کد خبر: 22040037568
اقتصادبازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

پیش‌بینی سودسازی «خوب» در صنعت پالایشگاهی

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، بورس با تمام پستی‎ و بلندی‌ها و همه فشارهایی که از قیمت‌گذاری دستوری منتج شده برای سرمایه‌گذاری بلندمدت امن است.

یک کارشناس بازار سرمایه قیمت نفت در این روزها را یکی از بهترین قیمت‌ها برای صنعت پالایشگاهی عنوان کرد.

مجتبی بهرامی، با حضور در «استودیو بورسان» درباره روند شاخص کل در طی روزهای اخیر، گفت: در این روزها، شاهد دست به دست شدن سهام هستیم و فعالان بازار مشغول اصلاح پرتفوهای خود هستند.

به بیانی دیگر، فعالان بازار سرمایه به سمت صنایعی رفته‌اند تا زیان گذشته خود را جبران کنند یا سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری داشته باشند و زیان‌های خود را با سهم‌های بهتری پوشش دهند. از این جهت، بازار سرمایه به شدت در وضع خوبی به سر می‌برد.

او با بیان اینکه دست به دست شدن سهم‌ها و همچنین گردش پول در بازار سرمایه را باید مد نظر مجدد قرار داد، افزود: به نظر می‌رسد هنوز تعدادی از سرمایه‌گذاران نسبت به آینده بلندمدت بازار ناامید هستند یا آن را در هاله‌ای از غبار می‌بینند. البته باید بپذیریم ما در کشوری زندگی می‎‌کنیم که دستورات آنی در آن زیاد است و این موضوع را اهالی بازار به خوبی درک کرده‌اند، از این‌روی به سرعت از صنعتی خارج می‌شوند و به سمت صنعت دیگر می‌روند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: برای نمونه، درباره صنعت سیمان که طی روزهای اخیر محل صحبت‌های بسیاری قرار گرفت، باور کارشاسان بسیاری براین بود که در این صنعت یا صنعت فلزات اساسی، قطع برق گسترده وجود نخواهد داشت و آنها مورد بی‌مهری دولت قرار نمی‌گیرند؛ به ویژه در اوضاع کنونی که شرکت‌های بورسی از عملکرد مطلوبی برخوردارند و گزارشاتی که منتشر می‌کنند حکایت از فرایند رو به رشد آنهاست. قطع برق در این صنایع، آنقدر جدی نبود تا منجر به توقف تولید در آنها شود و عمدتا قطع برق در بخش‌های تولیدی نبوده است.

بهرامی استراتژی معاملاتی خود را به بلندمدت عنوان کرد و ادامه داد: استراتژی من به گونه‌ای طراحی شده است که سهام را بخرم تا نفروشم؛ مگر اینکه دو اتفاق رخ دهد.

نخست اینکه، بازار دچار خطای دسته‌جمعی شود، مشابه آن چیزی که بازار در سال گذشته تجربه کرد. دوم اینکه، روند سودسازی یا وضع سهام شرکتی که خریداری می‌کنم در خطر قرار بگیرد و شرکت عملکرد رو به رشد خود را نداشته باشد.

وی در خصوص این سناریو که «چنانچه دولت آینده برای مقابله با گرانی، نرخ‌گذاری گسترده‌ای را در پیش گیرد و شرایطی به وجود آید که طی آن حاشیه سود شرکت‌ها کاهش یابد» گفت: با مروری بر ۱۵ سال اخیر بازار سرمایه، درمی‌یابیم هیچ وقت دورانی نداشته‌ایم که نرخ‌گذاری دستوری در بازار وجود نداشته باشد. در تمام این مدت، بازار با تمام پستی‎ و بلندی‌ها و همه فشارهایی که دولت بر آن داشته است، به حرکت خود ادامه داده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به هر حال سرمایه‌گذاران ما با توجه به اوضاع عمومی کشور و پذیرش همه این مسایل و مشکلات وارد بازار سرمایه شده‌اند و ریسک صنایعی که از استهلاک برخوردارند را پذیرفته‌اند.

اما لازم است این نکته را در خصوص صنعت پالایشگاهی متذکر شد که با همه این مسایل، قیمت نفت در این صنعت به گونه‌ای است که صنعت پالایشگاهی را از نظر سودسازی در وضع خوبی نگه داشته است و قیمت نفت در این روزها، یکی از بهترین قیمت‌ها برای صنعت پالایشگاهی است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا