل این که باید هزینه‌هایشان را خودشان تامین کنند مجبور شدند سخت‌افزارهای لازم را تهیه کنند و با توجه به شرایط تورمی و کمبود برخی اقلام مانند مودم و… هزینه‌های مضاعفی بر مدارس غیردولتی تحمیل شد. در این میان خیلی از مدارس غیردولتی برنامه‌های متعددی در زمینه‌های فوق برنامه‌ای داشتند که با توجه به‌عدم حضور دانش‎آموزان در مدرسه دچار مشکل شدند.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: تورم موجود در شرایط اقتصادی کشور، تهیه اقلام برای مدارس را دچار مشکل می‌کرد در حالی که شهریه مدارس هم ثابت بود.

صالح افزود: ما علاوه بر مدارس، مراکز آموزشی و پرورشی مانند مراکز آزاد کنکور زبان را داشتیم که با توجه به شرایط و دستور ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر ممنوعیت برگزاری کلاس حضوری، بخش زیادی از این مراکز مجبور شدند در ماه‌هایی از سال آموزش حضوری نداشته باشند و با مشکلات جدی اقتصادی مواجه شوند. در حال حاضر برخی از این مراکز ما در شرایط نیمه تعطیل، نیمه ورشکستگی و حتی تمام ورشکستگی قرار دارند.

وی درباره آسیب‌های وارد شده به مراکز پیش دبستانی در پی شیوع کرونا افزود: مراکز پیش دبستانی نیز از این حواشی بی‌نصیب نماندند زیرا آن‌ها نیز دیگر نمی‌توانستند آموزش به شکل حضوری داشته باشند. در عین حال ثبت‎نام پیش‎دبستانی‌ها کاهش چشمگیری داشته و از حدود یک میلیون و ۷۰ هزار نفر به ۴۰۰ هزار نوآموز رسیده است. بسیاری از مراکز پیش دبستانی در سطح کشور با مشکلات جدی مواجه شده و تعدادی ازآن‌ها نیز تعطیل شدند.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش درباره آمار ثبت‎نام دانش‎آموزان در مدارس غیردولتی گفت: ثبت‎نام دانش‎آموزان در مدارس غیردولتی با توجه به شرایط اقتصادی کشور کاهش چشمگیری نداشته است. حدود دو درصد میزان ثبت‎نامی‌ها نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. اما عمده کاهش ثبت‎نام در مراکز علمی آزاد و زبان و همچنین پیش‎دبستانی‌ها بوده که دلیل آن هم حضورنداشتن دانش‎آموزان در کلاس‌های درس است.

وی در پاسخ به این سوال که سازمان مدارس غیردولتی چه کمکی به مدارسی که در این زمینه متضرر شده‌اند، خواهد کرد؟ گفت: از همان ابتدا که بحث کرونا پیش آمد، پیگیری‌های مختلفی برای حل مشکلات موسسات مطرح شد، زیرا موسسات ما نیز مانند سایر اصناف کشور درگیر چالش‌های جدی شدند.

صالح ادامه داد: طبق پیگیری‌های انجام شده مدارس غیردولتی مشمول بسته‌های حمایتی دولت از مشاغل آسیب دیده شدند تا تسهیلاتی دریافت کنند که برخی مدارس و مراکز به دلایل مختلفی متقاضی این تسهیلات نشدند، یا تمایلی از خود نشان ندادند و یا به دلایل مختلف شرایط برای آن‌ها فراهم نشد.

وی در ادامه تصریح کرد: یک مشکل جدی که وجود داشت این بود بعضی مدارس و اکثر مراکز علمی و زبان به دلیل کاهش دانش‎آموز و نوآموز در بازپرداخت تسهیلات با مشکل مواجه می‌شدند و به همین خاطر بود که برخی از آن‌ها از دریافت تسهیلات منصرف شدند.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش در واکنش به اینکه برخی مدارس غیردولتی حین سال تحصیلی هزینه‌هایی بالغ بر ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان بابت پلتفرم‌های آموزش از والدین دریافت می‌کنند، گفت: آموزش الکترونیکی مستلزم اخذ شهریه جدید نیست و هر جا موردی مشاهده شود باید به منطقه و استان اعلام کنند تا مورد پیگیری قرار بگیرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا