کد خبر: 100502134254
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

وزیر اقتصاد: تورم بعد از چهارده ماه به کانال ۳۰ درصد بازگشت

خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت: طبق آخرین گزارش مرکز آمار و شاخص بهای مصرف کننده در تیرماه، تورم بعد از یک دوره چهارده ماهه مجدد به کانال ۳۰ درصد بازگشته است.

به گزارش بازار، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری گفت: طبق آخرین گزارش مرکز آمار و شاخص بهای مصرف کننده در تیرماه، تورم بعد از یک دوره چهارده ماهه مجدد به کانال ۳۰ درصد بازگشته است.

نرخ تورم ماهانه تیرماه با ثبت عدد ۱.۹۵ درصد کمترین میزان تورم در ۱۶ ماه اخیر است. تورم نقطه به نقطه با کاهش ۳.۲ درصد نسبت به خرداد به ۳۹.۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

خاندوزی می‌گوید: آن چیزی که برای مردم وخانوارها حائز اهمیت است تورم اقلام خوراکی و آشامیدنی است. این تورم با کاهش ۰.۶ درصدی که البته عدد کمی است همراه بوده است. تورم نقطه به نقطه با ۵.۵ درصد کاهش به ۳۷.۱ درصد رسیده است.

مجدد تاکید می‌کنم تورم وضعیت مطلوبی نیست و آن را ایده آل نمی‌دانیم، اما تدابیر صورت گرفته برای تغییر مسیر تورم موثر واقع شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت خبر داد: اولین تدبیر، مسئله انضباط پولی کشور کاهش نرخ افزایش نقدینگی است. نرخ افزایش نقدینگی در خرداد به زیر ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

دولت با انضباط بخشی به بودجه و عملیات شبکه بانکی و کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها بتواند افزایش نقدینگی را کاهش دهد. این مسئله همچنان در دستور کار دولت است.

طبق آمار پایان سال ۱۴۰۱ خالص بدهی دولت به بانک مرکزی ۱۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است که به معنی موفقیت در انضباط مالی است. امیدواریم به هدف نرخ تورم ۲۵ درصدی تا پایان سال نزدیک شویم.

او گفت: عامل دوم موثر بر نقدینگی، ثبات نرخ ارز در ماه‌های اخیر است. انتظارات تورمی ابتدا در بازار ارز وبعد در سایر بازارها تاثیر مخربی برجای گذاشته بود که از ابتدای فروردین ۱۴۰۲ شاهد تعدیل انتظارات تورمی هستیم.

علت سوم هم مسئله تعدیل نرخ‌ها در سطح بین الملل و کاهش تورم در جهان است برخلاف سال گذشته که شاهد خیز تورم بین المللی بودیم.

خاندوزی ادامه داد: گزارشی که خزانه داری کل کشور منتشر کرده است ما در ۴ ماهه سال ۱۴۰۲ با ۲۱۶ هزار میلیارد تومان وصولی درآمدها از محل مالیات همراه بودیم که ۵۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

بخش مهمی از این افزایش ناشی از افزایش تعداد مودیان مالیات بوده است. یعنی ما با افزایش ۲.۵ میلیون مودی مالیات و افزایش ۸۳ درصدی آن‌ها به نزدیک به ۶ میلیون مودی مالیات رسیده ایم.

قسمت دیگر درآمدها مربوط به گمرک ایران است که در چهارماهه امسال ۱۷ هزار میلیارد تومان و افزایش ۷۴ درصدی گزارش شده است.

افزایش ۵۷ درصدی فروش نفت، افزایش ۱۹ درصدی درآمدحاصل از واگذاری دارایی‌های مالی (اوراق – سهام) داشته است. همچنین ۴۶۰ هزار میلیارد تومان پرداخت هزینه‌های جاری گزارش شده است که ۵۴ درصد بیش از سال گذشته در همین دوره است و البته افزایش پرداخت‌های عمرانی بیش‌تر از پرداخت‌های جاری است که افزایش ۱۰۳ درصدی در چهارماهه ابتدای امسال گزارش کرده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا