کد خبر: 15080053353
اقتصادراه و مسکن

وزیر راه: ترانزیت بین ایران و پاکستان تسهیل می‌شود

وزیر راه و شهرسازی و مشاور نخست وزیر پاکستان توافق کردند که عبور کامیون‌های دو کشور با هدف ترانزیت کالا و رونق تجاری تسهیل شود.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، «رستم قاسمی» وزیر راه‌وشهرسازی به‌عنوان رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان امروز با «عبدالرزاق داوود» مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه‌گذاری و رئیس طرف پاکستانی این کمیسیون در ساختمان شهید دادمان ملاقات کرد.

در ملاقات روسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان بر تسهیل مناسبات اقتصادی دو کشور تاکید شد.

در این راستا یکی از محورهای مورد گفت و گو، عبور کامیون‌های پاکستان از ایران به مقصد ترکیه و اروپا و همچنین عبور کامیون‌های ایران به پاکستان و چین بود.

بر پایه این خبر طرف پاکستانی بر تسهیل تردد کامیون‌های عبوری از ایران تاکید کرد. طرف ایرانی نیز در این زمینه قول مساعد داد و مقرر شد عبور کامیون‌های دو کشور با هدف ترانزیت کالا و رونق تجاری ایران و پاکستان تسهیل شود.

همچنین در این جلسه به پیشنهاد طرف ایرانی درباره حمل‌ونقل ریلی از پاکستان به کشورهای ترکیه، ترکمنستان و در نهایت به اروپا بحث و تبادل نظر شد.

گسترش پروازهای بین المللی بین ایران و پاکستان از دیگر محورهای گفت و گوی این نشست بود.

علاوه‌بر این طرف پاکستانی درخواست بازگشایی بازارچه مرزی مشترک در مرز پیشین-مند را مطرح کرد. در این راستا طرف پاکستانی ضمن اشاره به شروع ساخت این بازارچه در مرز خود، از ایران درخواست کرد با هدف رونق اقتصادی مرزنشینان، اقدامات لازم را برای ساخت تاسیسات بازارچه در ایران انجام دهد. این مقوله نیز مورد موافقت رستم قاسمی، وزیر راه‌وشهرسازی ایران قرار گرفت و در راستای عملیاتی شدن آن قول مساعد داد.

یکی دیگر از محورهای مورد بحث در این جلسه، افزایش ساعت فعالیت گمرک پاکستان بود که رئیس پاکستانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان در این مورد اعلام آمادگی کرد.

همچنین وزیر راه‌ و شهرسازی ایران به‌عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان، اعلام کرد که ظرف یک ماه هر دو طرف ایرانی و پاکستانی توافقات نهایی را درباره تمامی موارد مطرح شده، انجام دهند تا بدین‌ترتیب در بازه زمانی ۴۵ روز پس از انجام توافقات نهایی، آماده برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان در اسلام‌آباد شویم.

وزیر راه وشهرسازی در این جلسه باتوجه‌به تجربه ایران در ساخت انبوه مسکن و اجرای طرح جهش تولید مسکن، به «عبدالرزاق داوود» پیشنهاد داد که تجربیات ایران را برای اجرای پروژه ساخت ۵ میلیون واحد مسکونی در پاکستان در اختیار این کشور قرار دهد که مورد استقبال طرف پاکستانی قرار گرفت.

همچنین «عبدالرزاق داوود» نیز به تاکید نخست‌وزیر پاکستان بر داشتن روابط با کشورهای همسایه به‌ویژه ایران به‌دلیل داشتن نقش کلیدی در منطقه اشاره کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا