کد خبر: 031101117899
خدمات و توزیعروزنامه

وزیر کشور اعلام کرد: اصناف تامین کننده ۸۹ درصد از کل ارزش افزوده بخش بازرگانی

به گفته وزیر کشور، ۶۰ درصد تولید ناخالص ملی به بخش خدمات اختصاص دارد و اصناف سهم بسیار بزرگی در این بخش دارد. ۸۹ درصد ارزش افزوده بخش بازرگانی از طریق اصناف تامین می‌شود؛ یعنی به این معناست که اصناف در رشد اقتصاد و فقرزدایی نقش بسیار چشمگیری دارند.

سومین اجلاس اتاق اصناف تهران روزگذشته با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور، علیرضا فخاری، استاندار تهران، سردار حسین دینی، معاون فنی قرارگاه ثارالله، محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، شهباز حسن‌پور، رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی، سرهنگ علی نوروزی، رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا، محمود سیجانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، سرهنگ نادر مرادی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس پایتخت، ،سرهنگ کاکاوند، رئیس بسیج اصناف تهران بزرگ، قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف ایران به همراه اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف ایران، برگزار شد.

در این مراسم وزیر کشور در سخنانی اظهار کرد: ما خودمان دلار را بزرگ کردیم آمریکا با دلار سلطه جهانی درست کرده است روزی را خواهید دید که چگونه آمریکا فرو می‌ریزد و کاخ دلار نیز با آن سقوط می‌کند. حجم بدهی آمریکا حدود ۳۰ هزار میلیارد دلار است و روزی خواهد رسید که سلطه دلار در اقتصاد جهان فرو می‌ریزد.

وحیدی با تاکید بر نقش بی‌بدیل اصناف در ابعاد مختلف جامعه گفت: این اهمیت از آنجا نشات می‌گیرد که عملکرد و وضع جامعه اصناف بلافاصله در رفاه و آرامش مردم و کلیت جامعه تاثیر می‌گذارد.

وی تولید را قلب اقتصاد توصیف کرد و افزود: با تولید، اشتغال ایجاد می‌شود و به تبع آن مشکلات اجتماعی هم برطرف می‌شود. از سوی دیگر زمانی تولید موفق می‌شود که بتواند بازاریابی درستی داشته باشد و عرضه شود. در اینجا، اصناف به عنوان کِشنده بخش تولید عمل می‌کنند و باید پای کار تولیدکننده داخلی بایستند.

وحیدی خاطرنشان کرد: البته جایی که تولیدات داخلی ایراد دارد، اصناف باید برای بهبود کالا فشار بیاورند تا اصلاح شود. از طرفی هم به عنصری برای مصرف تولید داخلی تبدیل شوند.

هرچه در عرضه کالا، تولید داخلی بیشتر شود حتما اقتصاد ما تپنده‌تر و پویاتر خواهد شد. اصناف می‌توانند با ارائه کالای داخلی، تولید را به اوج برساند و کیفیت آن را با مطالبه‌گری دائم از تولیدکننده، ارتقا بخشند.

رونق تولید از مسیر اصناف پویا و توانمند می‌گذرد، اصناف می‌توانند در زنجیره ارزش، تعادل ایجاد کنند.

وزیر کشور با تاکید بر دغدغه اصناف در حوزه مالیات نیز گفت: اکثر کشورها بر اساس مالیات‌ها اداره می‌شوند، درآمدهای نفتی باید وارد صندوق توسعه شود. کشور سالم یعنی کشوری که با مالیات اداره شود.

وحیدی از صنوف دعوت کرد که به دولت در تنظیم مالیات مشورت دهند، با فرض اینکه کشور با مالیات اداره شود و این مالیات عادلانه باشد و فرار مالیاتی رخ ندهد.

وی همچنین بر لزوم کنترل قیمت از سوی صنوف مختلف تاکید کرد و ادامه داد: اصناف باید کنترل قیمت‌ها را جدی اعمال کنند تا گرانفروشی صورت نگیرد. اصناف می‌توانند مشاوران خوبی برای سیاست‌های اقتصادی دولت باشند. در ستاد تنظیم بازار باید به صورت مرتب دیدگاه‌های اصناف در تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها اخذ شود.

وزیر کشور با تاکید بر نقش اصناف در تولید ناخالص داخلی کشور افزود: بخش خدمات نزدیک به ۶۰ درصد تولید ناخالص ملی را برعهده دارند و ۸۹ درصد از کل ارزش افزوده بخش بازرگانی نیز از طریق اصناف تامین می‌شود.

یعنی به این معناست که اصناف در رشد اقتصاد و فقرزدایی نقش بسیار چشمگیری دارند. بعد از نفت، حوزه اصناف بالاترین نقش و جایگاه را در تامین مالی کشور ایفا می‌کند.

رئیس اتاق اصناف تهران: ۱۰ تا ۱۲ ماده قانون نظام صنفی باید اصلاح شود

همچنین قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف ایران نیز در این مراسم در رابطه با بحث هیات مقررات زدایی، گفت: مجموعه هیات مقررات در مجلس تصویب و به تایید شورای نگهبان رسید.

اما اجرای این قانون در عمل برای فعالان صنفی مشکلاتی ایجاد می‌کند از این رو ما ۶ ماه زمان درخواست کردیم اما به ما اعلام کردند قانونی که تصویب شده است نباید به آن وقت داد، اما در نهایت ۳ ماه به ما وقت دادند.

نوده فراهانی ادامه داد: کاربرگ‌ها در مرحله اجراست و این امکان وجود دارد که با مشکلاتی مواجه شویم. دولت بر این باور است پروسه اخذ پروانه کسب زمان بر است، نمی‌دانم مشکل قانون ۱۸۶ مالیات‌ها را سازمان امور مالیاتی چگونه می‌خواهد حل کند.

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به لزوم اصلاح قانون صنفی، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که ۱۰ تا ۱۲ ماده قانونی باید اصلاح شود.

تکثیر مهاجران و افاغنه در بازار تهران

در ادامه نشست علی توسطی رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه ۴۰ درصد اقتصاد ایران را اصناف اداره می‌کنند، گفت: در حال حاضر ۳۰۰ هزار واحد صنفی فعال هستند. اصناف مانند دماسنج جامعه هستند اگر حال آنها خوب باشد حال مردم نیز خوب خواهد بود.

توسطی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم با استفاده از هرم مدیریت اصناف، جایگاه خودمان را تبیین کنیم، توقع حمایت و پشتیبانی‌ها را داریم که از آن جمله اعمال دستور مقتضی وزارت کشور به شهرداری ها و فرمانداری ها جهت رفع موازی کاری ها، همکاری بیشتر با هیات امنای صنفی، مشورت با روسای اتاق‌های اصناف به هنگام تصمیم‌گیری برای اصناف ودیگر چالش ها است.

وی با اشاره به درگیر شدن بخشی از اصناف در  سایر مراکز استانی کشور، گفت: بازار تهران در این معرکه وارد نشد و در مقابل تهدیدهای برخی افراد که می‌خواستند اصناف را متقاعد کنند که تعطیل کنند ایستادند و اصناف نیز در قبال این همراهی متقاضی حمایت هستند.

وی تعیین تکلیف بناهای پرخطر را یک ضرورت دانست و افزود: ۸ سال از فاجعه پلاسکو می‌گذرد و در حال حاضر ۳ هزار ساختمان پر خطر وجود دارد که ۱۳۳ ساختمان به اندازه پلاسکو پر خطر است.

رئیس اتاق اصناف تهران با‌ بیان اینکه مهاجران و افاغنه در بازار تهران تکثیر پیدا کردند، گفت: این افراد به عنوان تاجر، تولیدکننده و خدماتی  فعال هستند و اگر این معضل رسیدگی نشود در آینده به مشکل مواجه خواهیم خورد.

توسطی از اجازه تشکیل و تاسیس انجمن از سوی شورای تشکیل انجمن‌های صنفی گلایه کرد و افزود: موازی‌کاری برای اصناف مشکلات عدیده‌ای ایجاد کرده است.

وی با انتقاد از صدور مجوز برگزاری نمایشگاه های مختلف از سوی وزارت ارشاد بیان کرد: تنها منبع درآمد اتاق‌های اصناف برگزاری نمایشگاه‌های صنفی- تخصصی است که متاسفانه دخالت مراکزی از جمله شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و وزارت ارشاد در این موضوع خلل ایجاد کرده و موجب تنش و ناهنجاری‌ها در جامعه اقتصاد می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا