کد خبر: 060803177685
اخبار شرکت هاانرژیتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدنوزیر نیرو مطرح کرد؛

پرداخت یارانه برق تا سطح الگو

سکینه مهرایی

وزارت نیرو بر اساس قانون تنها به مصارف برق تا سطح الگو یارانه پرداخت خواهد کرد و آن دسته از مشترکانی که مصارف بالایی دارند، یا باید با اقدامات مدیریتی مصرف برق خود را به سطح الگو نزدیک کنند و یا برق مازاد خود را از طریق روش‌های جایگزین ماننده ذخیره ساز، مولد‌های خورشیدی و بورس انرژی تأمین کنند.

به گزارش عصراقتصاد، عباس علی آبادی، وزیر نیرو در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق و در نشستی صمیمی با نمایندگان تشکل‌ها و فعالان بخش خصوصی صنعت برق گفت: سوابق تاریخی نشان می‌دهد بسیاری از مشکلات و چالش‌های صنعت برق ایران توسط بخش خصوصی حل شده است و در شرایط کنونی نیز که این صنعت با مشکل ناترازی مواجه است، همراهی و کمک بخش خصوصی در کنترل و کاهش ناترازی نقش بسزایی خواهد داشت.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه صنعت برق ایران یک صنعت پرافتخار و پیشرو در جمهوری اسلامی ایران است، ادامه داد: بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی برق که با حضور بسیاری از شرکت‌های نوآور، دانش بنیان و توانمند صنعت برق در حال برگزاری است، بخشی از توانمندی‌ها و دستاورد‌های این صنعت بزرگ به ویژه در بخش خصوصی را به نمایش گذاشته است.

وی با ابراز رضایت از برگزاری نشست‌های تخصصی با فعالان بخش خصوصی و تأثیر مثبت آن بر اصلاح روند‌ها خاطرنشان کرد: جلسات تخصصی با فعالان بخش خصوصی به صورت هفتگی برگزار می‌شود و خروجی این جلسات نیز با هدف رفع ایراد‌های موجود و بهتر کردن شرایط برای فعالیت بخش خصوصی در صنعت برق به صورت جدی تا حصول نتیجه پیگیری می‌شود.

علی آبادی با تأکید بر لزوم تعامل و همکاری بخش خصوصی با وزارت نیرو برای حل مشکل ناترازی در صنعت برق ادامه داد: وزارت نیرو پشتیبان و حامی بخش خصوصی است و با این بخش در مسیر حل مشکلات صنعت برق به ویژه مشکل ناترازی رقابت نمی‌کند.

وزیر نیرو: وزارت نیرو پشتیبان و حامی بخش خصوصی است و با این بخش در مسیر حل مشکلات صنعت برق به ویژه مشکل ناترازی رقابت نمی‌کند

وی در ادامه بر لزوم گفت‌و‌گو با مردم و فرهنگ‌سازی در خصوصی مصرف صحیح انرژی تاکید کرد و افزود: به واسطه پدیده تغییر اقلیم و شکل‌گیری زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های بسیار گرم، تأمین انرژی و سوخت کافی در کشور با مشکلات فراوانی رو به رو است که این موضوع علاوه بر لزوم مشارکت عمومی در حوزه صرفه‌جویی نیازمند کاهش شدت مصرف انرژی و بهینه‌سازی مصرف انرژی است.

علی آبادی در همین رابطه اظهار کرد: با وجود اینکه در هفته آغازین ماه آبان قرار داریم، در برخی نقاط کشور بارش یک متری برف را شاهد هستیم که پیش از این سابقه نداشته است و بیانگر این است که به لحاظ اقلیمی با شرایط جدید و دشواری رو به رو هستیم.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود به آغاز عملیات اجرایی ۱۴ مگاپروژه توسط وزارت نیرو برای عبور موفق از اوج بار سال ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو برای عبور موفق از اوج بار سال آینده ۱۴ مگاپروژه را در دستور کار قرار داده است که شامل اقدامات گسترده‌ای مانند افزایش بازدهی و تعمیرات دوره‌ای نیروگاه‌ها، احداث نیروگاه‌های جدید، نصب کنتور‌های هوشمند، اصلاح و نوسازی شبکه برق سراسری می‌شود و در اجرای کامل این پروژه‌ها به کمک بخش خصوصی نیاز است.

وی مدیریت و بهینه‌سازی مصرف برق را یکی از اصلی‌ترین راهکار‌های موجود برای حل مشکل ناترازی برق کشور دانست و در همین رابطه افزود: شدت مصرف انرژی در ایران بسیار بالاست و علاوه بر آن بخش محدودی از مشترکان به واسطه مصارف بسیار بالاتر خود نسبت به الگو ناترازی برق را تشدید می‌کنند که باید در دو حوزه اقدامات اصلاحی ویژه‌ای صورت بگیرد.

علی آبادی با تأکید بر اینکه وزارت نیرو بر اساس قانون تنها به مصارف برق تا سطح الگو یارانه پرداخت خواهد کرد، اظهار کرد: آن دسته از مشترکانی که مصارف بالایی دارند، یا باید با اقدامات مدیریتی مصرف برق خود را به سطح الگو نزدیک کنند و یا برق مازاد خود را از طریق روش‌های جایگزین ماننده ذخیره ساز، مولد‌های خورشیدی و بورس انرژی تأمین کنند.

صدور بخشنامه‌های اقتصادی وزرات نیرو پس از مشورت با بخش خصوصی

یزدان رضایی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو نیز درباره برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی و جذاب کردن اقتصاد صنعت برق گفت: صنعت برق ایران به عنوان یک صنعت پویا و فعال در حال حاضر با مشکل ناترازی رو به رو است که این مشکل به واسطه اقتصاد ناکارآمد ایجاد شده و وزارت نیرو تلاش دارد تا با برنامه‌ریزی دقیق و صحیح نسبت به حل آن اقدام کند.

وی ادامه داد: به دلیل اقتصاد ناکارآمد و عدم سرمایه‌گذاری کافی در این صنعت در دهه ۹۰ صنعت برق با مشکل ناترازی رو به رو شد و اکنون وزارت نیرو با همکاری بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و دارایی و صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری کافی در صنعت برق اقدامات خوبی را اجرایی کرده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو در ادامه به برگزاری نشست‌های صمیمی و تخصصی با فعالان بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: نمایشگاه بین المللی صنعت برق فرصت بسیار مناسبی بود تا در قالب نشست‌های تخصصی دغدغه و نظرات بخش خصوصی را بشنویم در سیاستگذاری‌های خود این دغدغه‌ها را مدنظر قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو مصمم است تا تمامی بخشنامه‌ها و آئین نامه‌های خود را پس از مشورت و کسب نظر فعالان بخش خصوصی نهایی و ابلاغ کند، اظهار داشت: وزارت نیرو برای حل مشکل ناترازی برق به همراهی و کمک فعالان بخش خصوصی به شدت نیاز دارد.

رضایی افزود: به منظور کنترل و کاهش ناترازی برق اقداماتی مانند رفع مشکل سرمایه گذاری در حوزه تولید برق حرارتی و تجدیدپذیر و بخش‌های مکمل صورت گرفته است که انتظار داریم نقش مثبتی در حل چالش های صنعت برق داشته باشد.

معاون وزیر نیرو با اعلام خبر ابلاغ آئین نامه بازار گواهی صرفه جویی برق در آینده نزدیک، یادآور شد: موضوع بهینه‌سازی انژی و راه‌اندازی بازار گواهی صرفه‌جویی برق یکی از برنامه‌های مهم وزارت نیرو است که آئین نامه آن تدوین شده است و پس از اعمال نظرات بخش خصوصی و نهایی شدن در آینده نزدیک ابلاغ خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: گسترش بازار غیردولتی و بورس، کاهش مداخلات دولت در تجارت برق و افزایش نقش نظارتی از جمله دیگر اقدامات اصلاحی وزارت نیرو است که در دستور کار قرار دارد و انتظار می‌رود با اجرایی شدن این اقدامات شاهد بهبود وضعیت صنعت برق در آینده نزدیک باشیم.

۱۳۰۰ مگاوات تولید برق از طریق نیروگاه‌های مقیاس کوچک

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر نیز در نشست تخصصی “فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه تولید پراکنده و ضوابط جدید خرید برق از نیروگاه‌های مقایس کوچک” که در چهارمین روز برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق برگزار شد با اشاره به بازدید وزیر نیرو در سومین روز از نمایشگاه بین المللی صنعت برق گفت: در این بازدید شاهد حضور فعال شرکت‌های خوب و بزرگ در حوزه مولدسازی بودیم.

وی با اشاره به ثبت رکورد تولید برق در نیروگاه‌های مقیاس کوچک طی تابستانی که گذشت افزود: بر اساس آمار ارائه شده نیروگاه‌های مقیاس کوچک در تابستان ۱۴۰۳ بیش از ۱۳۰۰ مگاوات تولید برق داشتند.

مدیرعامل شرکت توانیر تاکید کرد: تلاش کردیم برای تامین منابع مورد نیاز با همکاری سایر دستگاه‌ها مشکلات این بخش را به جهت سرمایه‌گذاری مرتفع کنیم.

رجبی مشهدی با اشاره به فراهم‌سازی فرصت‌های جدید برای فعالیت نیروگاه‌های مقیاس کوچک این اقدامات را تشریح کرد و گفت: از این بابت درخواست داریم برای تابستان ۱۴۰۴ ظرفیت این نیروگاه‌ها بیش از پیش فعال شود.

مدیرعامل شرکت توانیر در ادامه یادآور شد: برای بخش اقتصادی این فعالیت اقتصادی قراردادهای خرید تضمینی برق مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه برای سال ۱۴۰۴ هدف‌گذاری شده است تا برق بیشتری را به بخش مولد کشور عرضه کنیم اضافه کرد: تلاشمان این است مجوزهای لازم را برای ۵۰ درصد مولدینی که جدید نصب می‌شوند اخذ کنیم تا برق خود را به شکل مستقیم به صنایع به صورت برق پایدار عرضه کنند این امر کمک بزرگی را به صنایع خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت توانیر: برای تامین سوخت گاز نیروگاه‌های کوچک مقیاس در زمستان مکاتبات لازم صورت گرفته و برای آن دسته از نیروگاه‌هایی که قرارداد خرید تضمینی دارند زمان‌ها تمدید شد

وی راه‌اندازی و فعالیت تابلوی آزاد را از دیگر اقداماتی عنوان کرد که در سال جاری رقم خورد و افزود: بر این اساس متقاضیان جدید، برق خود را می‌توانند از نیروگاه‌های جدید دریافت کنند. در سال ۱۴۰۳ برق این متقاضیان به میزان ۳۰ مگاوات تامین شد ضمن اینکه در ۱۴ مگاپروژه اوج بار ۱۴۰۴، ۶۰۰ مگاوات در این باره پیش بینی صورت گرفته است و البته تلاش داریم این مسئله تا ۱۰۰۰ مگاوات افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت توانیر یادآور شد: نیروگاه‌های مقیاس کوچک در این تابلو می‌توانند برق مورد نیاز تقاضاهای جدید را تامین کنند، این امر یک فرصت طلایی برای نیروگاه‌های مقیاس کوچک به شمار می‌رود.

رجبی مشهدی با تاکید بر مغتنم دانستن بودجه ۱۴۰۴ برای توسعه فعالیت این نیروگاه‌ها اظهار کرد: انجمن نیروگاه‌های مقیاس کوچک می‌ی‌توانند در این رابطه فعالیت بیشتری داشته باشند.

وی درباره تامین سوخت نیروگاه‌های کوچک مقیاس در زمستان نیز بیان کرد: برای تامین سوخت گاز این نیروگاه‌ها در زمستان مکاتبات لازم صورت گرفته و برای آن دسته از نیروگاه‌هایی که قرارداد خرید تضمینی دارند زمان‌ها تمدید شد.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه متوسط بازدهی نیروگاه‌های مقیاس کوچک ۲ تا ۳ درصد بیشتر از نیروگاه‌های حرارتی است گفت: به جهت اینکه این نیروگاه‌ها در محل مصرف احداث می‌شوند، تلفات شبکه کمتری دارند.

وی با تاکید بر ضرورت فعال‌سازی بخش حرارت خروجی نیروگاه‌های مقیاس کوچک برای رفع ناترازی خاطرنشان کرد: فعال سازی این بخش راندمان نیروگاه‌های مقایس کوچک را به بیش از ۷۵ درصد می‌رساند ؛ ضمن اینکه در مصرف سوخت صرفه‌جویی قابل توجهی صورت می‌گیرد این شاخص یک مسئله ملی است و برای کشور سودمند خواهد بود.

مشکل در تامین مالی با حذف معافیت‌های گمرکی

مهدی اسدالله پور، رئیس کمیته تولید پراکنده سندیکای صنعت برق نیز در این نشست، چالش‌ها و راهکارهای توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه تولید پراکنده را تشریح کرد و گفت: قراردادهای برنامه هفتم دارای تضامین مالی سنگین است و این امر بر تامین سرمایه تاسیس نیروگاه تولید پراکنده تاثیر منفی دارد.

رئیس کمیته تولید پراکنده سندیکای صنعت برق ایران افزود: عدم وجود حمایت‌های تامین مالی مدل‌های نیروگاه‌های تولید پراکنده برق با توجه به وضعیت کلی صنعت و ناترازی موجود در تامین انرژی از دیگر چالش‌های پیش روی این بخش است.

وی بر اهمیت صنعت تولید پراکنده به منظور عبور از پیک بار سال آینده تاکید و اظهارکرد: تسریع در فرآیندهای اعطای مجوزها و تعیین مکان احداث نیروگاه های تولید پراکنده امری ضروری و حیاتی است.

اسدالله پور یادآور شد: در حال حاضر با توجه به اولویت احداث نیروگاه‌های تولید پراکنده جهت تامین برق، حذف معافیت های حقوق گمرکی در سال های اخیر برای تجهیزات تولید پراکنده موجب چالش های جدی در تامین مالی این دسته از پروژه ها شده است.

رئیس کمیته تولید پراکنده سندیکای صنعت برق ایران در ادامه افزود: کاهش میزان تضامین تعریف شده، تغییر و تنوع در روش‌های ارائه تضامین مذکور، قبول قراردادهای خرید تضمینی برق به عنوان بخشی از تضامین دریافت تسهیلات تامین مالی، تعریف صنعت تولید پراکنده برق ذیل تسهیلات رونق تولید و تعریف صنعت تولید پراکنده برق ذیل تسهیلات صندوق توسعه ملی از جمله راهکارهای مطرح شده در این باره است.

وی در پایان تعیین سازوکارهای مشخص و ایجاد وحدت رویه برای احداث مجوزها، پیگیری‌های مربوطه و نیز بازبینی موضوع حذف حقوق گمرکی با توجه به اهمیت توسعه تولید پراکنده را از دیگر راهکاری‌های فراهم سازی شرایط توسعه نیروگاه های کوچک مقیاس برشمرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا