کد خبر: 12080052850
اقتصاد کلانبورس

چرا شاخص بورس مثبت شده است؟

امروز شاخص بورس برای سومین روز با روند مثبت همراه شده است و در نیمه اول معاملات با حدود ۱۰ هزار واحد مثبت در محدوده یک میلیون و ۳۸۵ هزار واحد قرار گرفته است. چرا شاخص امروز هم مثبت شده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، تا اواسط هفته جاری شاخص کل بورس با افت گسترده‌ای رو به رو شد. شاخص روز یکشنبه ۳۵ هزار واحد منفی را در کارنامه خود ثبت کرد.

بعد از افت شاخص با سیگنال وزیر اقتصاد به حقوقی‌های بورسی و گفتگوی رئیس سازمان بورس در تلویزیون شاخص کل بورس مثبت شد.

جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر این دو سیگنال رئیس سازمان بورس و وزیر اقتصاد به تجارت‌نیوز گفت: دولت روحانی در ۵ ماه حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق را به فروش رساند و دولت رئیسی تنها در دو ماه ۶۰ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته است. باید توجه شود که تاثیر فروش اوراق در بازار سریعا مشخص نمی‌شود.

از روز دوشنبه تا امروز شاخص با روندی صعودی به کار خود ادامه داده است. در نیمه اول معاملات بورس امروز با شش هزار واحد مثبت در محدوده یک میلیون و ۳۸۲ هزار واحد قرار گرفت. اما چه عواملی روند بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟

فردین آقا بزرگی، کارشناس بازار سرمایه درباره عواملی که روند شاخص بورس از آن‌ها تاثیر می‌پذیرد گفت: چند عامل مهم روزهای آینده در روند بازار موثر هستند مثل عرضه‌های حجیم اوراق بدهی در بازار سرمایه که به دلیل جبران بخشی از کسری بودجه دولت صورت می‌گیرد، نرخ اوراق بدهی که روندی افزایشی تا ۲۲ درصد دارد و در آخر افزایش نرخ بهره بین بانکی تا آستانه ۲۰ درصد که می‌توانند روند بازار را از وضعیت فعلی هم بدتر کنند.

این کارشناس بازار در بخش دیگری گفت: عرضه‌های بلوکی سهام عدالت هم می‌تواند در ایجاد صف فروش در بازار موثر عمل کنند. همچنین چشم‌انداز توافقات هسته‌ای و حصول نتیجه در مذاکرات برجام و احتمال کاهش نرخ ارز هم تهدید‌های دیگری هستند که برای بازار سرمایه وجود دارد.

آقا بزرگی می‌گوید یکی از دلایلی که بازار سهام از آن تاثیر گرفته است افت تولید ناخالص ملی کشور است که از ۴۴۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۸ به ۱۹۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ رسیده است و در این میان افزایش حجم نقدینگی در همین بازه زمانی به میزان ۱۵۰ درصد رسیده است .

کمبود نقدینگی عامل افت اصلی افت شاخص بورس است؟

محمدخبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کمبود نقدینگی در بازار سرمایه گفت: بی‌پولی عجیبی در بازار موج می‌زند و یکی از دلایل اصلی آن روند استفاده دولت و بانک مرکزی از بازار سرمایه به عنوان یک بنگاه تامین مالی است. انتشار و فروش اوراق دولتی در شهریور ماه، کاملا بازار سرمایه را خالی از پول کرده و در کنار آن عرضه‌های اولیه صورت گرفته و پذیره‌نویسی‌های اخیر ، ضربه نهایی را بر پیکر بی‌جان بازار وارد کرده است.

این کارشناس بازار در بخش دیگری گفت: همین اتفاقات و ادامه‌دار بودن روند منفی بازار باعث بی‌اعتمادی شدید سرمایه‌گذاران حقیقی و خروج پول توسط این افراد از بازار با وجود ارزنده شدن اکثریت نمادها در روزهای اخیر است.

چرا شاخص بورس مثبت شده است؟

از روز دوشنبه به بعد با حمایت دستوری از سمت دولت و سازمان بورس شاخص بورس به صورت غیرواقعی مثبت شده استو کارشناسان بازار سرمایه تاکیده کرده‎‌اند اگر تنها برای شاخص‌سازی این حمایت‌ها صورت گرفته باشد و استمرار نداشته باشند، زیان سهامداران بیش از پیش خواهد شد.

همچنین به دلیل آنکه حجم فروش اوراق در شهریور ماه از سمت دولت بالا بوده است در حال حاضر کمبود نقدینگی در بازار موج می‌زند و باعث شده تا روند بازار تغییری نکند و این ادعا از حجم معاملاتی که روزانه از مرز سه هزار میلیارد بالاتر نمی‌رود مشخص است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا