کد خبر: 24070049987
اقتصاد کلان

چرا سیاست های ترکیه در مهار تورم، امروزه با شکست مواجه شده است؟

سیاست‌های آقای اردوغان یعنی دست درازی و استقراض از منابع بانک مرکزی، سبب شد تا سیاست‌های مناسبی که منجر به رشد، توسعه و مهار تورم بودند، کنار بروند.

حجت اله فرزانی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به تجربه سایر کشور‌ها در مهار و کنترل تورم اظهار کرد: حدود چهار دهه است که کشور‌ها توانسته اند مساله تورم را حل کند. شاهد این ادعا کشور‌های اروپایی و وضعیت اقتصادی آن‌ها بعد از جنگ جهانی دوم است که هر یک از این کشور‌ها از جمله آلمان، مجارستان و … با تورم‌های بی رویه‌ای مواجه بودند.

اقدام اولیه، کنترل سیاست های پولی بود

او ادامه داد: ترکیه که همسایه شمالی ماست در سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ تلاش کرد و توانست به نوعی بر مشکل تورم فائق آید. ترکیه با کاهش هزینه‌های دولتی و در پی آن عدم استقراض از بانک مرکزی، قائل بودن به استقلال بانک مرکزی که از جمله توصیه‌های صندوق بین المللی پول نیز همین بوده، توانست با رعایت این توصیه‌ها تا حدودی سیاست‌های پولی خود را کنترل کند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: در حقیقت به این سمت برود که با هدایت منابع نقدینگی به سمت تولید، ایجاد محصول و عرضه کالا و به نوعی افزایش تولید ناخالص ملی، تغییر سیاست‌های در‌های بسته به سیاست‌های در‌های باز و استفاده از صنعت توریست، ارز آوری خوبی را برای کشور به همراه داشته باشد.

فرزانی گفت: همچنین سعی کرد که با ایجاد امنیت سرمایه گذاری، سرمایه گذاری خارجی را به داخل کشور جذب کند. سپس این سرمایه‌های خارجی جذب شده در راستای افزایش ظرفیت تولید کشور مصرف و هدایت شد.

او در ادامه تصریح کرد: بنابراین ترکیه با جلوگیری از افزایش هزینه‌های دولتی توانست کنترل نقدینگی و تورم را به دنبال داشته باشد. با رشد تولید، منابع نقدی ایجاد شده در اقتصاد را به نحوی هدایت کرد که در امر تولید مصرف شود. این موضوع باعث شد که حفظ ارزش پول ملی رفته رفته پایه گذاری شود و با سیاست حذف صفر‌های زائد توانست پول پر قدرتی را تقویت کند.

سیاست های اردوغان مهار تورم را دست نیافتنی کرد

او ادامه داد: اما این سرنوشت با سیاست‌های آقای اردوغان و مشکلات سیاسی که برایش پیش آمد، در چند سال اخیر تا حدودی محل چالش شده و دچار مشکلاتی از جمله تورمی دو رقمی و حاد هستند.

این کارشناس اقتصادی در پایان تاکید کرد: باید اشاره کرد که این وضعیت با سیاست‌های آقای اردوغان یعنی دست درازی و استقراض از منابع بانک مرکزی که نتیجه اش همین تورم فعلی است، سبب شد تا سیاست‌های مناسبی که منجر به رشد و توسعه کشور شده بود را کنار بزند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا