کد خبر: 13060044799
تولید و بازرگانیروزنامهکشاورزی

وعده وزیر جهاد کشاورزی: تصمیم‌گیری بدون حضورتشکل‌ها ممنوع است

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که تصمیم‌گیری بدون حضور تشکل‌ها و اتحادیه‌های بخش کشاورزی ممنوع است و به صلاح کشور نیست.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، سیدجواد ساداتی‌نژاد در نشست با رؤسای اتحادیه‌ها و تشکل‌های دام، طیور، زنجیره‌های تولید و عرضه مرغ، تخم مرغ و زنبورداری اظهار کرد: اگر قرار است تصمیمی برای حوزه کشاورزی و دام گرفته شود باید از افرادی که در میدان اجرا حضور دارند بهره بگیریم چراکه در انتهای کار هم تصمیم ما باید از سوی این افراد اجرا شود.

او افزود: اگر قرار باشد وزیر و وزارتخانه درباره مرغ به تنهایی تصمیم بگیرد، اتحادیه‌ها اراده کنند که این تصمیم اجرایی نشود می‌توانند این تصمیم را در میدان بی‌اثر کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما به اتحادیه‌ها و تشکل‌ها اعتماد داریم، خاطرنشان کرد: ممکن است یک تولیدکننده در حوزه طیور تخلف کند اما ما کل صنعت طیور را متخلف نمی‌دانیم. این صنعت انسان‌های شریفی دارد که برای کشور غذا تولید می‌کنند.

او افزود: شما تولیدکنندگان سربازان حوزه امنیت غذایی کشور و تولیدکنندگان قدرت غذا در منطقه هستید و من خدمتگزار شما هستم تا شما بتوانید این اقتدار را ایجاد کنید.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه اتحادیه‌ها و تشکل‌ها در این صنعت ماندگارند و کار اصلی را انجام می‌دهند، عنوان کرد: مسئولیت اصلی امنیت غذایی بر دوش اتحادیه‌ها و تشکل‌ها است و به همین دلیل در شورای قیمت‌گذاری ۶ نفر از بخش خصوصی حضور دارند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ما می‌توانیم یک زمینه جدیدی را در حوزه حضور تشکل‌ها برای تصمیم‌سازی، تنظیم‌گری و تسهیل‌گری بازار با آینده‌نگری ایجاد کنیم و اگر به بخش کمک کنید این بستر به خوبی اجرا و تثبیت خواهد شد.

او با بیان اینکه برای حوزه پایداری تولید غذای مردم به کمک تشکل‌ها و اتحادیه‌ها نیاز داریم، تصریح کرد: ما باید با همکاری هم این حوزه را متحول کنیم و جایگاه تشکل‌ها به خصوص تشکل‌های قدرتمند در وزارت جهاد کشاورزی باید تقویت شود. روزی که از این وزارتخانه رفتم باید یکی از اقدامات انجام شده از سوی من این باشد که بازار را به دست افرادی سپرده‌ام که مسئول اصلی آن هستند.

قیمت‌گذاری دستوری را قبول ندارم

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه قیمت ثابت و دستوری بر روی محصولات را قبول ندارم، عنوان کرد: باید درصد مثبت و منفی نوسانات بازار و سود تولیدکننده مدنظر قرار گیرد تا بتوانیم بازار را تنظیم کنیم.

او با بیان اینکه بخش تولید در بخش کشاورزی بنگاه اقتصادی است و باید سوددهی داشته باشد، اظهار کرد: اگر تولید سوددهی نداشته باشد پایدار نخواهد بود و وظیفه من حفاظت از پایداری تولیدات شما است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه با کمک صنعت دام و طیور فصل جدیدی در امنیت غذایی کشور آغاز خواهد شد، گفت: اعتقاد من این است که وزارت جهاد کشاورزی باید قدرتمندترین وزارتخانه کشور باشد و باید به جایگاه اصلی خود بازگردد.

او با اشاره به اینکه واردات و صادرات دو مؤلفه اقتصاد هستند، ادامه داد: تولیدکننده، صادرکننده و واردکننده جایگاه خود را در امنیت غذایی دارند بنابراین باید نگاه خود را تغییر دهیم.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه یک مرغداری باید بتواند با تمام ظرفیت خود کار کند، افزود: با ۶۰ درصد ظرفیت کار کردن تولیدکننده را ضعیف می‌کند، بنابراین با وجود ظرفیت ۶۰۰ میلیون نفری که در اطراف کشور ما وجود دارد ما نباید نگران مازاد تولید باشیم و باید نگاهمان را به صادرات تغییر دهیم.

او افزود: بخش کشاورزی ایران ارزآور است اما کشور تاکنون به خوبی طعم این ارزآوری را نچشیده است و در منطقه برخی دیگر از کشورها جای ما را گرفته‌اند.

نمی‌گذاریم هیچ ارگانی در حیطه اختیارات وزارت جهاد کشاورزی مداخله کند

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: تصمیم بدون حضور تشکل‌ها و اتحادیه‌های بخش کشاورزی ممنوع است و به صلاح کشور نیست، بنابراین برای خروج از بحران باید در کنار هم باشیم، به هم اعتماد کنیم و صادقانه به مردم خدمت کنیم.

او با بیان اینکه در تأمین گوشت، مرغ و تخم مرغ دچار مشکل هستیم، خاطرنشان کرد: اگر تشکل‌ها در کنار وزارت جهاد کشاورزی بمانند، می‌توانیم در مدت زمان مطلوب و کوتاهی از این شرایط عبور کنیم، در این شرایط باید مواظب مردم و بازار و همچنین مراقب افرادی که می‌خواهند بازار را به چالش بکشند، باشیم.

ساداتی‌نژاد با اشاره به بازگشت اختیارات قانون انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی گفت: نمی‌گذاریم هیچ ارگانی در حیطه اختیارات وزارت جهاد کشاورزی مداخله کند و تصمیم‌گیری برای محصولات کشاورزی از سوی این وزارتخانه و با کمک تشکل‌ها و اتحادیه‌ها انجام خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا