کد خبر: 21109911830
بازار

چرا شکر با وجود ثابت ماندن قیمت رسمی گران شده است

رئیس اتحادیه قنادی تهران می‌گوید سهمیه‌ای با قیمت مصوب اختصاص نمی‌یابد و واحدهای صنفی مجبور به خرید از بازار آزادند

در ماه‌های پایانی سال برخی برای سودجویی بیشتر دست به شایعه‌سازی می‌زنند تا از آب گل آلود التهاب بازار، ماهی خود را بگیرند. چند روزی است که سودجویان با شایعه‌سازی درباره اینکه دولت به دنبال افزایش نرخ مصوب شکر است قیمت این کالا را در بازار تا ۱۵ درصد افزایش داده‌اند، این درحالی است که مسئولان با رد این موضوع تاکید دارند تا سال ۱۴۰۰ خبری از افزایش نرخ‌های مصوب نیست.

علی بهره مند رئیس اتحادیه قنادی، شیرینی و کافه قنادی تهران در گفت‌وگو با عصر اقتصاد با تایید‌ افزایش قیمت شکر، گفت: قیمت شکر در بازار عمده فروشی از حدود دو هفته پیش افزایش یافته و از ۸ هزار تومان به ۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

او افزود: علیرغم این که ستاد تنظیم بازار در آبان سال جاری‌ قیمت مصوب هر کیلوگرم شکر در کارخانه را ۶ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام کرده بود، خبری از شکر با قیمت مصوب نیست و سهمیه‌ای با این قیمت به اتحادیه اختصاص نیافته است.

به گزارش ایلنا؛ در هفته اخیر سودجویان با شایعه احتمال افزایش نرخ مصوب شکر قیمت این کالای پر مصرف در ماه‌های پایایی سال را به شکل کم سابقه‌ای بالا برده‌اند. این شایعه موجب شده است قیمت شکر به ناگاه ۱۵ درصد افزایش پیدا کند و به گفته فعالان بازار قیمت آن در یک روز رکورد بزند.

ابتدای سال قیمت شکر ۶ هزار و ۲۰۰ تومان بود که به ۶ هزار و ۶۵۰ تومان رسید و با انتشار این شایعه افزایش قیمت شکر دولتی، در بازار آزاد شکر ۸ هزار تومانی برای بنکداری‌ها به  ۹ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است.

اما بهمن دانایی، دبیر انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر در گفت‌وگو با ایلنا احتمال افزایش نرخ مصوب در سال جاری را رد کرد.

او گفت: بعید است دولت در ماه‌های پایانی سال قیمت‌های مصوب کالای اساسی را افزایش دهد چراکه نتیجه آن التهاب در بازار خواهد بود.

دانایی با تاکید بر اینکه ما درخواستی برای افزایش قیمت برای امسال نداده‌ایم، افزود: برای سال ۱۴۰۰ هم تا نرخ تضمینی چغندر و دستمزد معلوم نشود، نمی‌توانیم اقدامی برای تغییر نرخ مصوب کنیم.

به گفته او؛ هر تصمیمی برای نرخ مصوب دست کم در اوایل سال بعد انجام خواهد گرفت.

دانایی تصریح کرد: می‌توان با قاطعیت گفت که افزایش نرخ مصوب شایعه‌ای برای سواستفاده از وضع موجود است.

دبیر انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر با یادآوری اینکه بهره‌برداری و تولید شکر چغندری در سال جاری به اتمام رسیده است، اظهار کرد: کل شکر تولیدی داخلی در ۴ ماهه گذشته به بازار عرضه شده و لذا تغییر نرخ هیچ سودی برای تولیدکنندگان ندارد که به دنبال افزایش آن باشند.

دانایی شایعه‌سازی دباره تغییر نرخ‌های مصوب و سو‌‌استفاده از آن را نتیجه ضعف در نظارت و کنترل بازار دانست.

بر اساس این گزارش؛ در آبان سالجاری بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار ابلاغی تحت شماره ۶۰.۱۹۲۵۱۹ مورخ۱۰/۰۸/۹۹مسئولیت قیمت‌گذاری شکر تولید داخل با رعایت ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر واگذار شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا