کد خبر: 19129918547
بورسروزنامه

وعده رئیس سازمان بورس برای حذف محدودیت‌های دامنه نوسان

دبیر شورای عالی بورس در نشست هم‌اندیشی رئیس سازمان بورس و مدیران ارشد بازار سرمایه از کاهش و اطلاح محدودیت‌ها در دراز مدت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه، محمد علی دهقان دهنوی درباره سه عامل بازار سرمایه گفت: دسته اول خارج از بازار سرمایه حادث می‌شود اما به عنوان متغیرهای کلان اقتصادی تاثیر مستقیم بر بازار دارد؛ متغیرهایی همچون تورم، تغییرات نرخ ارز، نرخ بهره بانکی و مواردی از این دست متغیرهای برون‌زایی هستند که کنترل آنها نیز در بازار سرمایه امکان‌پذیر نیست.

دبیر شورای عالی بورس عامل دوم را قوانین، رویه‌ها و متغیرهایی دانست که قابل کنترل هستند و افزود: بازار سرمایه امروز نقش اساسی در اقتصاد دارد و باید در سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی کانون توجه باشد.

بخشی از مقررات می‌توانند اصلاح یا بهتر تدوین شوند. به عنوان مثال قوانینی همچون قیمت‌گذاری دستوری به بنیان‌های اقتصادی و بخش مولد کشور صدمه وارد می‌کند. این درحالی است که بسیاری از شرکت‌های تولیدی در بازار سرمایه حضور دارند و بخش گسترده‌ای از جامعه نیز امروز سرمایه‌گذار بورسی هستند. بنابراین قوانین می‌تواند حقوق و منافع شرکت‌ها و مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

او با بیان اینکه توسعه از طریق سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و سرمایه‌گذاری نیز از کانال بازار سرمایه و بازار پول امکان‌پذیر است، تاکید کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که تولیدکنندگان بتوانند در فضای رقابتی و مبتنی بر روابط منصفانه و عادلانه منافع ناشی از تولید خود را با سهامداران شریک شوند.

دبیر شورای عالی بورس، دسته سوم را متغیرهای درونی بازار سرمایه دانست و ضمن بیان اینکه قوانین، قررات، عملکرد ارکان و نهاد های مالی، عوامل موثر درونی بازار سرمایه هستند، تاکید کرد: باید زمینه لازم برای حضور مردم را فراهم کرد و خدمات با کیفیت به مردم ارایه شود.

بازار سرمایه و روزهای آتی

دهقان دهنوی، درباره چشم‌انداز آتی بازار سرمایه گفت: اوضاع بازار سرمایه در کشور رو به بهبود است. کاهش احتمالی قیمت ارز برای بازار سرمایه تهدید نیست. چراکه باعث رفع محدودیت‌ها در تجارت خارجی می‌شود و بسیاری از هزینه‌های نقل و انتقال را کاهش می‌دهد. علاوه بر این با رونق تولید، بازارهای جدید را به روی صادرات  خواهد گشود.

رئیس سازمان بورس افزود: دامنه نوسان نامتقارن، زمانی در شورای عالی بورس تصویب شد که در وضع نااطمینانی اقتصاد قرار داشتیم و امروز این فضا در حال تغییر و بهبود است. برقراری دامنه نامتقارن، تصمیمی موقت بود و قطعا در درازمدت به سمت کاهش محدودیت‌ها و اصلاح آن حرکت خواهیم کرد.

سخنگوی شورای عالی بورس با بیان اینکه همه ما داخل کشتی بازار سرمایه هستیم و بازار سرمایه متعلق به همه ایران است و همه با حس مسئولیت‌پذیری به دنبال توسعه بازار سرمایه هستیم، افزود: این بازار باید در همه ابعاد مانند میزان ورود شرکت‌ها به بازارسرمایه، توسعه نهادهای مالی به لحاظ کمی و کیفی و همچنین سرمایه‌گذاران توسعه بیشتری پیدا کند. ما به دنبال ابرنهادهای مالی هستیم. تعداد نهادهای مالی حاضر در بازارسرمایه باید افزایش پیدا کنند و هر کدام باید بتوانند در صنایع مختلف به طور اختصاصی به ارائه خدمات بپردازند.

۴۰۰ هزار تومان سود برای مشمولان سهام عدالت

همچنین خبرگزاری ایرنا به نقل از رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد ۴۰۰هزار تومان سود سال ۹۸ برای مشمولانی که دارای سهام عدالت یک‌میلیون تومانی هستند، واریز می‌شود.

دهقان دهنوی درباره میزان پرداختی سود سال ٩٨ سهام عدالت گفت: دارندگان سهام ۵۰۰هزار تومانی، ۲۰۰هزار تومان و به دارندگان سهام یک میلیونی دو برابر سود سهام ۵٠٠هزار تومانی پرداخت می شود که رقم آن ۴۰۰هزار تومان خواهد بود.

او افزود: تقسیم سود از سوی شرکت‌‎ها به پایان رسیده و قرار است این مبالغ تا پایان سال در وجه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پرداخت شود.

دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: اگر شرکت‌های سرمایه‌پذیر همکاری نکنند، ممکن است بخشی از واریز سود به سال ١۴٠٠ موکول شود.

طبق آمار ارائه‌شده سود پرداختی سال ۹۶ برای مشمولان سهام عدالت به مبلغ ۱۷۵هزار تومان و سود مالی سال ۹۷ رقمی حدود ۲۰۵هزار تومان بود که به حساب بیش از ۴۱میلیون نفر واریز شده و این موضوع حاکی از افزایش بیشتر از ۱۶درصدی سود نسبت به سال ۹۶ است.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری: دامنه نوسان نامتقارن بازبینی می‌شود

به گفته عضو شورای عالی بورس، دامنه نوسان در نهایت باید به طور کلی از بازار حذف شود.

به گزارش سنا، سعید اسلامی درباره مکانیزم دامنه نوسان نامتقارن گفت: در نقطه اول تمام فرآیندهای صف‌ساز بازار باید حذف شوند، این موارد عامل ناکارایی و حذف تحلیل از بازار هستند. به نظر بنده دامنه نوسان در نهایت باید به طور کلی از بازار حذف شود. می‌توان به شکل تدریجی و دوماه یکبار یک‌درصد، یک‌درصد به دامنه نوسان اضافه کرد. در این صورت تکانه‌ای هم متوجه بازار نمی‌شود.

اسلامی افزود: اما در پاسخ به چرایی اعمال دامنه نوسان نامتقارن باید گفت، جمع بندی نهاد ناظر بازار سرمایه بر این بود که ثبات و آرامش به بازار بازگردد و از ریزش های هیجانی در مدت کوتاه جلوگیری شود. به همین منظور پیشنهاد دامنه نوسان نامتقارن در شورای عالی بورس مطرح شد و پله به پله رای‌گیری و مورد مشورت قرار گرفت.

او با بیان اینکه این تصمیم در همه دنیا متداول است اما برای کوتاه‌مدت، اضافه کرد: تصمیم شورای عالی بورس هم برای ۲هفته بود که نهایتا به یک‌ماه تغییر کرد و پس از این مدت مورد بازبینی قرار می‌گیرد.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با تاکید بر اینکه در باره همه تصمیمات رای‌گیری می‌شود، خاطرنشان کرد: برخی اوقات در تصمیمات مخالفت‌هایی می‌شود اما به این منظور نیست که پس از رای‌گیری و تصویب همچنان ساز مخالف سردهیم و باید همگی در راستای کسب نتیجه مطلوب از مصوبه‌های شورای عالی بورس حمایت کنیم.

عضو شورای عالی بورس درباره زمان احتمالی حذف دامنه نوسان یادآور شد: باز شدن دامنه نوسان نیازمند اصلاحات و الزامات زیرساختی در بازار است که اگر انجام نشود، باز شدن دامنه نوسان هم امکان‌پذیر نیست. عواقب یک تصمیم ممکن است آثار بدی را به جا بگذارد، ایده‌آل‌نگری در یک تصمیم ممکن است در اقتصاد سیاسی آثار زیانباری داشته باشد، به همین علت پیشنهاد این است که به صورت تدریجی دامنه نوسان باز شود. هم اکنون دو پیشنهاد مطرح شده است که دامنه نوسان به منفی و مثبت ۵ برگردد یا به همین صورت در بازار ادامه داشته باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا