کد خبر: 09060199206
اقتصادبورس

افزایش امیدوارکننده تجارت در مرداد ماه

پس از انتشار آمار تجارت در ۵ماهه اول سال جاری که حاکی از کاهش حدود ۳.۵ درصدی رشد وزنی صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل بود، امروز انتشار آمار یک ماهه مرداد شرایط امیدوارکننده تری را نوید می داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، آمار پنج ماهه تجارت خارجی ایران که روز یکشنبه ششم شهریور ماه منتشر شد بیانگر کاهش حدود ۳.۵ درصدی در حجم صادرات ایران بود، این در حالی است که ارزش صادرات به میزان ۲۲درصد رشد کرده بود.

توجه و تاکید بر تغییرات وزنی از آن جهت حائز اهمیت است که بخشی از بهبود ارزشی صادرات ایران در پنج ماهه نخست سال به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی در پی مشکلات زنجیره تامین و تورم جهانی طبیعی به نظر می رسد.

اما امروز چهارشنبه (۹ شهریور ماه) روح الله لطیفی سخنگوی گمرک از افزایش ۱۱درصدی وزن و ۱۸درصدی ارزش صادرات مردادماه نسبت به مردادماه سال قبل خبر داده که حاکی از بهبود شرایط تجارت خارجی کشور است.

آمارهای رسمی گمرک نشان می‌دهد که در پنج ماهه نخست سال ۴۴ میلیون تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۲۴ میلیون دلار از کشور صادر شده و میانگین هر تن کالای صادراتی، ۴۷۵ دلار ارز به کشور رسیده و در مرداد نیز صادرات به هشت میلیون و ۴۱۹ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۶۴۸ میلیون دلار رسیده است.

از منظر واردات هم در حالی که آمار پنج ماهه نشانگر تجارت ۱۴ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۶۶۵ میلیون دلار بوده در یک ماهه مرداد دو میلیون و ۹۰۶ هزار تن کالا به ارزش حدود چهار میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار به کشور وارد شده است.

بنابراین در حوزه واردات هم شرایط مشابهی حاکم بود و سخنگوی گمرک در مقایسه واردات مرداد ماه نسبت به مرداد سال قبل از ۹ درصد رشد وزنی و ۳۲ درصد رشد ارزشی خبر داد، این در حالی است که این متغیر در ۵ماهه اول سال به رغم کاهش ۸.۵درصدی از نظر وزنی، از نظر ارزش ۱۹درصد زیاد شد

بنابراین به رغم بهبود صادرات و واردات در مرداد ماه اما با توجه کاهش صادرات و واردات در چهار ماه نخست سال نسبت به سال گذشته مجموع کل پنج ماهه از نظر وزنی کاهش داشته است.

در مجموع به نظر می‌رسد صادرات ایران پس از چهار ماه سخت ابتدای ۱۴۰۱ با توجه به مشکلات جهانی، در مرداد نشانه های امیدوارکننده تری را نشان می دهد و باید دید که آیا در ادامه سال این بهبود تداوم خواهد داشت؟

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا