کد خبر: 01060043092
روزنامهسلامت و رفاه

وزیر پیشنهادی بهداشت: نمی‌توانیم سلامت مردم را فدای تاخیر و تعجیل در تصمیم‌گیری این و آن کنیم

عین اللهی، وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «یکی از برنامه های اصلی من واکسیناسیون است. ما ۱۲۰ میلیون دز واکسن نیاز داریم. میزان تولید داخلی جوابگو نیست و ناچاریم واکسن وارد کنیم. نمی‌توانیم سلامت مردم را فدای تاخیر و تعجیل در تصمیم‌گیری این و آن کنیم.»

به گزارش پایگاه خبری افق و اقتصاد، بهرام عین‌اللهی، وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس ضمن تبریک روز پزشک گفت: پیش از هر سخنی برای رهبری آرزوی تندرستی و طول عمر دارم و از اعتماد آیت الله رئیسی تشکر می‎کنم.

او ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب مسئولیت‎های بزرگی بر دوش پزشکان گذاشته شد و باید در شهرها و روستاها عقب‎افتادگی‎های گذشته را جبران می‌کردند  و همزمان در دفاع مقدس به درمان مجروحان جنگی می‎پرداختند. در این کارزار مبارزه با بیماری کرونا چنانچه شما مصلحت بدانید در برابر این اعتماد سر تعظیم فرود می‎آورم و در راه خدمت به مردم تا پای جان خواهم ایستاد.

عین‌اللهی خاطرنشان کرد: براین باورم وزیر بهداشت وقتی وزیر مردم است که کنار آنان ایستاده باشد عنوان وزارت وقتی برازنده وزیر است که شب و روزش خواب و خوراکش بهبودی بیمارانی باشد که رنج هزینه درمان به رنج بیماری آن‌ها اضافه شده است.

من یک طبیبم نه صنعتگر و نه تاجر. من دوشادوش مدافعان سلامت هستم نمی‌توانیم سلامت مردم را فدای تاخیر و تعجیل در تصمیم‌گیری این و آن کنیم.

حفظ جان مردم نخستین اولویت دولت است

او ادامه داد: دفاع از سلامت مردم نباید معطل شخص یا چیزی گردد. حفظ جان مردم نخستین اولویت دولت است کدام پدر را دیده اید که برای سلامت فرزندان خود معطل کند. سلامت مردم خط قرمز ما است. دفاع از سلامت باعث وفاق همدلی ایرانیان در دولت خواهد شد.

وزیر پیشنهادی بهداشت با بیان اینکه ما سوگند خورده‌ایم هر که آمد درمانش کنیم و از ایمانش نپرسیم، تاکید کرد: در دفاع از سلامت مردم همه چنددستگی‌ها در مفهوم بزرگ انسانیت حل می‌شود روح ایثار و فداکاری مدافعان سلامت دل‌های مرده را بیدار خواهد کرد اکنون صد سال پیش نیست که ایران مقهور بیماری شود ما می‌توانیم بر این ویروس منجوس غلبه کنیم.

عین‌اللهی تصریح کرد: سلامت موضوعی تک بعدی نیست و بر همه ابعاد زندگی مردم تاثیر می‌گذارد من سال‌هاست در این عرصه حضور دارم و امیدوارم با اعتماد نمایندگان بتوانم جهاد سلامت را در سنگر وزارت بهداشت ادامه دهم.

با تاسی از سند توسعه کشور در افق ۱۴۰۴ و احکام مندرج بر برنامه ششم توسعه و سایر برنامه‌های ابلاغی برنامه خودم را به اختصار توضیح می‌دهم.

واکسیناسیون عاما اصلی کاهش بیماری

او با اشاره به برنامه‌هایش گفت: اولویت و مهمترین موضوع بحث بیماری کرونا بود که در سه بخش به آن می‌پردازم. بخش اول واکسیناسیون است.

امروزه در دنیا ثابت شده است که آنچه که می‌تواند به کاهش بیماری کمک کند واکسیناسیون است امروزه در کشورهایی که واکسیناسیون درصد بالایی انجام شده است میزان مرگ و میر کاهش پیدا کرده است البته واکسیناسیون به معنای این نیست که کسی درگیر بیماری نمی‌شود بلکه شدت بیماری کم می‌شود.

او تاکید کرد: یکی از برنامه‌های اصلی ما واکسیناسیون است. جمعیت بالای ۱۸ سال در کشور ۶۰ میلیون نفر است  که برای واکسیناسیون آن‌ها دو دوز واکسن لازم است یعنی ۱۲۰ میلیون دوز واکسن لازم داریم تاکنون ۲۲ میلیون واکسن زدیم طبیعی است که میزان تولیدات داخلی به ۹۸ میلیون دوز واکسن نمی‌رسد بنابراین ما ناچار هستیم واردات واکسن را انجام دهیم و این اولویت اول ما است و از بخش خصوصی نیز در این زمینه استفاده می‌کنیم.

عین ‎اللهی ادامه داد:‌ برنامه ما این است که تا پایان بهمن امسال واکسیناسیون را تمام کنیم و محدود شدن و ایستادن مردم در صف را با هماهنگی همه دستگاه‌ها و استفاده از امکانات مملکت به صورت بسیجی استفاده و آن را کنترل می‌کنیم.

طرح شهید سلیمانی در حال اجرا است

واکسن زدن کار سختی نیست و باید از همه امکانات استفاده و به مردم احترام بگذرایم و واکسیناسیون را انجام دهیم.

او افزود:‌ طرح شهید سلیمانی که در بسیج در حال اجرا است را با قدرت ادامه می‌دهیم.

عین‎اللهی درباره قرنطینه اظهار کرد:‌ بحث قرنطینه یا لاک داون در دنیا از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد انجام می‌شود. ما با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود باید در این طیف لاک داون را انجام دهیم اما نباید قرنطینه نمایشی باشد.

اینگونه نباشد که دو هفته تعطیل کنیم و بعد از دو هفته مرگ و میر افزایش یابد و این قرنطینه نیست.

او تاکید کرد: باید از همه امکانات کمک بگیریم و از همه کسانی که در این زمینه موثر هستند و خارج از وزارت بهداشت حضور دارند کمک بخواهیم تا توانیم چرخه ویروس را متوقف کنیم.

مدیریت، مهمترین مساله در کنترل بیماری کرونا

عین ‎اللهی گفت: مهمترین مساله در کنترل بیماری کرونا مدیریت است. از رئیس جمهوری گرفته تا معاون اول رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس باید در ستاد کرونا حضور یابند و استفاده موثر از همه ببریم.

باید بسیاری از اختیارات خود را به استان‎ها واگذار کنیم و با توجه به شرایط محلی درباره کرونا تصمیم‌گیری کنند. کمیته علمی از افراد متدین و باسواد تشکیل خواهد شد تا موارد لازم را انجام دهند.

او با اشاره به تولیت خدمات و کارکردهای نظام بهداشت و درمان گفت: تولیت در سلامت با وزارت بهداشت است اما ۷۵ درصد از عوامل تاثیرگذار در سلامت خارج از وزارت بهداشت است.

باید تولیت وزارت بهداشت به حاکمیت شناخته شود و بتواند تولیت خود را در سایر قسمت‎ها انجام دهد و نیاز به متناسب‎سازی ساختار داریم.

عین‎ اللهی در ادامه گفت: براساس فرمایش رهبری اگر کسی بیمار می‎شود فقط باید از بیمار ی رنج ببرد نه اینکه به دنبال مخارج درمان نیز باشد.

ارجحیت نظام پزشک خانواده

پیشگیری بر درمان مقدم است خوشبختانه نظام شبکه و خانه‎های بهداشت را داریم و در همه مناطق روستایی این شبکه را داریم و باید روی کارایی‌ها دقت کنیم.

عین ‎اللهی با تاکید بر اینکه نظام پزشک خانواده برای ما ارجح است، گفت:‌ امروزه در مسائل بهداشتی بیماری‎های مزمن غیرواگیر یکی از مشکلات است.

مساله چاقی، دیابت، فشار خون و چربی بالا از جمله این موارد است و در اصلاح سبک زندگی و تغذیه  بسیار مشکل داریم.

او ادامه داد:‌ نظام ارجاع و پزشک خانواده مطلب دیگر است که در برنامه ششم توسعه به ما تکلیف شده است. اما چرا موفق نشدیم و مقاومت وجود دارد؟ نظام ارجاع و پزشک خانواده کلید موفقیت ما است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا