کد خبر: 090403164350
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدنبررسی مشکلات بخش صنعت در روز ملی صنعت و معدن؛

پنج درد بزرگ صنعت

صنعت کشور همواره درگیر یکسری مشکلات و چالش بوده و است و در این میان به نظر می رسد بحث ناترازی انرژی، تامین مالی، کمبود و مهاجرت نیروی متخصص، و قیمت گذاری دستوری و تامین اجتماعی از مهمترین این مسائل است. حال باید دید پس از روی کار آمدن دولت جدید فکری برای رفع این موضوع مهم اندیشیده می شود یا خیر؟

تامین انرژی واحدهای صنعتی؛ مهم ترین دغدغه روز

عصر اقتصاد: آرمان خالقی، قائم مقام خانه صنعت معدن ایران در گفتگو با خبرنگار عصر اقتصاد در خصوص اصلی ترین دغدغه های بخش صنعت در این روزها گفت: در بحث کسب و کار مربوط به حوزه صنعت و معدن تامین انرژی واحدها یکی از اصلی ‌ترین دغدغه‌ های روز است؛ به طوری که در تابستان با قطعی برق و در زمستان با ناترازی در برق و گاز مواجه هستیم. به همین واسطه شاهد هستیم که در اغلب شهرک ‌های صنعتی یک روز در هفته تعطیل است که این امر باعث می‌ شود تولید منقطع شود و مطمئنا تبعاتی برای صنعت دارد.

خالقی افزود: از سوی دیگر یکی از مواردی که جزو خواسته ‌های تولید کنندگان محسوب می ‌شود بحث تامین مالی و نقدینگی بخش تولید است. با توجه به مسائل تورمی که وجود دارد بخش تولید بیش از قبل نیاز به تامین نقدینگی دارد و بانک‌ها نتوانسته اند پاسخگو باشند؛ حال یا به دلیل محدود بودن منابع مالی توان پرداخت ندارند و یا تمایل ندارند که تسهیلاتی پرداخت کنند. به تبع این امر باعث می‌ شود بخش تولید در حفظ وضعیت موجود هم دچار مشکل باشد.

کمبود نیروی کار در صنایع؛ حقوق و مزایا متناسب با وضعیت موجود نیست

وی خاطرنشان کرد: موضوع بعدی مربوط به مشکلات ناشی از تحریم است که اثرات آن به تامین مواد اولیه و واردات ماشین آلات برمی‌گردد. ضمن اینکه در حوزه صادرات کالا نیز مشکلاتی ایجاد کرده است و همانطور که می‌ دانید در بحث برگشت ارز حاصل از صادرات، بخش تولید باز هم با مشکل مواجه است.

قائم مقام خانه صنعت و معدن ایران با اشاره به کمبود نیروی کار گفت: یکی دیگر از مسائلی که این روزها گریبانگیر کلیه صنایع است بحث تامین منابع انسانی است؛ در واقع نیروی کار کافی وجود ندارد و عمدتاً به این دلیل است که حقوق و مزایا متناسب با وضعیت موجود نیست و از آن طرف چون تولید شرایط خوبی ندارد در نتیجه افزایش هزینه برای بنگاه‌ها به معنی این است که تولید از صرفه اقتصادی خارج شود و به تبع تولیدکننده قدرت رقابت خود را در بازار از دست بدهد.

خالقی همچنین اذعان داشت: از سوی دیگر یکی از مسائلی که دامنگیر واحدهای صنعتی است در حوزه قوانین و مقررات است که بعضاً بازدارنده و یا متناقض با هم هستند. بنابراین نیاز است که این دست از قوانین و مقررات بازبینی شود و مواردی که مانع روان و تسهیل بودن تولید است رفع شود.

چالش صنعتگران بخش ماشین آلات کشاورزی با قیمت های دستوری

علی عباس‌زاده دبیر انجمن صنفی ماشین آلات کشاورزی کشور نیز در خصوص مسائل پیرامون این بخش در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اصلی ترین موضوع پیرامون این صنف بحث قیمت گذاری دستوری است؛ الان ماشین آلات کشاورزی جزو گروه ۴ هستند و باید به صورت خود اظهاری قیمت گذاری کنند اما در حوزه قیمت گذاری به اصطلاح دست و پای تولید کننده ها بسته است.

با توجه به اینکه مواد اولیه مصرفی توسط خود بخش و به صورت آزاد تامین می شود باید در سازمان حمایت قیمت را اعلام کنند اما موضوع قیمت گذاری دستوری مشکل است و روال با آنچه باید باشد فرق می کند.

عباس زاده در خصوص تبعاتی که بحث اعمال قیمت گذاری دستوری برای صنعت دارد، گفت: وقتی قیمت گذاری دستوری می شود اولین اثری که می گذارد روی کیفیت محصول است. از سوی دیگر ممکن است مسیرهایی پیدا شود که بر فرض جداگانه بخواهند پول دستگاه را بگیرند و به تبع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی برای واحدهای تولیدی به وجود می آید. به عبارت دیگر بر فرض قیمت تمام شده ممکن است ۲ هزار تومان باشد و قیمت ثبت شده ۱۸۰۰ تومان باشد این ۲۰۰ تومان اختلاف باعث می شود زمینه شکایات و قضایی پیش بیاید.

۱۰درصد ارزش افزوده ای که تولیدکننده باید پرداخت کنند

وی افزود: از سوی دیگر حوزه صنعت غالبا با بحث تامین اجتماعی مشکلاتی دارد به طوری که هیچ شرکتی در صنعت نمی بینید که در این حوزه با سازمان تامین اجتماعی درگیر مشکلات نباشد. ضمن اینکه شرکت ها غالبا با مسائل مالیاتی مشکل دارند که نسبت به قبل سخت تر شده در حالی که نیاز است در بخش تولید روان تر انجام شود.

دبیر انجمن صنفی ماشین آلات کشاورزی کشور خاطر نشان کرد: از سوی دیگر در حوزه ماشین آلات کشاورزی با بحث ۱۰ درصد ارزش افزوده مواجه هستیم که باید کشاورز پرداخت کند؛ یعنی عملا اگر قیمت رسمی دستگاهی ۳۰۰ میلیون تومان باشد ۱۰ درصد (۳۰ میلیون تومان) بابت ارزش افزوده باید پرداخت کند.

چالش تامین نقدینگی؛ بانک ها تسهیلات نمی دهند

مسعود بختیاری رئیس سندیکای صنایع کنسروی کشور نیز در خصوص اصلی ترین مسائلی که صنعتگران این بخش با آن مواجه هستند به خبرنگار عصر اقتصاد گفت: در حال حاضر بحث کمبود نقدینگی برای سرمایه در گردش اصلی ‌ترین چالش و جدی ‌ترین چالشی است که برای صنعت صنایع کنسروی وجود دارد.

بختیاری افزود: معمولاً بانک ‌ها تسهیلاتی به این واحدهای صنعتی نمی ‌دهند و لذا کمبود نقدینگی امروز تبدیل به بزرگترین چالش در صنعت ما شده است.

رئیس سندیکای صنایع کنسروی کشور خاطر نشان کرد: چالش بعدی صنعت به بحث ناترازی انرژی و اینکه تعدادی از صنایع در هفته یک یا دو روز با قطعی برق مواجه هستند برمی گردد. در حقیقت انتظار داریم دولت فکری برای ناترازی انرژی انجام دهد و حداقل سرمایه ‌گذاری لازم را صورت دهد تا در سال ‌های آینده با این مشکل مواجه نشویم.

بختیاری ادامه داد: موضوع و چالش بعدی که در صنایع کنسروی با آن مواجه هستیم بحث مواد اولیه است، به خصوص در حوزه کنسرو ماهی چون الان فصل صید پایان یافته است بایستی بخش دولتی روند واردات را تسهیل سازد و محدودیتی برای واردات قائل نشوند. در واقع انتظار داریم حداقل تا پایان آبان ماه محدودیت واردات ماهی تون را بردارند تا کارخانجات کنسرو ماهی با مشکل تامین ماده اولیه مواجه نشوند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا