کد خبر: 201201123769
روزنامهمدیریت و اقتصاد محلی

پایان مهلت ارسال آثار به مسابقه ملی نقشی برای شهر اصفهان

طبق اعلام مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان و دبیرخانه مسابقه ملی «نقشی برای شهر»، تعداد ۲۰۰ طرح و ایده از طراحان و هنرمندان سراسر کشور دریافت و مرحله داوری اولیه آثار آغاز شد. مراسم اختتامیه و اهدای جوایز نیز در هفته فرهنگی اصفهان برگزار خواهد شد.

محمدعلی ایزدخواستی که ریاست مسابقه را برعهده دارد، با اشاره به این که آثار بر مبنای نقوش ۱۲ میراث ملی و جهانی اصفهان خلق شده‌اند، تصریح کرد: «تعداد ۲۰۰ طرح و ایده از ۸۰ هنرمند ایرانی به دبیرخانه مسابقه رسید و فرایند داوری ابتدایی آثار نیز شروع شده است.»

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان افزود: «سپس، وارد مرحله بررسی نهایی توسط هیئت داوران می‌شویم و قرار بر این است که مراسم اختتامیه و اهدای جوایز به آثار منتخب، در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ هم‌زمان با گرامیداشت هفته فرهنگی اصفهان، برگزار شود.»

به روایت ایزدخواستی، این مسابقه، اتفاق نویی محسوب می‌شود و می‌توان تا سال‌ها از نتایج آن در روند توسعه شهری بهره‌مند شد. همچنین کتابی از آثار منتخب با ذکر اسم صاحبان طرح و ایده‌ها منتشر خواهد شد. به برگزیدگان مسابقه، نیز لوح تقدیر و جوایز نقدی (از ۳ تا ۲۰ میلیون تومان برای نفرات اول تا دهم) اهدا خواهد شد.

او همچنین بیان کرد: «اصفهان گنجینه‌های عظیمی از هنر و فرهنگ دارد که باید در زندگی امروز از آن‌ها استفاده شود. این مسابقه قصد دارد با بازخوانی گنجینه‌های اصفهان، نقوش سنتی موجود در بناهای تاریخی اصفهان را به‌عنوان مرجع و سرچشمه نوآوری‌های هنرمندانه قرار دهد و بر مبنای آنان آثاری کاربردی در طراحی گرافیک محیطی، مبلمان شهری و زیباسازی داشته باشیم. این کار، بر ارتقای کیفیت فرهنگ بصری مردم مؤثر است و عامل انتقال‌دهنده مفاهیم و معانی از جانب خالق اثر به شهروندان در فضای شهری خواهد بود، به تعریف پیوند میان زندگی گذشته و امروز شهر منجر می‌شود و راهکار هوشمندانه‌ای است برای ارتقا ارزش‌ های فرهنگی ایران اسلامی.»

گفتنی است؛ طی فراخوان این مسابقه، از طراحان خواسته شد که آثارشان را در هشت گروه (فضاهای عمومی، تزئینی، نقل‌وانتقال، روشنائی، اطلاع‌رسانی، تابلوهای مکان‌نما، سرپناه، تغذیه و توزیع، موانع و راه‌بند) ارائه دهند.

بیش از دویست عکس از نقوش کاشی‌کاری، آجرکاری، گچ‌بری، آهک‌بری، هنرهای چوب، مقرنس‌ها و آرایه‌های وابسته به معماری در دوازده بنای منتخب اصفهان، انتخاب شدند و با سایز مناسب در سایت مسابقه ملی نقشی برای شهر (naghshshahr.ir) قرار گرفتند تا طراحان و ایده‌پردازانی از سراسر کشور بتوانند به‌صورت آنلاین به محتوای مورد نیاز دسترسی پیدا کرده و برای اصفهان دست به خلقی معاصر بر مبنای گنجینه‌های ملی و جهانی این خطه، بزنند.

آثار طراحان، الهام گرفته‌شده از نقوش سه میراث جهانی بشر (مسجد جامع اصفهان، مسجد شیخ لطف‌الله و مسجد جامع عباسی) و نه میراث ملی ایران (دو منار دردشت، منار دارالضیافه، مقبره بابا قاسم، مسجد علی، امامزاده درب امام، امامزاده اسماعیل، مسجد آقانور، بازار و حمام علی‌قلی آقا) هستند که پس از داوری، بهترین ایده‌ها و طرح‌ها انتخاب و در طراحی گرافیک محیطی، زیباسازی و مبلمان شهری پیرامون همین بناها استفاده خواهند شد.

«معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان» و «سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان» به‌عنوان برگزارکنندگان مسابقه معرفی شده‌اند و در فراخوان نیز تأکید شده که این مسابقه ملی با همکاری «فرهنگستان هنر» و «دفتر نمایندگی کمیسیون ملی یونسکو در استان اصفهان» برگزار می‌شود. نام مرتضی بخردی، ابراهیم حقیقی و مرتضی نعمت‌اللهی که هر سه از هنرمندان شناخته‌شده در حوزه‌های طراحی، معماری، عکاسی و مجسمه‌سازی هستند، به‌عنوان هیئت انتخاب و داوری مسابقه ملی نقشی برای شهر، ذکر شده است.

در سایت «مسابقه ملی نقشی برای شهر» برای هر کدام از بناهای منتخب مسابقه، صفحه‌ای اختصاص داده شده و اطلاعات گردشگرانه‌ موجزی درباره آن ذکر کرده‌اند و فایل‌های تصویری با کیفیت بیش از ۱۵ مگابایت  مگابایت و بدون واترمارک هم برای دانلود رایگان علاقه‌مندان منتشر شده‌اند. براین‌اساس طراحان و ایده‌پردازانی که در مسابقه شرکت نکرده‌اند هم به این محتواهای بصری دسترسی دارند و می‌توانند با دریافت آنان به طراحی آثار خود بپردازند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا