کد خبر: 16090059870
بانک و بیمهجهانروزنامه

چاپ اسکناس‎های جدید با طرح جدید در بانک مرکزی اروپا

ترجمه: محمود نواب مطلق

تا سال ۲۰۲۴ (۱۴۰۳)اسکناسهای ۵،۱۰،۲۰،۵۰،۱۰۰ و۵۰۰ یورویی با طرحی نو در بانک مرکزی اروپا به چاپ خواهند رسید.

کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا معتقد است:« پس از بیست سال که اولین قطعه اسکناس یورو در سال ۲۰۰۲(۱۳۸۱) به چاپ رسید؛ وقت آن فرارسیده است تا ظاهر اسکناس­های ما جدید شوند و از این مسیر تمام اروپایی­ها در هر سن و افق دیدی خود را با آن بیشتر مأنوس احساس کنند.»

از اینرو از مردم اروپا در مورد موضوعات مختلف تاریخی،علوم طبیعی و اجتماعی، هنرهای دیداری و فنی مورد علاقه شان در این خصوص نظر سنجی خواهد شد. پس از انجام  این نظر سنجی گروه مشورتی مرکب از کارشناسان کشورهای منطقه یورو؛ فهرستی از موضوعات تدوین شده تاریخی، علوم طبیعی و اجتماعی، هنرهای دیداری و فنی مورد علاقه مردم اروپا را در اختیارشورای حکام اروپا به عنوان تصمیم‎گیر نهایی قرار خواهد داد. یک مسابقه طراحی نیز به همین منظور راه‎اندازی خواهد شد. در مورد استفاده از چهره­ها در اسکناس­های جدید هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

بانک­مرکزی اروپا در پاسخ به خبرنگار فیگارو در این مورد گفته است:«هر چیزی ممکن است.» به رغم بیماری کرونا و ضرورت پرداخت‎های غیرنقدی تقاضای وجوه نقد و اسکناس در این دوران افزایش یافته است. این امر حکایت از اهمیت وجوه نقد در حفظ ارزش پولی کشورها دارد.

در مورد نظام پولی یورو در بانک مرکزی اروپا نیز این امر نشانگر وجود اعتبار و حیثیت بانک­مرکزی اروپا و همچنین بانک­های مرکزی کشورهای اروپایی در برقراری امنیت نظام پولی است. آنها توانسته­اند قابلیت دسترسی به وجوه نقد و استفاده از آن را تضمین کنند.

چاپ اسکناسهای جدید در حالی در دستور کار قرار دارد که بانک مرکزی اروپا در نظر دارد یوروی دیجیتالی را نیز راه‎اندازی کند. یوروی دیجتیالی درست مثل اسکناس آن قابلیت دسترسی آسان برای عموم مردم اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی را خواهد داشت.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا