کد خبر: 0608995398
تولید و بازرگانیروزنامه

وعده رفع مشکل تامین ارز واردات روغن خام تا هفته آتی

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران اعلام کرد که براساس رایزنی‌های انجام شده با بانک مرکزی و وزارتخانه‌های کشاورزی و صنعت معدن و تجارت مقرر شد مشکل تخصیص ارز روغن خام تا هفته آینده برطرف شود.

امیرهوشنگ بیرشک در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: اکنون در واردات روغن خام با مشکل جدی تخصیص ارز و ارزهای قابل انتقال روبه‌رو هستیم؛ زیرا به برخی کالاها از جمله روغن ارزهایی تخصیص می‌یابد که به راحتی قابل انتقال نیست، یعنی این نوع از ارزها یا به دست فروشنده نرسیده یا در یک مدت زمان طولانی به دست فروشنده می‌رسد تا اسناد آزاد شود.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران اظهار کرد: با رایزنی‌هایی که بانک مرکزی و وزارتخانه‌های صنعت و کشاورزی داشته‌ایم مقرر شد مشکل تخصیص ارز ۶۰ هزارتن روغن خامی که در بنادر دپو شده است رفع  شده و این محصول وارد کارخانه‌های تولیدی شود.

کاهش ۵۰ درصدی واردات روغن خام طی ۶ ماه نخست سال

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن‌نباتی ایران گفت: طبق آمار گمرک در ۶ ماهه نخست سال جاری از لحاظ وزنی ۴۰۰هزار تن روغن خام تامین و وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: این درحالی است که در ۶ماهه نخست سال ۹۸ حدود ۸۰۰هزارتن انواع روغن خام وارد کشور شده بود.

به گفته دبیر انجمن صنفی صنایع روغن‌نباتی، بیشترین واردات روغن خام در سال جاری متعلق به روغن‌های آفتابگردان، پالم و سویا است.

بیرشک با اشاره به اینکه ما از سال گذشته روغن خام داشتیم که تولید و به بازار عرضه شد، افزود: اما به مرور زمان کاهش ۵۰درصدی واردات روغن خام در ۶ ماهه دوم سال تاثیر خود را می‌گذارد که البته امیدواریم مشکل تخصیص ارز رفع شده و روغن خام به کارخانجات برسد.

توزیع ۵۰هزارتن روغن خوراکی از سوی شرکت بازرگانی دولتی در دو هفته اخیر

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران ضمن قدردانی از شرکت بازرگانی دولتی برای توزیع به موقع روغن خوراکی در بازار، گفت: در دو هفته اخیر شرکت بازرگانی دولتی ۵۰هزار تن روغن خوراکی از ذخایر استراتژیک خود را در اختیار کارخانه‌ها قرار داده است که به بازار عرضه شد.

وی اظهار کرد: آرامش فعلی بازار روغن ناشی از ورود به موقع شرکت بازرگانی دولتی ایران است تا مردم با کمبود روغن در بازار روبه‌رو نشوند.

بیرشک تصریح کرد: نیاز سالانه کشور به روغن خام یک‌میلیون و ۹۰۰هزارتن است که حدود یک‌میلیون ۴۰۰هزارتن معادل ۷۵ تا ۸۰درصد از محل واردات و  ۴۰۰ تا ۵۰۰هزار تن از استحصال دانه‌های روغنی تامین می‌شود.

وی افزود: اکنون روغن خام و بخشی از دانه روغنی از کشورهای روسیه، مالزی، اوکراین، برزیل و آرژانتین تامین می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا