کد خبر: 22010177468
بورس

پیش‌بینی بورس فردا ۲۳ فروردین/ منفی‌های بازار جای نگرانی ندارد

شاخص کل بورس پس از چند روز سرخ‌پوشی، امروز بیش از پنج واحد مثبت شد. به گفته کارشناسان روند منفی بورس جای نگرانی ندارد و طبیعی است. همچنین بازار سرمایه در بلند مدت روند صعودی به خود می‌گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بورس امروز رشد بیش از پنج هزار واحدی را تجربه کرد و در نهایت به سطح یک میلیون و ۴۷۷ هزار واحد رسید.

امیر توپچی پور، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: از ابتدای هفته جاری شاهد تغییر جریان نقدینگی از سهام بزرگ و شاخص ساز به سهام کوچک و تک سهم‌ها بودیم.

امروز نیز استقبال از سهام گروه‌های سیمانی، ساختمانی، نیروگاهی و کاشی و سرامیک افزایش یافت.

وی درباره پیش‌بینی معاملات فردا توضیح می‌دهد: پیش‌بینی می‌شود فردا معاملات مثبتی داشته باشیم.

ولی کلیت بازار به خصوص نمادهای بزرگ همچنان با فشار فروش روبه‌رو هستند. سهام رشد کرده برای ادامه روند صعودی در بهترین حالت نیاز به دست‌به‌دست شدن و درجا زدن دارند.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: اخیراً شاهد رشد شاخص‌ها بودیم، بدون اینکه اصلاحی داشته باشیم و این موضوع خطرناک است.

بازار برای طی کردن یک روند مثبت پیوسته نیازمند اصلاح زمانی و قیمتی است تا نمادها دست‌به‌دست شوند و سهامداران تازه‌نفس وارد بازار شوند.

توپچی پور ادامه می‌دهد: منفی‌های کنونی بازار طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اگر سهام رشد کرده چند روزی اصلاح کنند می‌توان شاهد روند جدیدی در بازار بود.

به همین دلیل پیشنهاد می‌شود سهامداران از خرید سهام رشد کرده پرهیز کنند. برای ورود منتظر فرصت‌های بهتری باشند و در صورتی هم که خرید می‌کنند از سهام کم ریسک اقدام به خرید کنند.

این کارشناس بازار سرمایه آغاز روند صعودی بورس طی دو ماه اخیر را ترسیم کرده و می‌گوید: بورس تهران از بهمن‌ماه سال گذشته و با تشکیل اتاق معاملاتی حقوقی‌ها، روند رو به رشدی را آغاز کرد. با نزدیک شدن به پایان سال و با انتشار اخبار مثبت برجامی این روند ادامه داشت.

کدام سهام بورس مستعد رشد هستند؟

وی ادامه می‌دهد: گروه‌های خودرویی و بانکی با انتشار اخبار خوش برجامی با رشد تقاضا روبه‌رو شدند. با افزایش نرخ نفت جهانی تقاضا در گروه پالایشی نیز به اوج خود رسید و شاهد رشد قیمتی در این نمادها بودیم.

گروه‌هایی مثل مواد غذایی، دارویی و.. نیز تحت تأثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی رشدهایی را پشت سر گذاشتند و به این شکل بورس روزهای خوشی داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از عرضه‌های سنگین حقوقی‌های بانکی خاطرنشان می‌کند: گروه بانکی در سال جدید دو بار با اخبار خوش افزایش نرخ تسعیر ارز بانک‌ها و عرضه بلوکی سهام بانکی با رشد تقاضا همراه بودند.

توپچی پور می‌افزاید: در هر دو مورد عرضه‌های آبشاری حقوقی‌های بانک صادرات، ملت و تجارت تقاضای خریداران را پاسخ داد.

صف‌های خرید عرضه شد که این میزان عرضه در این نمادها اتفاق مثبتی نبود و امروز هم دیدیدم که علی‌رغم استقبال روز گذشته از این نمادها، در محدوده‌های منفی معامله شدند.

وی در نهایت می‌گوید: در گروه خودرویی شاهد جابه‌جایی لیدر بودیم و خگستر پس از رشد ۵۰ درصدی وارد فاز اصلاحی شد و خبهمن روند رو به رشدی را آغاز کرد. نمادهای گروه بدون توجه به وضعیت خودرو و خساپا به مسیر خود ادامه می‌دهند که در کل بازار این موضوع اتفاق مثبتی محسوب می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا