کد خبر: 04050193418
اقتصادبورس

چرا بورس اخیراً نزولی شد؟

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی گفت: این طرح منجر می‌شود تا قیمت گذاری دستوری، انحطاط اقتصاد کشور را رقم بزند.

همایون دارابی در گفتگو با تسنیم به برخی عوامل اثرگذار بر روند حرکتی بازار سرمایه در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: حضور فصل مجامع، افزایش نرخ دلار، حواشی مرتبط با بورس کالا، کاهش عوارض گمرکی و تعیین آن با نرخ ارز نیمایی در نزول بازار سرمایه اثر گذاشته است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: شرایط اقتصادی کشور موجب شده تا این روزها نقدینگی در بازارهایی جز بازار سرمایه حضور داشته باشد که البته با توجه به نشانه‌هایی که از رکورد در اقتصاد و این بازارها دیده می‌شود، می‌توان انتظار حرکت نقدینگی به سمت بازار سرمایه را داشت.

وی افزود: بورس همواره خود را با تورم هماهنگ می‌کند اما زمان آن مشخص نیست و از سوی دیگر در این روزها باید منتظر رقابت نرخ بهره با بازارسرمایه نیز بود.

دارابی، بازار سرمایه را مهجور در نزد مسئولان، دولتمردان و حتی اصحاب رسانه دانست و ادامه داد: ضعف اطلاع‌رسانی از سال‌های گذشته در بازار سرمایه دیده می‌شود و از سوی دیگر حضور بورس و کارشناسانش در نهادهای تصمیم‌گیری بسیار کم بوده است.

حتی برخی جریان ها وجود دارد که تلاش می کنند سطح رئیس سازمان به حد هیات دولت نرسد تا از این بخش حمایت بیشتری نشود.

وی گفت: بر اساس آمارها می توان به یکی دیگر از خصوصیات بازار سرمایه اشاره کرد؛ به طوری که این بازار به لحاظ رفتار شاخص، پایداری دارد و پس از چند روز مثبت یا منفی شدن به رفتار واقعی خود باز می‌گردد.

دارابی همچنین به طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی اشاره کرده و افزود: این طرح منجر می شود تا قیمت گذاری دستوری، انحطاط اقتصاد را رقم بزند.

وی افزود: زمانی که شورای بورس وجود دارد، تشکیل و ایجاد شورای جدید که پر از کمیسیون و … است و موازی کاری نیز دارد، بی‌معنا خواهد بود.

این فعال بازار سرمایه با انتقاد از رشد بی‌رویه بوروکراسی‌ها در کشور و بدنه اقتصاد گفت: سیستم بورکراتیک موجودی زنده است و سعی می کند هر جا که پول و تصمیم‌ساز است را به دست آورد. بنابراین به بازار آزاد حمله و آن را نابود می کند.

این سیستم و اعضای آن تلاش دارد تا رانت عظیم خود را حفظ کند. از این رو قیمت‌گذاری آزاد تحت فشار قرار می‌گیرد و منفعت به سمت رانت سوق داده می شود.

این فعال بازار سرمایه طرح مذکور را غیراصولی، ناشیانه، محافظ منفعت برخی اشخاص دانست و اعلام کرد: امیدوارم بورس کالا از گردنه این قوانین بگذرد.

دارابی یادآور شد: اگر پتروشیمی و فولاد سیمان پس از سال ها رکود، استهلاک و  استهمال رونق داشته و زنده شده اند، مدیون بورس کالا هستند.

وی همچنین تخصیص و چند نرخی شدن ارز را یکی از تجربه های ناکارآمد و ناشی از حاکمیت رانت دانست و با بیان این که اجرایی شدن طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی عقبگرد بزرگ بورس و اقتصاد است، گفت: این اتفاق باعث خواهد شد تا تلاش‌ها برای ورود سیمان، فولاد، محصولات کشاورزی به بورس، حذف یارانه های پنهان به همراه رانت و قیمت‌گذاری‌های ناشی از اتصال به قدرت و دلالی و … از بین برود.

دارابی حذف مشارکت مردم را یکی دیگر از آثار این مصوبه عنوان کرد و گفت: با این رخداد سرمایه مردمی از ریل بورس خارج می شود.

بنابراین اگر برخی رانت‌ها از صنایع با عرضه در بورس کالا از بین رفته، با این مصوب شدن این طرح مجددا شرایط تاریک و به نفع سوداگران و رانت بازان می شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا