کد خبر: 11070048556
انرژی

وزیر نیرو: با یک خشکسالی بی‌سابقه مواجه‌ایم

وزیر نیرو با اشاره به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر حل مشکل تأمین آب طرح غدیر گفت: شش ماه دیگر با تأمین آب از سد دز، حجم آب ورودی به رخ آبرسانی غدیر ۲برابر می‌شود، اما فراموش نکنیم که وارث پروژه نیمه‌تمام با پیشرفت بسیار کم هستیم.

به گزارش تسنیم از اهواز، علی‌اکبر محرابیان شامگاه شنبه در نشست با استاندار و مدیران حوزه آب و فاضلاب خوزستان که در محل سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به وجود کمبودها در خدمات‌رسانی، اظهار داشت: همه علاقه‌مند هستیم که ایران، استان و سرزمین ما در مسیر رشد، تعالی و توسعه قرار گیرد و همه از کمبودها ناراحت هستیم.

وی افزود: کشور در یک خشکسالی بسیار سختی به‌سر می‌برد و بر اساس آمار و گزارش‌ها این خشکسالی در ۵۲ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

وزیر نیرو با اشاره به تفاوت شرایط خشکسالی با سال‌های نرمال و ترسالی، گفت: در استان زرخیز خوزستان باید مدیران، مسئولین، مردم، کشاورزان و صنعتگران باتوجه‌ به شرایط موجود به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که با کمترین مشکل بتوانیم این سال سخت را پشت‌سر بگذاریم و با عنایت الهی شاهد سال‌های پر‌بارش باشیم.

برخی زمین‌داران بزرگ حق مردم را ضایع می‌کنند

محرابیان درباره تغییر الگوی کشت به‌عنوان راهکاری برای مقابله با خشکسالی، گفت: وقتی می‌گوییم الگوی کشت باید انجام شود متأسفانه برخی از مزارع کلان رعایت نمی‌کنند، یعنی یک فرد سرمایه‌دار خودخواه کاری می‌کند که حق دیگران ضایع می‌شود.

وی اضافه کرد: بیشترین عدم رعایت الگوی کشت مربوط به شرکت‌هایی است که مزارع وسیع دارند و حقوق مردم را ضایع می‌کنند.

وزیر نیرو خواستار شد: همه ما قرار است به‌گونه‌ای کار کنیم که مردم رضایت داشته باشند لذا تقاضا داریم همه دست‌به‌دست هم دهیم تا این مشکل برطرف شود.

۷ طرح آبرسانی در خوزستان باید فعال شود

محرابیان درباره موضوع آب شرب مردم شهرهای خوزستان گفت: در خوزستان طرح‌های متعدد آبرسانی وجود دارد. ما در استان ۷ طرح آبرسانی داریم که یکی از آنها مگاپروژه طرح آبرسانی غدیر است اما کفایت نمی‌کند.

وزیر نیرو تأکید کرد: باید همه طرح‌های آبرسانی استان فعال شوند و دراسرع‌وقت به پایان برسند، اما نکته اینجاست که  ما وارث پروژه‌های نیمه‌تمام با پیشرفت‌های اندک هستیم که باید آنها را از خواب زمستانی بیدار کنیم.

محرابیان درباره ایرادهای طرح غدیر بیان داشت: در طرح آبرسانی غدیر با ۲ مشکل کمّیت و کیفیت آب مواجه هستیم، به‌عنوان مثال اکنون ۱۰ مترمکعب در ثانیه آب از کرخه به خط تزریق می‌شود که به‌هیچ‌وجه کفایت نمی‌کند.

تصفیه‌خانه شرق اهواز ۸ سال بدون تغییر مانده است

وزیر نیرو در خصوص فاضلاب شهرهای خوزستان به مردم و نمایندگان حق داد و گفت: ۱۰ سال پیش من مسئول طرح‌های کلان کشور بودم. اوایل سال ۹۲ به تصفیه‌خانه شهر اهواز آمدم و تقریباً همین شکل بود و شاید از آن موقع تا امروز یک اختلاف اندکی داشت.

وی افزود: امروز تعجب کردم که در این ۸ساله چه اتفاقی افتاده است که این تصفیه‌خانه با بالاترین استاندارد‌های بین‌المللی همچنان تکمیل نشده است و مردم سالیان سال تحمل زحمت کردند.

محرابیان ادامه داد: در منطقه شرق اهواز تصفیه‌خانه آماده است و پذیرش آن با ۲۵هزار مترمکعب آغاز شده است که در صورت تکمیل به ۱۱۲هزار مترمکعب خواهد رسید.

میزان آبرسانی به روستاها را به ۹۵درصد می‌رسانیم

محرابیان از شورایی به‌نام جهاد آبرسانی خبر داد و گفت: این شورا متشکل از خبرگان، متخصصین صنعت آب کشور، سرآمدان خیّرین و جهادی‌های حوزه آب تشکیل شده است که مرکز آبرسانی جهادی زیر نظر آن ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی کردیم که ۸۰۰۰ روستا در سراسر کشور که هنوز آبرسانی نشده‌اند در ۴ سال باید به انجام برسند و میزان آبرسانی روستایی را از ۷۵ درصد به ۹۵ درصد برسانیم.

وزیر نیرو گفت: امیدواریم در ۴ سال آینده روستای شناسنامه‌دار دارای سکنه‌ای نباشد که مردم آن بدون آب باشند.

دولت سیزدهم دولت کار و عمل است

صادق خلیلیان استاندار خوزستان نیز با حضور در این جلسه گفت: دولت سیزدهم دولت کار و عمل است.

استاندار خوزستان ادامه داد: در استان ۸ حوزه را برای خود مشخص کردیم که برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را برای این حوزه‌ها برنامه‌ریزی کردیم.

خلیلیان عنوان کرد: آب شرب، کشاورزی و مهار آب‌های سطحی مهم‌ترین موضوعات استان هستند و امیدواریم شاهد تحقق اهداف و برنامه‌هایی باشیم که در زمینه‌های مختلف طرح‌ریزی شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا