کد خبر: 090901111001
اقتصاداقتصاد کلانبورس

پیش بینی بورس شنبه؛ عوامل موثر بر بورس هفته آتی

بورس تهران با رشد ۰.۲۲ درصدی شاخص کل، ۳ هزار و ۱۶۷ واحد افزایش یافت و با ایستادن در ارتفاع یک میلیون و ۴۱۷ هزار و ۳۷۱ واحدی هفته را به پایان رساند. حالا این سوال مطرح است که بازار روز شنبه را چگونه سپری خواهد کرد؟

به گزارش تجارت‌‌نیوز، بورس تهران امروز چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ شاهد برتری نسبی خریداران بود. شاخص کل بورس ضمن رشد ۰.۲۲ درصدی ۳ هزار و ۱۶۷ واحد افزایش یافت و به ارتفاع یک میلیون و ۴۱۰ هزار و ۱۸۸ رسید.

شاخص کل هم‌وزن در روز جاری برخلاف دیروز عملکرد پایین‌تری نسبت به شاخص کل ثبت کرد و با ۰.۱۵ درصد افزایش، ۶۲۳ واحد رشد کرد و به محدوده ۴۱۳ هزار و ۲۷۷ واحد رسید.

این رشد اندک از آن جهت اهمیت دارد که شاخص کل هم‌وزن روز گذشته موفق به شکست محدوده مقاومتی ۴۱۰ تا ۴۱۲ هزار واحد شده بود.

کاهش محسوس ارزش معاملات

ارزش معاملات نسبت به دو روز گذشته با کاهش شدید مواجه شد و در محدوده ۲ هزار و ۶۶۷ میلیارد تومانی قرار گرفت.

بخشی از این کاهش در ارزش معاملات با توجه اینکه چهارشنبه روز پایانی هفته برای بورس به شمار ‌می‌آید و برخی از افراد ترجیح بر نقد نگه داشتن سرمایه خود برای ورود با شناسایی متغیرهای بیشتر در روز شنبه قابل توجیه است.

تداوم خروج پول از بورس

برای ادامه روند صعودی و بازگشت قیمت‌ها به سطوح دو سال گذشته، نیاز به سرمایه‌گذاری و ورود پول حقیقی است. این در حالی است که بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی نیز حکایت از خروج ۳۹ میلیاردی سرمایه این افراد از بازار سهام دارد.

چهار محور اساسی موثر بر شرایط بورس تهران

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد: در حال حاضر ۴ محور مهم بر بورس تهران تاثیرگذار است که عبارت‌اند از: موارد لایحه بودجه سال آینده، افزایش بی‌سابقه نرخ بهره اوراق‌ به خصوص اوراق گام، تحولات گروه خودرویی جایی که بحث عرضه خودروها در بورس کالا مطرح است و در نهایت قیمت جهانی نفت و نرخ دلار.

دارابی با تاکید بر اهمیت چهار محور اصلی تصریح کرد: بورس تهران بسته به اخبار مثبت و منفی که حول این چهار محور منتشر می‌شود در در رنج مثبت یا منفی نوسان می‌کند.

وی ادامه داد: آنچه در حاضر به چشم می‌خورد این است که اخبار حول هیچ کدام از این چهار محور نمی‌توانند به طور کلی یک گروه لیدر برای بازار تعیین کنند.

در واقع هیچ کدام از قدرت کافی برای شکل دادن به بازار برخوردار نیستند.

به همین دلیل ما شاهد یک تعادل نسبی در بازار هستیم. عملکرد نوسانی شاخص و نوسان نمادها در کانال‌های قیمتی خود نشان‌دهنده عدم وجود انگیزه و قدرت کافی برای شکستن سطوح مقاومتی است.

پیش‌بینی بورس شنبه

دارابی با اشاره به تعادل بورس در هفته جاری تصریح کرد: به همین خاطر هفته جاری در تعادل نسبی سپری شد.

در خصوص هفته بعد اگر شاهد اتفاق تعیین کننده‌ای نظیر افزایش نرخ دلار نیما، انتشار جزئیاتی در مورد لایحه بودجه سال آتی و یا تغییر محسوس در نرخ بهره نباشیم احتمالا هفته آینده نیز روند ساید خود را ادامه خواهد داد.

این کارشناس در پایان افزود: همچنین تغییر قیمت نفت با توجه به جلسه اوپک پلاس در روزهای ابتدایی هفته آینده می‌تواند بر بورس کامودیتی‌محور کشور تاثیر گذار واقع شود.

چرا که افزایش قیمت نفت همواره خبر خوبی برای گروه پالایشی‌ و پتروشیمی‌ به شمار می‌رود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا