کد خبر: 20010176946
روزنامهعصر انقراض (طنز)

پیدا کنید خوش‌حساب‌ها را (طنز)

راضیه حسینی

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره گلایه‌های مردم از نحوه اعتبارسنجی برای پرداخت تسهیلات خرد بانکی بدون نیاز به ضامن گفت: «برای رفع این مشکل تدابیری اندیشیده شده.

متأسفانه بسیاری از مردم یا در رکوردهای شرکت مذکور، رتبه اعتباری ندارند، یا در سال‌های گذشته بنا به دلایلی معوقاتی داشتند که با وجود گذشت سال‌ها و علی‌رغم این‌که اکنون خوش‌حساب شدند، همچنان رتبه اعتباری پایینی دارند.»

با این شیوه، همه ما بدحسابیم، مگر این‌که خلاف‌ش ثابت شود. این‌طور هم که از شواهد پیداست قرار نیست خلاف چیزی ثابت شود. حساب و کتاب بانکی با هیچ‌کس شوخی ندارد. همین که یک بار بدحسابی کنی برای همیشه اعتبارپایین می‌شوی.

اگر قرار بود بانک هم مثل باقی ادارات از خطا و اشتباه مردم چشم‌پوشی کند که سنگ روی سنگ بند نمی‌شد. نظام بانکی فقط با این سخت‌گیری‌هاست که توانسته همه سنگ‌ها را روی هم بند کند و حتی یکی هم کج نشود. همه چیز سرجای خودش است. نه اختلاسی، نه وام‌های میلیاردی بدون بازپرداختی.

اگر ادارات دیگر هم می‌خواهند مثل بانک‌ها دقیق و اصولی پیش بروند باید منطقی باشند. مثلاً اگر فقط یک بار مشترکی پول قبض برق خود را دیر واریز کرد، مهر بدحسابی را با تمام قدرت بزنید روی پیشانی‌اش، طوری که با اسید هم پاک نشود.

یا اگر مشترک تلفن همراه قبض موبایل خود را پرداخت نکرد، سریع شماره‌اش را در بلک لیست قرار بدهید. حواس‌تان باشد، ممکن است بخواهد شماره‌اش را عوض کند. تیز باشید و با توجه به مشخصات، شماره جدید را هم ببرید توی بلک لیست. سرآخر هم یک پیامک برایش بفرستید و بنویسید:«مشترک گرامی، زرشک.»

پرداخت نکردن جریمه خودرو را هم حتماً لحاظ کنید. ممکن است بهانه بیاورند که پیامک رسیده اصلاً مال خودرو و شهر آنها نیست. مثلاً برای صاحب پرایدی در شهر یزد، پیامکی با این مضمون آمده «عدم استفاده از کلاه ایمنی هنگام موتورسواری در سبزه‌میدان قزوین.» به هیچ بهانه‌ای توجه نکنید. حتماً او را هم در لیست بدحساب‌ها قرار بدهید.

تمام مشکل مملکت ما زیر سر همین بدحساب‌هاست. با شناسایی این عاملان اخلال، به زودی خواهیم دید که اختلاس، رشوه، رباخواری و… کلاً از بین می‌رود و همه جا سنگ روی سنگ بند می‌شود.

حالا اگر گفتید خوش‌حساب‌ها چه کسانی هستند؟

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا