کد خبر: 090801106595
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالی

پیش‌بینی قیمت دلار ۱۰ آبان ۱۴۰۱ /قیمت دلار در کانال جدید می‌ماند؟

قیمت دلار امروز هم در محدوده ۳۳ هزار تومان باقی ماند و با رشد بیش از ۲۰۰ تومانی قیمت ۳۳ هزار و ۱۷۹ تومان در بازار معامله شد. آیا کانال فعلی محدوده جدید قیمت دلار است ؟

به گزارش تجارت‌نیوز قیمت دلار در سومین روز هفته جاری با بیش از ۲۰۰ تومان افزایش قیمت در کانال ۳۳ هزار تومان جا خوش کرده است.

پنجشنبه هفته گذشته بود که قیمت دلار از ریزش بی‌سابقه شاخص بورس  و برخی اخبار و ناآرامی‌های اجتماعی تاثیر گرفت و با سرریز شدن برخی سرمایه‌های بورس به سوی بازار، قیمت دلار وارد کانال ۳۳ هزار تومان شد.

روز دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ قیمت دلار به ۳۳ هزار و  ۱۷۹ تومان رسید و بیش از ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشت این نوسان شاید به نظر محدود و ناچیز به نظر برسد اما این رشد قیمت برای دلار در هفته‌های گذشته بیشترین نوسان رو به بالا برای این اسکناس آمریکایی بوده است.

قله‌های قیمتی جدید برای دلار؟

در روزهای گذشته برخی گمانه‌زنی‌‌ها حکایت از کاهش قیمت و بازگشت به محدوده ۳۲ هزار تومانی را می‌داد زیرا بازارساز همچنان در تلاش برای ثبات بازار بود.

برخی نیز محدوده جدید را کانال تازه‌ای برای قیمت دلار می‌دانستند. آین‌ دسته معتقد بودند اگر محدوده ۳۳ هزار تومان برای قیمت دلار محفوظ بماند این اسکناس آمریکایی قله‌های قیمتی بالاتر را نیز فتح خواهد کرد.

برخی از کارشناسان نیز بر این‌ باورند که انتظارات تورمی قابل توجهی در فضای بازار وجود دارد که خود می‌تواند نیرو محرکه افزایش قیمت شاخص ارزی باشد.

هر چند سیگنال بازارهای موازی خبر از افزایش قیمت دلار در بازار معاملات تهران را می‌دهد اما روز شنبه بازگشت دلار به محدوده ۳۲ هزار تومان در میانه‌روز، خبر از تلاش بازارساز برای حفظ محدوده حیثیتی ۳۲ هزار تومان را داشت.

اکنون ۳ روز از هفته دوم آبان گذشته و قیمت دلار در کانال ۳۳ هزار تومان باقی مانده و وارد پله اول محدوده مذکور شده است. در چالش جدید بازارساز و تورم برای قیمت دلار، آیا برنده میدان دلار است یا بانک مرکزی؟

به نظر می‌رسد هر چه قیمت دلار از محدوده ۳۲ هزار تومان فاصله بیشتری می‌گیرد،تلاش بازارساز پاسخگوی تقاضای بازار دلار نیست. زیرا فشار افزایش قیمت درهم امارات و دلار هرات بر بازار ارز تهران و بازی معامله‌گران را نیز نباید دست کم گرفت.

دلار هرات روز دوشنبه با ۱۶۰ تومان افزایش قیمت به ۳۲ هزار و ۷۸۰ تومان رسید. درهم امارات هم با ۶۰ تومان افزایش قیمت وارد پله نخست محدوده ۹ هزار تومان شد و با قیمت ۹ هزار و ۱۴۲ تومان در بازار معامله شد.

رشد شارپی دلار منتفی است

در همین راستا مجتبی دیبا کارشناس بازارهای مالی با اشاره به سیاست‌های انقباضی دولت در اقتصاد به تجارت‌نیوز می‌گوید: بازار ارز تحت تاثیر  سیاست‌های انقباضی کلان اقتصادی دولت، حرکت‌های شارپی را شاهد نخواهد بود.

در کانال فعلی قیمت دلار اگر مدتی در این محدوده باقی بماند، شاهد تحرکات قیمتی دلار خواهیم بود.

او در ادامه می‌افزاید: اگر اخبار مهمی بازار را تحت تاثیر قرار ندهد،فعلا حفظ محدوده ۳۳ هزار تومان در هفته پیش رو برای قیمت دلار منطقی به نظر می‌رسد.

در حال حاضر بازار بورس در حال ریزش است و عملا بازار نرخ بهره داغ است بنابراین شاهد تورم افسار گسیخته‌ای در بازار نخواهیم بود.

دیبا با این توضیح که بازارساز بر قیمت‌ها اعمال نظر دارد و  این سیاست‌های انقباضی معمولا رکود را به دنبال خواهد داشت می‌گوید: سیاست‌‌های انقباضی از دید کلان به معنی عدم تحرک در بازارهای اقتصادی است و عملا شرکت‌هایی که زیرمجموعه‌های چنین اقتصادی هستند وقتی در رکود به سر می‌برند، تقاضای دلار هم کاهش می‌یابد و تقاضاهای خرد از سوی افراد نیز خیلی بر بازار و جابه‌جایی قیمت‌ها تاثیر‌گذار نیست.

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اقتصاد ترکیه می‌گوید: با توجه به این‌که نرخ برابری دلار نسبت به لیر در حال افزایش است اما این کشور بازار کارش را حفظ کرده یعنی این کشور تورم را قبول کرده اما بازار کار را نیز از دست نداده است.

ما در کشور تورم را در محدوده‌ای اسیر کرده‌ایم اما بازار کارمان را از دست داده‌ایم .

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا