کد خبر: 041001114217
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامه

پهن‌ترین سفره خودرویی در قرن ۱۵ شمسی

اولین محموله وارداتی خودرو پس از 4 سال و با ورود به قرن 15 شمسی به کمک قوانین محدود و رانت برای عده ای بالاخره وارد کشور شد.

نیلوفر  جمالی

بالاخره پس از گذشت ۴ سال از ممنوعیت واردات خودرو در قرن ۱۵ شمسی که همه جای دنیا با تجارت آزاد اقتصاد خود را سر و سامان داده است، ایران کشوری به بزرگی بسیاری از کشورهای اروپایی با تصویب قوانین محدود کننده از جمله سقف تعداد و قیمت، اجازه واردات خودرو را برای عده‌ای خاص فراهم کرد که اولین محموله آن ابتدای دی ماه امسال وارد کشور شد.

با اینکه عده ای بر این باور بودند که با واردات خودرو شرایط بازار این محصول سامان می گیرد؛ اما نابسامانی ها دقیقا چندماه قبل از پهن شدن فرش قرمز برای خودروهای وارداتی آغاز شد.

سرد شدن فضای مذاکرات برجامی باعث شد تا نرخ دلار که اول مهرماه در کانال ۳۰ هزار تومانی بود در پایان پاییز وارد کانال ۴۰ هزارتومانی شود و قیمت خودروها را به صورت تعجب آوری افزایش داد و باعث شد اتفاق نادری که تنها در ایران رخ دهده است که همان تبدیل شدن خودرو به کالای سرمایه ای است محکم تر شود.

با افزایش قیمت داخلی خودروها بازار برای قیمت های کلان خودروهای وارداتی نیز فراهم می شود. خودروهایی که سقف ارزشی آنها نیز مشخص شده بود و بر اساس آن ارز تخصص داده شد؛ اما اکنون با افزایش قیمت دلار ارز همان ها نیز افزایش یافته است و با این شرایط و تعرفه های ۱۰۰ درصدی باید منتظر قیمت های نجومی خودروهای دم دستی خارجی باشیم.

بر این اساس، کارشناسان خودرو نیز معتقدند افزایش قیمت دلار به عنوان دماسنج اقتصاد ایران تعبیر می شود و قطعا بازار خودرو نیز با نوسان ارز آشفته‌تر خواهد شد و قیمت خودروهای خارجی جدید نیز افزایش خواهد یافت.

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم مقصر این آشفته بازار را دلار معرفی کرد و در پیش بینی عجیب اعلام کرد که اگر قیمت دلار کاهش پیدا کند، قیمت خودرو نیز کاهش پیدا می‌کند. او ۲ دی ماه امسال بود که در اظهار نظری گفت: وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند، قیمت خودرو نیز بالا می‌رود.

اگر دلار نیز پایین بیاید قیمت خودرو نیز کاهش پیدا می‌کند. در سال‌های گذشته نیز دقیقا قیمت‌های بازار با قیمت ارز بالا رفته و با قیمت ارز نیز پایین آمده است.

این در حالی است که تجربه سالهای تحریم ثانویه بیش از سالهای گذشته تجربه چسبندگی قیمت به بازارهای ایران را تجربه کرده ایم و تقریبا هیچگاه با کاهش قیمت ارز شاهد کاهش قیمت در بازارهای کشور نبوده ایم چه برسد به کالایی مانند خودرو که فعالانش همیشه ادعا کرده اند با وجود این افزایش قیمت ها باز هم منضرر هستند.

میلیاردی ها وارد می شوند

حالا پس از این همه قانون و تبصره و ماده بالاخره نخستین محموله خوردوهای وارداتی در شامگاه اولین روز دی ماه یعنی شب یلدای ایرانی وارد کشور شد.

در این راستا، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت از تخلیه اولین کشتی حامل خودروهای وارداتی تا ساعت ۲۳ اول دی ماه امسال در بندر لنگه خبر داد.

به گفته قالیباف این خوردوها به دلیل شرایط جوی نامساعد بندرلنگه بود که با تاخیر تخلیه شدند و قرار هست خودروهای دیگری از مبدا کره جنوبی، ژاپن و چین به مقصد کشورمان بارگیری شوند.

نکته قابل توجه در میان سخنان سخنگوی وزارت صمت این بود که همزمان با ورود نخستین محموله خودرو به کشور، کار پذیرش خودروهای وارداتی در بورس از هفته گذشته آغاز شده و این هفته نهایی می‌شود.

بنابراین از نظر بستر فروش نیز آمادگی لازم ایجاد شده است. سال ۸۲ واردات خودرو آزاد شد اما تا سال ۸۴ زیرساخت‌ها و هماهنگی‌های لازم زمان برد در حالی که در آبان امسال آئین نامه واردات خودرو به وزارت صمت ابلاغ و در کمترین زمان واردات خودرو آغاز شد.

این در حالی بود که محدودیت های واردات برای عده ای خاص پیش بینی پذیر بود و حالا با بسترهایی که در گذشته وجود داشته است در حال انجام است.

قالیباف پیش از این نیز گفته بود: تحویل خودرو در دو بازه ۳ و ۶ ماهه خواهد بود و از اینرو ممکن است.

متقاضیانی که از طریق بورس کالا خرید می‌کنند، ۳ تا ۶ ماه بعد از زمان خرید خودروی آنها تحویل داده شود که این زمان با توجه به ساخت خودرو و حمل آن طبیعی است.

امسال حدود ۱۰ درصد از خودروهای وارداتی بصورت تحویل فوری به فروش خواهد رسید.

خودروهای چشم بادامی

این خودروها که در شامگاه اولین روز زمستان وارد کشور شدند در بند لنگه تخلیه شدند بنا به گفته حسین خوشبخت، مدیر ارتباطات و بین الملل سازمان بنادر و دریانوردی فعلا مهمان سازمان بنادر خواهند بود.

او اعلام کرده است که خودروهای وارداتی وارد بنادر شده است آمار دقیق تعداد و مدل‌های این خودروها را وزارت صمت و گمرک می‌داند.  بنادر امانت دار است و این خودروها تا وقتی که مدارک ترخیص از سوی گمرک و وزارت صمت داده نشود در بنادر خواهد ماند.

با توجه به اطلاعات منتشر شده قرار است این خودروها از گمرک مذکور به گمرک شهریار تهران ترانزیت شوند؛ اما باید دید تا زمان ترخیص این خودروها قیمت دلار به کجا برسد.

شاید این خوردوها در کانال ۴۰ هزار تومان و یا بیشتر به دست مردم برسد که با تعرفه ۱۰۰ درصدی رقم های نجومی به خود خواهد گرفت.

همچنین بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط مسئولان گمرک ایران و وزارت صمت نخستین محموله وارداتی خودرو از محصولات برند کیا هستند. تنوع ۶گانه از محصولات کیا نظیر سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت، و اسپورتیج به‌زودی به بندر لنگه وارد می‌شود و با هماهنگی گمرک مذکور محموله این خودروها به گمرک شهریار تهران ترانزیت خواهد شد.

بر اساس اخبار خبرگزاری تسنیم، واردکننده مذکور در پارت اول ثبت سفارش ۷۰۰ دستگاه خودرو از برند کیا را انجام داده است و در ماه آتی این محموله به‌صورت کامل وارد کشور خواهد شد.

این خودروها فقط ثبت سفارش یک شرکت یا یک واردکننده است و قطعا تعداد واردکنندگانی که بتوانند واردات خود را انجام دهند محدود خواهد بود و نشان از سفره پهنی برای تعداد محدودی دارد.

البته باید دید که تا پایان سال چه تعداد از این واردکنندگان امکان می توانند به مرحله ورود کالای خود به کشور شوند.

اما آنچه مجهول است، اینکه چه کسانی واردکننده خودروهای مذکور هستند و چرا خودروهای چشم بادامی ها تا اینجای کار مورد پسند مسئولین قرار گرفته است؟

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا