کد خبر: 30050042760
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

پیش‌بینی گزارش‌های مطلوب شش‌ماهه برای  گروهی از شرکت‌های بورسی

به گفته یک تحلیلگر بازار سرمایه، اوضاع این روزهای بورس با روزهای ترس و دلهره‌آور مرداد سال گذشته قابل مقایسه نیست

مسعود وطنخواه

یک کارشناس بازار سرمایه با مناسب ارزیابی کردن گزارش‌های سه‌ماهه شرکت‌های بورس، پیش‌بینی کرد که گزارش‌های شش‌ماهه بهتری روانه بازار سرمایه شود.

هلن عصمت‌پناه درباره اخبار این روزهای بورس از جمله انتخاب کابینه دولت سیزدهم گفت: مهمترین نکته درباره سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد پیشنهادی این است که او با اقتصاد آشنایی کامل دارد و دارای نظرات اصلاحی نیز هست،

او ادامه داد: کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد، تسهیل فضای کسب‌وکار، اصلاح ساختار بازار سرمایه و حمایت از شرکت‌ها و تسهیل تامین مالی شرکت‌‌ها از مهمترین برنامه‌های وزیر اقتصاد پیشنهادی است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، وزیر صنعت ومعدن نیز برنامه‌هایش هم‌راستا با وزیر اقتصاد پیشنهادی است و با توجه به نظری که این وزیر در زمینه مقررات‌زدایی از بدنه کسب‌وکار و حذف قیمت‌گذاری دستوری دارد برنامه‌های او نوعی همراستایی با برنامه تسهیل فضای کسب و کار وزیر اقتصاد دارد.

ریاست بانک مرکزی

او درباره ریاست بانک مرکزی نیز بیان کرد: علی صالح‌آبادی پیش از این و در دولت احمدی‌نژاد ریاست سازمان بورس را بر عهده داشتند که در آن دوره بورس بی‌حاشیه‌ای را داشتیم بعد از آن نیز صالح‌آبادی مدیرعامل یکی از بانک‌ها شدند که همین امر سبب آشنایی او با سیستم بانکی شد.

عصمت‌پناه اضافه کرد: توجه به این نکته که سکانداری ریاست بانک مرکزی به فردی رسیده است که خود از جنس بازار سرمایه است همزمان با سیگنال مثبتی که به فعالان بازار سرمایه مخابره می‌کند گام مهمی در تغییر ماهیت تامین مالی در کشور از بانک‌محور به بورس‌محور می‌تواند، باشد.

نظام تامین مالی ما در حال دگردیسی است

دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در چهارمین میز صنعت سازمان بورس، که یکشنبه ششم تیر و با هدف بررسی چالش‌های صنعت بیمه برگزار شده بود گفته بود: «نظام تامین مالی ما در حال دگردیسی است و در حال حرکت از نظام بانک محور به سمت نظام مختلط و در آینده نظام بازار محور هستیم؛ با حرکت به سمت نظام بازار سرمایه نقش نهادهای مالی پررنگ‌تر می‌شود و همچنین کانالی برای ورود سرمایه مردم به سمت بازار سرمایه ایجاد می‌شود که برای فعالیت این کانال، میز صنایع به شکل ویژه می‌تواند بر کسب و کارها متمرکز شود.»

هماهنگی بیشتر دو حوزه پول و بورس

به گفته عصمت‌پناه، حضور فردی که با دو سیستم بانکی و بورس آشنایی دارد، می‌تواند کمک مهمی برای حل مشکلات و هماهنگی بیشتر دو حوزه پول و بورس باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اجرایی شدن برنامه‌های کابینه جدید می‌تواند ریسک‌های حاکمیتی بازار سرمایه را کاهش دهد مخصوصا اگر موضوع برجام نیز حل شود.

حل موضوع برجام در کوتاه‌مدت

به گفته او، اکنون مردم متوجه شدند که احتمال حل موضوع برجام در کوتاه‌مدت دور از ذهن است و با توجه به مشخص شدن ترکیب کابینه و برنامه‌های دولت جدید امروز فعالان بازار سرمایه از بلاتکلیفی در حال خارج شدن هستند که این امر نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های معامله‌گران دارد.

عصمت‌پناه با بیان اینکه تورم یکی از عوامل رشد بورس است، افزود: این روزها بازارهای جهانی نیز با افزایش نرخ مواد کامودیتی و نفت خام همراه شده است که این نیز به افزایش سودآوری و رشد ارزش‌ شرکت‌هایی که از این افزایش بهره می‌برند، کمک می‌کند.

دید کوتاه‌مدت و رفتارهای هیجانی

او اضافه کرد: درباره وضع بازار سرمایه به جز روند فرسایشی کوتاه‌مدت اتفاق‌افتاده در سال جاری نکته منفی خاصی را در بازار سرمایه نداشتیم که این فرسایش‌ها مربوط به افرادی بود که معمولا دید کوتاه‌مدت و رفتارهای هیجانی داشتند از سوی دیگر، برگزاری ۸۰درصد مجامع در تیر هر سال که سبب ورود و خروج سهامداران می‌شود و رشد شاخص‌سازها یا اصلاح ملایم موجب روند عادی در بورس شد.

شاخص کل و شرکت‌های بزرگ

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه، در یک ماه گذشته بیشتر رشد شاخص کل مربوط به شرکت‌های بزرگ یا همان که در بورس تعبیر به شاخص‌سازها می‌شود، بود، اما به دلیل جاماندن شرکت‌های کوچک از رشد و با توجه به اینکه شرکت‌های کوچک دارای پتانسیل رشد در بازار سرمایه زیاد است و این روزها فرصتی خوبی برای شروع روند افزایشی این نوع شرکت‌ها است.

او پیش‌بینی کرد: بازار این روزها با توجه به نقدینگی مناسب داشتن، حجم و ارزش معاملات معقول داشتن، کاهش و رسیدن P/E به محدوده‌های جذاب، رشد سودآوری گروهی از شرکت‌های بنیادی، رشد تدریجی و آرام ارز از ابتدای سال تاکنون و رشد کامودیتی‌ها و نفت در بازار جهانی دارای اوضاع خوبی برای ورود سرمایه‌گذاران فراهم کرده است که با روزهای ترس و دلهره‌آور مرداد سال گذشته قابل مقایسه نیست و اگر هم شاخص کل بخواهد اصلاح داشته باشد اصلاح آن به صورت ملایم و بیشتر زمانی خواهد بود.

صورت سود و زیان

در صورت سود و زیان، اطلاعات مربوط به درآمد و هزینه‌های شرکت ثبت می‌شود که این هزینه‌ها می‌تواند شامل هزینه‌های عملیاتی، هزینه بهره، هزینه استهلاک، هزینه مالیات و غیره باشد.

اگه تمام این هزینه‌ها را از درآمد شرکت کم کنیم، سود خالص شرکت بدست می آید. با تقسیم این سود بر تعداد کل سهام عادی شرکت، سود به ازای هر سهم یا EPS بدست می‌آید.

نسبت P/E که نسبت قیمت به سود هر سهم نیز نامیده می‌شود، از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین نسبت‌های مالی در بحث ارزشگذاری سهم است. در این نسبت از قیمت روز سهم و درآمد هر سهم استفاده می شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان یادآور شد: با توجه به گزارش‌های بسیار خوب گروهی از شرکت‌ها برای دوره سه‌ماهه، پیش‌‌بینی می‌شود که شرکت‌ها گزارش‌های بهتری برای شش ماهه روانه بازار سرمایه کنند که این امر نقش مهمی در اقبال سرمایه‌گذاران به بورس خواهد داشت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا