کد خبر: 070303160962
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبورس

پایان بورس با ریزش دسته‌جمعی نمادها

پایان بورس امروز با ریزش دسته‌جمعی نمادها همراه بود. این سومین روز متوالی از ابتدای هفته است که بازار سهام ریزش سنگینی را تجربه می‌کند.

این در حالی‌ست که سازمان بورس پس از جان‌باختن رئیس جمهوری در سانحه سقوط بالگرد، برای جلوگیری از بروز شوک در بازار سهام محدودیت دامنه نوسان را به مثبت و منفی دو درصد کاهش داده بود.

تداوم سیاست محدودیت دامنه نوسان در بازه کوچک دو درصدی، اعتراض فعالان بازار سرمایه را در پی داشته است. آن طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، تمامی بازارها در یک روال عادی به سر می‌برند و بازار سرمایه نیز نیازی به تداوم این محدودیت سختگیرانه ندارد. آنها معتقدند ادامه دادن این محدودیت، سیگنال خطر را برای سهامداران ارسال کرده و این نگرانی را در پی داشته که احتمالا مسیر پیش روی سرمایه‌گذاری در بازار سهام، تاریک است.

بر همین اساس، از ابتدای هفته جاری تا امروز بازار سرمایه با ریزش جدی مواجه شده و نای برخاستن نداشته است. با این حال در آخرین دقایق معاملاتی بازار، برخی صفوف فروش به‌ویژه در نمادهای پالایشی جمع شدند و این امید را در دل سهامداران ایجاد کردند که احتمالا فردا روز دیگری‌ست!

عملکرد شاخص‌ها

شاخص کل بورس امروز با ریزش ۲۲ هزار و ۵۰۵ واحدی، معادل ۱.۰۸ درصد ریخت و در سطح دو میلیون و ۵۶ هزار و ۵۵۷ واحد نشست.

شاخص هم‌وزن نیز به موازات شاخص کل بورس ریزشی بود و با کاهش پنج هزار و ۱۷۲ واحدی، معادل ۰.۷۲ درصد ریزش کرد و در سطح ۶۸۰ هزار و ۳۸۲ واحد متوقف شد.

امروز ۸۰ درصد از نمادهای بازار منفی بودند و در پایان معاملات روز، ارزش صفوف فروش به ۱۲۴۵ میلیارد تومان رسید.

حجم و ارزش معاملات خرد

حجم معاملات خرد سهام و حق تقدم در معاملات امروز ۵.۵ میلیارد تومان بود که با ارزش ۱۹۲۱ میلیارد تومان داد و ستد شد. به این ترتیب بازار سهام یک روز دیگر را نیز در رکودی ترین حالت ممکن به سر برد.

ورود و خروج پول حقیقی

تراز پول حقیقی در سهام و حق تقدم امروز هم منفی بود و ۳۶۳ میلیارد تومان از بازار خارج شد. تراز پول حقیقی در صندوق‌های درآمد ثابت هم امروز منفی بود و این صندوق‌های ریسک‌گریز تا این لحظه با خروج ۱۱۰ میلیارد تومانی پول حقیقی مواجه هستند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا