کد خبر: 28100065820
آموزشروزنامه

وزیر کشور خواستار بازگشایی مدارس و دانشگاه‏ها شد

وزیر کشور تاکید کرد که به منظور تقویت نظام آموزشی کشور باید مدارس و دانشگاه ‎های کشور هرچه سریعتر بازگشایی شوند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی وزارت کشور، دکتر احمد وحیدی در نشست مشترک با وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش در جهت اجرای دستور رئیس جمهوری  نسبت به هماهنگی وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و بهداشت برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‎ها، گفت: با روند مناسب واکسیناسیون افراد بالای ۱۲ سال در کشور دلیلی برای تداوم روند تعطیلی مدارس و دانشگاه‎ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مدارس و دانشگاه‎ها مراکز اصلی علمی و تحقیقاتی کشور هستند، گفت: ادامه تعطیلی مراکز علمی به آینده علمی کشور آسیب می‎زند و برای همین بایستی مقدمات بازگشایی مدارس با دستورالعمل‎های بهداشتی فراهم شود.

دکتر وحیدی در ادامه صحبت ‎های خود بر لزوم برگزاری حضوری امتحانات و پایان‎نامه‎ ها و رساله‎ های دانشجویی تاکید کرد و گفت: معمولا امتحانات با فاصله برگزار می‎ شود و همچنین پایان نامه های دانشجویی با حضور چند استاد در کلاس کاملا با اصول بهداشتی هم مطابقت دارد و برای همین نباید این برنامه ‎ها از این پس به صورت آنلاین برگزار شود.

وزیر کشور با تاکید بر این امر که در موضوع بازگشایی مدارس و دانشگاه ‎های کشور نسبت به سلامت دانش‎آموزان و دانشجویان حساسیت زیادی داریم، گفت: تلاش داریم با تقویت روند واکسیناسیون و همچنین رعایت اصول بهداشتی نظیر استفاده از ماسک ضمن حفظ سلامت دانش‎آموزان و دانشجویان، فرایند تحصیل و آموزش هم شکل گیرد.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‎های خود به اجرای طرح هوشمندسازی محدودیت‎ها اشاره کرد و گفت: این طرح با همکاری دستگاه‎ها به نحو موثری اجرا می شود و هم اکنون اجرای طرح در دستگاه‎های اجرایی، حمل و نقل درون شهری، اصناف و حمل و نقل برون شهری در جریان است.

وی اضافه کرد: مطابق این طرح همه کارکنان دستگاه‎های اجرایی باید در صورت تزریق دو دوز واکسن و مشخص بودن وضع بیماری شان در ادارات حضور یابند.

وزیر علوم: وزارت بهداشت پروتکل‎های بهداشتی را در بازگشایی دانشگاه‎ ها اعلام کنند

در ادامه این نشست دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه وزارت بهداشت پروتکل‎ های بهداشتی را در بازگشایی دانشگاه‎ها اعلام کنند، گفت: با اخذ پروتکل‎ های بهداشتی می‎ توانیم تصمیم گیری صحیح‎تری برای بازگشایی دانشگاه ‎ها و مراکز آموزش عالی اتخاذ کنیم.

وی به مساله خوابگاه‎ های دانشجویی اشاره کرد و گفت: در این خصوص منتظر نظر کارشناسی وزارت بهداشت هستیم و اینکه چگونه و با چه مکانیسمی دانشجویان را در خوابگاه‎ ها اسکان دهیم.

وزیر علوم همچنین گفت: یکی از مشکلات پیش رو در بازگشایی دانشگاه‎ها نداشتن آمار واکسن دانشجویان است و باید در این خصوص وزارت بهداشت آمار نهایی دانشجویان واکسن زده را اعلام تا مراتب تصمیم‎گیری لازم در این خصوص اتخاذ شود.

وزیر آموزش و پرورش: برای نجات آموزش کشور کلاس‎ ها حضوری شود

همچنین دکتر یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا بعد از بررسی‌های مختلف کارشناسی به این جمع‎بندی رسیده که باید مدارس و دانشگاه‎های کشور بازگشایی شود، تصریح کرد: برگزاری حضوری کلاس‌ها در مدارس یک ضرورت است و باید برای نجات آموزش کشور این اتفاق در سریعترین زمان ممکن صورت گیرد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: واقعیت امر این است که کرونا نظام آموزشی را در کل دنیا مختل کرده اما خیلی از کشورها با روش‎های مختلف به اصل آموزش حضوری برگشته‌اند.

وی از نظام رسانه‌ای کشور به خصوص صدا و سیما خواست که در بازگشایی مدارس با تولید محتوای رسانه‌ای در جهت اقناع‎سازی خانواده‎ها نسبت به ضرورت آموزش حضوری مدارس، کمک کنند.

بخشنامه جدید آموزش و پرورش درباره برگزاری «حضوری» کلاس‌های درس

از سوی دیگر وزارت آموزش و پرورش پیرو برگزاری «حضوری» کلاس‌های درس و به ویژه امتحانات دانشگاه‌ها و مدارس وابسته به وزارت آموزش و پرورش، ابلاغیه‌ای صادر کرد.

حجت‎الله الماسی، سرپرست دفتر وزارتی وزارت آموزش و پرورش در بخشنامه‌ای خطاب به اعضای شورای معاونان، مدیران آموزش و پرورش استان‌ها و دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی اعلام کرد: «به پیوست تصویر نامه ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰ وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستادملی مقابله با کرونا مبنی بر تاکید ستادمدیریت کرونا و ابلاغ ریاست جمهوری به برگزاری حضوری کلاس‌های درس و امتحانات دانشگاه‌ها و مدارس وابسته به وزارت آموزش و پرورش، جهت استحضار و اقدام لازم ابلاغ می‌شود.»

در متن نامه وزیر کشور که روز ۲۶ دی خطاب به وزیر علوم، وزیر بهداشت، وزیر آموزش و پرورش و رئیس دانشگاه آزاد، ارسال شده است نیز آمده است: «پیرو مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و ابلاغ ریاست جمهوری، کلاس‌های درس تمام دانشگاه‌های وابسته به وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و مدارس وابسته به وزارت آموزش و پرورش به ویژه برگزاری امتحانات و دفاع پایان‎نامه‌های تحصیلی باید به صورت «حضوری» برقرار شود.»

رعایت شیوه‎نامه‌های بهداشتی (استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی) ضروری و الزامی است و مسئولان دانشگاه‌ها و روسای ادارات کل آموزش و پرورش و مدیران مدارس در سراسر کشور موظف به اجرای ابلاغیه هستند و باید گزارش تحقق مصوبه به قرارگاه عملیاتی ستادملی مقابه با کرونا اعلام شود.»

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا