کد خبر: 151002148158
آموزشجامعه و فرهنگروزنامه

پژوهش رکن اساسی توسعه 

سارا کشگر/ پژوهشگر

پژوهش، رکن اساسی توسعه است؛ بنابراین اگر خواستار توسعه کشور هستیم، باید نگاه ویژه تری به حوزه پژوهش داشته باشیم و به آن اهمیت دهیم زیرا هیچ توسعه ای بدون پژوهش امکان پذیر نیست و برای این اتفاق، ما باید ابتدا زیرساخت ها را فراهم کنیم.

یکی از مواردی که باعث می شود تحقیقات جهت گیری درستی داشته باشند و محقق برای پژوهش انگیزه پیدا کند، به حمایت هایی که از محقق و تحقیقات، چه از لحاظ مادی چه از لحاظ کیفی و علمی می شود، برمی گردد.

به عنوان مثال با توجه به وضعیت اقتصادی حال حاضر کشور، دانشگاه ها از محققان می خواهند که کارهای پژوهشی بین المللی انجام دهند و برای دانشگاه مقام آوری کنند بدون این که حمایتی از او کنند و اصطلاحا او را تنها می گذارند.

یکی از مشکلات دیگر زیرساختی، تعداد بسیار کم نشریات ملی در کشورمان است و متاسفم این را می گویم که در بین این نشریات، حاکمیتِ فضای رابطه ای برای چاپ پژوهش ها و مقالات را شاهد هستیم.

کار در سطح بین الملل هم مشکلات دیگری را به دنبال دارد مثل تفاوت قیمتی دلار و ریال که اگر بخواهم صادقانه بگویم، دستمزد و حقوق اساتید و پژوهشگران، نمی تواند این هزینه ها را پوشش دهد.

نبود حمایت های مالی و عدم پرداخت گرنت به اساتید و محققین، عدم توجه و حمایت از نشریه های داخلی و همچینین وجود تحریم های بانکی شرایط رقابت در سطح بین المللی را برای پژوهشگران ایرانی بسیار سخت کرده است.

اما برای پیش رفتن و تسهیل کار پژوهشگران، باید کارهایی از جمله: دسترسی آزاد و آسان به اطلاعات، رفع فیلترینگ برای اساتید، تسلط پژوهشگران به زبان های بین المللی، رفع موانع مالی از سمت نظام آموزش عالی، ایجاد پایگاه های قوی علمی در ایران و حمایت از آن ها برای چاپ مقالات داخلی و حتی خارجی انجام شود؛ در غیراینصورت پژوهشگر دلسرد و ناامید می شود.

کانالیزه کردن تحقیقات اشتباه است و اینکه تعیین کنیم که پژوهشگران باید روی چه موضوعاتی کار کنند. این اشتباه است چراکه این کار باعث محدود شدن پژوهشگر می شود.

اما اگر اجازه دهیم که هرکدام از پژوشگران، با توجه به تخصص های خود و همچنین نیاز کشور، با برقراری ارتباط بین دانشگاه ها و نهادهای اجرایی، کارهای مختلفی انجام دهند، بسیار در توسعه و پیشرفت جامعه موثر است؛ که متاسفانه هنوز این ارتباط برقرار نشده است و درحال حاضر دانشگاه ها، کمترین نقش را در توسعه کشور ایفا می کنند.

من فکر می کنم در حال حاضر بحث توسعه پایدار، مسائل اقتصادی، بحث صلح و سلامت جامعه، در کشور ما در الویت است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا