کد خبر: 260602138117
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

وزیر نفت: اراده کنیم نفت و میعانات گازی صادر می‌کنیم

سکینه مهرآیی

عصراقتصاد: به گفته وزیر نفت، یک زمانی خارجی‌ها برای ما تعیین تکلیف می‌کردند که چقدر نفت صادر کنیم اما امروز متخصصان صنعت نفت به هر جایی اراده کنند محموله‌های نفت و میعانات گازی را صادر خواهند کرد.

جواد اوجی روزگذشته در آیین رسمی گشایش هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست با بیان اینکه این نمایشگاه در منطقه جزو نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی است، اظهار کرد: چتر حمایتی وزارت نفت روی سر شرکت‌ها و فعالان صنعت پتروشیمی است و همواره به‌دنبال حل مشکلات این عزیزان هستیم.

وی با تأکید بر عزم دولت سیزدهم برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت و استفاده از این نوع گاز برای خوراک واحدهای پتروشیمی تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم ثروت ملی ملت ایران در مشعل‌های گاز سوزانده شود.

مطالب پیشنهادی

وزیر نفت با تأکید بر اینکه تولید کنونی روزانه ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای نفت و میعانات گازی ایران در داخل مصرف یا صادر می‌شود، گفت: این در حالی است که در آغاز به‌کار دولت سیزدهم ما با ۷۸ میلیون بشکه میعانات ذخیره‌شده روبه‌رو بودیم.

ایران از سهمش در میدان آرش نمی‌گذرد

اوجی همچنین اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند ایران‌پلاست سبب شده است تا در جریان تازه‌ترین دستاوردهای صنعت پلاستیک طی یکسال اخیر قرار بگیریم.

وی افزود: ایران پلاست تنها برگزاری یک نمایشگاه نیست، بلکه بحث ارائه توانمندی‌ها، تجهیزات و ادواتی که در این حوزه اتفاق می‌افتد، است. این رویداد فرصتی مطلوب برای تولیدکنندگان است در جریان توانمندی یکدیگر در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی و… قرار گیرند.

وزیر نفت با اشاره به دیپلماسی وزارت نفت در دولت سیزدهم گفت: جدای از ورود به موضوع پالایشگاه‌های فراسرزمینی، کار روی پتروشیمی‌های فراسرزمینی را هم با همت متخصصان و سازندگان توانمند در کشور آغاز کرده‌ایم.

اوجی در زمینه همکاری‌های وزارت نفت با روسیه، تصریح کرد: اکنون ما قرارداد توسعه هفت میدان بزرگ نفتی را با شرکت‌های بزرگ و توانمند روس داریم که فازهای نخست بعضی از این میدان‌ها هم به تولید رسیده است.

تفاهم‌نامه‌هایی هم در بخش بالادست و پایین‌دست با شرکت‌هایی از جمله گازپروم روسیه داریم که امیدواریم این تفاهم‌نامه‌ها به‌زودی به قرارداد تبدیل شود.

وی درباره تازه‌ترین اقدام‌های وزارت نفت برای توسعه میدان آرش، گفت: همان‌طور که پیش از این نیز گفته‌ایم و وزارت امورخارجه هم پیش از این اعلام کرده است؛ جمهوری اسلامی ایران از سهمی که در میدان آرش دارد نخواهد گذشت.

وزیر نفت ادامه داد: الحمدالله با مذاکراتی که از سوی وزارت امور خارجه انجام شده، مانند دیگر میدان‌های مشترک که با همسایگان از مسیر مذاکره توسعه می‌دهیم، انتظار داریم مباحث مربوط به این میدان را هم از طریق مذاکره با طرف کویتی حل و فصل کنیم.

اوجی درباره تازه‌ترین اقدام‌ها درباره پتروشیمی میانکاله، یادآور شد: هر طرحی که در کشور مجوز سازمان حفاظت محیط زیست را دریافت کرده باشد، عملیاتی می‌شود.

۱۵۰ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی در افق برنامه هشتم

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی در ادامه این مراسم اظهار کرد: در نمایشگاه پانزدهم در سال ۱۴۰۰ وزیر نفت اعلام کرد که تا پایان دولت باید کاتالیست مورد نیاز بومی سازی شود و امروز به این توفیق دست یافتیم، به طوری که به جرگه صادرکنندگان این محصول پیوستیم و سال گذشته ۱۵۰۰ تن انواع کاتالیست صادر کردیم و همچنین از بسیاری از کشورهای صاحب‌نام سفارش ساخت کمپرسور و ماشین دوار را داریم.

مرتضی شاهمیرزایی افزود: صنعت پتروشیمی به کمک هلدینگ‌های مختلف مذاکراتی بابت ایجاد ظرفیت ساخت داخل داشته است، سال گذشته مذاکرات خوبی را با کشورهای صاحب‌نام برای بازاریابی و بازارسازی محصولات پتروشیمی ایران داشتیم.

وی خطاب به مدعوین خارجی گفت: ما ۴۴ سال قبل صنعت پتروشیمی کاملا وابسته حتی در بهره برداری داشتیم، اجرای طرحها صددرصد توسط خارجی ها انجام می‌شد به طوری که ۶۰ هزار مستشار در صنایع مختلف نفتی از جمله پتروشیمی حضور داشتند. تولید محصولات پتروشیمی در سال ۵۷ ؛ ۱.۵ میلیون تن بود با اینکه ۱۵ سال درگیر جنگ و بازسازی بودیم و بعد از ۱۵ سال کار توسعه را آغاز کردیم، امروز ظرفیت نصب شده و تولید در پتروشیمی به ۹۲ میلیون تن رسیده است.

وی ادامه داد: ما ۶۷ مجتمع پتروشیمی داریم که ۱.۱ میلیون تن در روز خوراک مصرف می‌کنند و ظرفیت سالانه برخی ار این مجتمع ها ۶.۵ میلیون تن است.

معاون وزیر نفت به فعالیت ۶۷ مجتمع تولیدی و سه مجتمع سرویس‌های جانبی در کشور اشاره کرد و گفت: چشم‌انداز ما برای آینده صنعت پتروشیمی بسیار خیره‌کننده و جذاب است و برنامه‌های توسعه‌ای هفتم توسعه پارسال آماده شد و برنامه هشتم توسعه نیز هم‌اکنون نهایی شده و آماده است.

وی از ۱۵۰ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران در افق پایان برنامه هشتم توسعه خبر داد و گفت: این فرصت‌ها بخش‌های مختلف صنعت از بالادست تا میان‌دست و پایین‌دست را شامل می‌شود.

شاهمیرزایی با بیان اینکه افزایش ۲۰ برابری مهمانان خارجی در هفدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست نسبت به سال گذشته به این معناست که تهدیدها و تحریم‌های اقتصادی در این صنعت جایی ندارد و از این مرزها عبور کرده‌ایم، اظهار داشت: بسیاری از مهمانان خارجی این نمایشگاه به‌منظور برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران در این نمایشگاه حضور یافته‌اند.

وی ادامه داد: بخشی از فضای نمایشگاهی نمایشگاه دائمی بین‌المللی تهران به نمایشگاه ایران‌پلاست اختصاص می‌یافت اما امروز کل فضای نمایشگاهی به هفدهمین دوره این نمایشگاه تخصیص داده شده است.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: شرکت‌ ملی صنایع پتروشیمی با کمک هلدینگ‌ها و انجمن‌های پتروشیمی بر آن است که با رویکرد دولت و با اتخاذ سیاست‌های ابلاغی وزیر نفت به تکمیل زنجیره ارزش دست یابد.

وی با اشاره به اینکه تا پایان دولت سیزدهم در تولید کاتالیست‌های صنعت خودکفا می‌شویم، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده همه کالا و تجهیزات این صنعت نیز بومی‌سازی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به امضای تفاهم‌نامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه، شرکت‌های پتروشیمی فروش اعتباری محصولات پتروشیمی در بورس کالا را برای واحدهای پایین‌دست آغاز کردند، به‌طوری که در پنج ماه اخیر ۲۸ هزار میلیارد تومان فروش اعتباری انجام شده است که اگر این واحدها می‌خواستند تسهیلات در این زمینه دریافت کنند بسیار زمان‌بر بود.

وی با تأکید بر اینکه صنعت ارزش‌آفرین، اشتغال‌زا، ارزآور پتروشیمی حرکت جهنده و تحولی را آغاز کرده است، تصریح کرد: صنعت پتروشیمی، صنعتی سبز است و ۳۵ درصد فضای صنعتی پتروشیمی را فضای سبز تشکیل می‌دهد. انتظار داریم دیگر دستگاه‌ها از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صمت و… در این راه ما را یاری کنند تا طرح‌های پتروشیمی با سرعت بالاتری نهایی شوند.

هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست

نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست به دنبال فراهم کردن زمینه‌ای برای رونق بازار صنایع پلاستیک داخلی و تسهیل روند بازاریابی جهانی و حضور این بخش از صنعت کشور در بازارهای جهانی است. هفدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست که از روزگذشته (یکشنبه، ۲۶ شهریور) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرده، تا چهارشنبه (۲۹ شهریورماه) ادامه دارد.

افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست با حضور اوجی وزیر نفت، شاه میرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، علائی طباطبائی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی و عده‌ای دیگر از مسئولان و مقامات در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی برگزار شد.

این نمایشگاه در چهار گروه مواد اولیه، محصولات پیش‌ساخته و ساخته‌شده، ماشین‌آلات و تجهیزات و خدمات و با مشارکت ۵۵۰ شرکت داخلی و ۲۳۰ شرکت خارجی از جمله کشورهای آلمان، اسپانیا، ایتالیا، چین، ترکیه، کره جنوبی، تایوان، سوریه و هند برگزار می‌شود. قدرت گرفتن صنعت پلاستیک کشور یکی از مزایای برگزاری این نمایشگاه بوده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا