کد خبر: 07020179997
تولید و بازرگانیروزنامه

پروانه استاندارد خودروسازان یک ماهه شد

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید بر لزوم رصد پیوسته تولیدات خودروسازان گفت که پروانه کاربرد نشان استاندارد برای خودروسازان از دو سال به یک ماه کاهش یافته است.

به گزارش فارس، مهدی اسلام پناه، با محکوم کردن بانیان وضع موجود در صنعت خودروی کشور، به ویژه در ۸ سال اخیر؛ گفت:  صنعت خودروسازی در کشور نیازمند کالبدشکافی عمیق است.

وی با بیان اینکه دولت باید پای خود را از بنگاه‌داری بیرون بکشد اظهار کرد: نظر دولت سیزدهم این است که دولت از بنگاه‌داری در حوزه خودرو خارج شود و در بحث نظارت، ورود جدی‌تری داشته باشد.

مطالب پیشنهادی

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، خواستار حمایت خبرنگاران انقلابی برای مطالبه مردمی شد و گفت:  می‌دانیم که صبر مردم تمام شده و به همین دلیل در بحث کیفیت خودرو، کوتاه نخواهیم آمد تا اعتماد از دست رفته را برگردانیم.

دکتر اسلام پناه با اشاره به رویکرد تحولی سازمان استاندارد در بحث خودرو که از دی ماه سال قبل کلید خورد افزود: در نخستین گام، سعی کرده‌ایم دستورالعمل‌های نظارتی را تصحیح کنیم و شرکت‌ها و آزمایشگاه‌های همکار استاندارد طبق آن اقدام کنند از طرفی رابطه میان خودروسازان و ناظران کیفی را قطع کردیم تا مفسده‌ ایجاد نشود.

اسلام پناه افزود: در همین رویکرد، پروانه کاربرد نشان استاندارد برای خودروسازان که دو ساله بود به یک ماه کاهش یافته تا پیوسته مورد رصد قرار گیرند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به تعهد اخذ شده از خودروسازان گفت: به موجب آن از خودروسازان تعهد گرفته‌ایم اگر از بابت نداشتن کیفیت لازم، سرنشینان آسیبی ببینند، مدیران عالی رتبه خودروسازی ملزم هستند حقوق حادثه‌دیدگان را ادا کنند.

وی در پاسخ به اینکه در صورت رعایت نکردن استانداردها، مجوز استاندارد به خودروها داده نمی شود، گفت:  بله قطعا همینطور است، مجوز نخواهیم داد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در این برنامه موافقت خود را در خصوص  واردات خودرو برای ایجاد فضایی رقابتی اعلام کرد و داشتن خودروی ایمن و با کیفیت را حق مردم دانست.

اسلام پناه در واکنش به اظهارات پلیس راهور ناجا در بحث استانداردهای خودرویی اظهار داشت:  مسائل مربوط به خودرو سال‌هاست وجود دارد ولی چرا برخی طی همین چند ماه انتقادات خود را شروع کرده‌اند؟ در حالیکه وظایف ۱۸ گانه‌ای دارند که ملزم به انجام آن هستند.

وی در همین زمینه ادامه داد: پلیس اگر حرفی در بحث کیفیت خودروها دارد، چرا زمانی که ما به عنوان تنها سازمان فنی نظام، وارد میدان شده‌ایم و عملیاتی را شروع کرده‌ایم، آدرس اشتباه می‌دهند؟می‌گویند ما جلوی این خودروها را می‌گیریم، اگر می‌توانستند چرا تابه حال نگرفتند؟

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به تصادف زنجیره‌ای بهبهان تصریح کرد: باز نشدن ایربگ خودروها قطعا محکوم است و از خودروسازان نمی‌شود هیچ دفاعی کرد.امکان ندارد که خودرویی ایربگ نداشته باشد ولی گفته شود دارد اما تاخیر عملکرد آن محتمل  است و این پذیرفتنی نیست.

اسلام پناه با بیان اینکه صنعت خودروسازی ما فناورانه نیست اعلام کرد: اگر تولید فناورانه داشته باشیم و دست مافیای پشت پرده قطع شود، خودروسازی ما می‌تواند متحول شود.

به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ، بعید است بتوانیم در سال جاری، نه سوخت کاملا استانداردی تولید کنیم نه خودرویی که بتواند در صد کیلومتر، ۴ لیتر بنزین مصرف کند.

وی با تاکید بر نوآوری در صنعت خودروسازی کشور گفت: برخی از خودروها که با پلتفرم پراید تولید می‌شوند و نمی‌توانند استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کنند به طور حتم از رده خارج می‌شوند.

اسلام پناه با اشاره به توقف تولید خودروهای ناایمن و بی‌کیفیت گفت: تا پایان سال جاری بخش عمده ای از تولیدات فعلی از چرخه تولید حذف می شوند و باید خودروهای مطابق با استانداردهای روز دنیا جایگزین آن شوند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با معرفی خودروهایی که خط تولید آن متوقف شده است گفت: این خودروها شامل انواع سواری، اتوبوس درون شهری و برون شهری، کامیون، کامیونت و وانت  است.

وی خاطر نشان کرد: ما در دفاع از حقوق مردم که حق‌الناس است، به عنوان وکیل مردم ذره ای کوتاه نمی‌آییم و به تعهدات خود در قبال مردم پایبندیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا