کد خبر: 021002146992
اقتصادبازارها و خدمات مالیدولتسیاستمجلس

چرا نمایندگان با کلیات بودجه موافقند؟ / راهکارهای مبارزه با تورم

نماینده مردم ارومیه گفت: کاملاً مخالف حذف یارانه آرد هستم. قیمت نان نباید گران شود چراکه عمده تغذیه مردم است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه با ۱۵۴ رای موافق، ۶۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در مجلس با کلیات لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۳ موافقت کردند.

در همین راستا برای بررسی بیشتر موضوع به سراغ نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی رفتیم تا نظرات خود را برای موافقت و مخالفت خود با این اصلاحات بیان کنند.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مجلس در گفت‌وگو با تیتر کوتاه با تأکید بر مخالفت خود با کلیات بودجه ۱۴۰۳ تشریح کرد: پیام بودجه سال ۱۴۰۳ گرانی است. البته که نسبت به برخی بودجه‌های سال‌های گذشته بهبود داشته است؛ ولی نظر من را درباره تحقق اهداف اقتصادی جلب نکرد. دریافت مالیات هم که در این بودجه تأکید بسیاری بر آن شده است نوعی فشار بر مردم خواهد بود.

البته اگر سازمان امور مالیاتی توان شناسایی مودیان جدیدی که تابه‌حال فرار مالیاتی داشتند را داشته باشد، چالشی ایجاد نمی‌شود. تمام نکات در این بخش صرفاً برای بالا نرفتن مالیات مودیان فعلی است.

وی با اشاره به مهلت ۵ روزه برای ارائه پیشنهاد بودجه‌ای بیان کرد: پیشنهادهای من درباره بودجه آماده است؛ البته که در این مرحله ابتدا باید به کمیسیون‌های تخصصی ارائه شود و آنها به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌دهند.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر مزیت‌های بودجه گفت: با وجود مزیت‌های بودجه ۱۴۰۳ افزایش عدد مالیات پیام خوبی برای اقتصاد کشور نیست. نگرانی من از این بابت است که افزایش مالیات بر واحدها و کارگاه‌های تولیدی باعث تعطیلی یا پایین آمدن کارکرد این واحدها شود.

توجه ویژه لایحه بودجه به اشتغال جوانان

سید سلمان ذاکر، نماینده مجلس نیز با اعلام موافقت خود با کلیات بودجه سال آینده دلایل خودر را این گونه تشریح کرد: دلیل موافقت من با کلیات بودجه توجه ویژه آن به اشتغال جوانان با اختصاص بانکی با عنوان امید کارآفرینی و تخصیص بیش از ۱۰۱ همت برای این مهم است.

با این بودجه، زیرساخت لازم در استان‌هایی که نرخ آمار بیکاری بالاست تجهیز می‌شود که خود اقدام مهمی خواهد بود و تبعات بسیاری خوبی را به همراه دارد. دلیل دیگر در خصوص تأمین حقوق پایدار بازنشستگان لشکری و کشوری و تأمین اجتماعی است که قبل از اصلاح ۵۰ همت بود.

در اصلاحیه مالیات ارزش‌افزوده ۱ واحد افزایش پیدا کرد و با استفاده از منابع به‌دست‌آمده حقوقی پایدار برای این دست بازنشستگان در نظر گرفته شده است.

ذاکر

وی افزود: این اقدام بسیار اهمیت دارد، درصورتی‌که بسیاری بر این باور بودند که این اقدام تورم را افزایش می‌دهد. البته که باید به‌عنوان ارکان نظام از بازنشستگان کشوری و لشکری پاسداری شود؛ چراکه زحمات ویژه‌ای را متحمل شده‌اند.

رضایت این افراد اهمیت دارد نباید به بهانه‌های مختلف تحت‌تأثیر قرار گیرد. چراکه این افراد در جایگاه هستند که نیاز به حمایت دارند. بنا بر صحبت رئیس سازمان برنامه بودجه تنها ۰.۶ درصد تورم ایجاد می‌شود آن هم تورمی که در کنار معافیت‌های مالیاتی تورم کمی را رقم می‌زند.

افزایش حقوق بازنشستگان تورم زا نیست

نماینده مردم ارومیه با طرح این سؤال که چرا فقط در بحث حقوق بازنشستگان موضوع تورم داغ می‌شود، تبیین کرد: دولت باید این چالش را با راه‌های دیگر مدیریت کند. .راهکاری مانند کاهش نرخ ارز، کاهش حباب طلا و باید در دستور کار قرار بگیرد. باید ارزش پول را بالا بیاوریم. راهکارهای مبارزه با تورم برای دولت یک اصل است؛ اما نباید سر بازنشستگان این موضوع را بشکنیم.

او در ادامه افزود: همچنین تخصیص یارانه آرد هم از مواردی بود که در بودجه به آن اشاره شده که خود ایجاد محدودیتی است برای اینکه نان ارزان به مردم برسد.

این موضوع یک مقوله حساس سیاسی،اقتصادی و اجتماعی است.در حقیقت این نگرانی در من ایجاد شد که قیمت نان گران نشود چراکه عمده تغذیه مردم است. پس من کاملاً مخالف حذف یارانه آرد هستم؛ چراکه تبعات بسیار خطرناکی را به همراه خواهد داشت.

منبع: تیتر کوتاه

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا