کد خبر: 04110066662
آسیب اجتماعیروزنامهسلامت و رفاهصفحه یکگردشگری

پیش‌بینی سازمان ملل برای بازگشت گردشگری جهانی به حالت عادی

ترجمه: سلیم حیدری

گردشگری بین‌المللی حداقل تا سال ۲۰۲۴ به سطح قبل از همه‌گیری کووید-۱۹ باز نمی‌گردد.

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) اعلام کرد: گردشگری جهانی در سال گذشته در مقایسه با سال ۲۰۲۰، ۴ درصد افزایش داشته است. سال ۲۰۲۰ بدترین سال ثبت شده در طول تاریخ برای گردشگری بود، زیرا ورودی‌های بین‎المللی ۷۳ درصد کاهش یافت. وی افزود، سویه بسیار مسری کووید-۱۹ معروف به امیکرون، اگرچه خفیف است، اما در اوایل سال ۲۰۲۲ روند «بازیابی از این شرایط» را مختل می‎کند.

به گفته این نهاد سازمان ملل، انتظار نمی‌رود که ورود گردشگران به سراسر جهان تا سال ۲۰۲۴ به سطح قبل از همه‌گیری کرونا بازگردد.

سازمان جهانی گردشگری گفت: «سرعت بهبودی گردشگری در سراسر مناطق جهان به دلیل درجات مختلف محدودیت‌های جابجایی، نرخ واکسیناسیون و اعتماد مسافران، همچنان کند و ناهموار باقی می‌ماند».

در اروپا و آمریکا، تعداد بازدیدکنندگان خارجی در سال گذشته نسبت به سال ۲۰۲۰ به ترتیب ۱۹ و ۱۷ درصد افزایش یافته است.

در همین حال، در خاورمیانه، ورودی‌ها در طی سال گذشته ۲۴ درصد کاهش یافته است. در حالی که در همین دوره زمانی در منطقه آسیا-اقیانوسیه ورودی ها ۶۵ درصد کمتر از سطح سال ۲۰۲۰ و ۹۴ درصد کمتر از سطح قبل از کووید بود.

این آژانس افزایش ۳۰ تا ۷۸ درصدی ورودی‌های بین‌المللی را در سال جاری و طی سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی کرده است. این درحالیست که ورودی های بین‎المللی در این دوره زمانی بسیار پایین‌تر از سطح سال ۲۰۱۹ باقی مانده است.

درآمد گردشگری در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل ۷۲ درصد کاهش داشته است.

سازمان جهانی گردشگری گفت: «علیرغم پیشرفت‌های اخیر، نرخ‌های نابرابر واکسیناسیون در سراسر جهان و سویه‌های جدید کووید-۱۹ می‌تواند بر روند بهبودی کند و شکننده تأثیر بگذارد. فشار اقتصادی ناشی از همه‌گیری همچنین می‌تواند بر تقاضای سفر تأثیر بگذارد، که با افزایش اخیر قیمت نفت و اختلال در زنجیره تأمین تشدید شده است.»

سازمان جهانی گردشگری گفت: سهم اقتصادی گردشگری در سال ۲۰۲۱ (که اثر آن در تولید ناخالص داخلی به صورت مستقیم اندازه‌گیری می‌شود) ۱.۹ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود که بالاتر از ۱.۶ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ است.

اما این رقم هنوز بسیار کمتر از ارزش آن قبل از همه‌گیری کووید، یعنی ۳.۵ تریلیون دلار است. بنابراین بخش گردشگری جهانی در سال گذشته ۲ تریلیون دلار از درآمد خود را به دلیل بیماری همه‎گیر کرونا از دست داده است، که آن را به یکی از بخش‌های بسیار آسیب‎دیده از این بحران تبدیل کرده است.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا