کد خبر: 17080053827
اقتصاداقتصاد کلانجامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

چرا چین عطسه کند، آلمان سرما می‌خورد

مدیرعامل تسلا از دنبال‌کنندگانش پرسید آیا او باید 10درصد سهامش در این شرکت را بفروشد؟

ترجمه: محمود نواب مطلق

پنج سال متوالی است که چین شریک اصلی اقتصاد آلمان محسوب می‌شود و رشد و رکود اقتصاد پکن، به سرعت در قوی‌ترین اقتصاد اروپا بازتاب پیدا می‌کند.

. نیکلا لِبینگرکومولر، مدیر شرکت ماشین‌سازی معروف آلمان «ترومف»، با توجه به کند شدن رشد اقتصادی چین به نحوی کاملا آشکار تاکید کرده است: «عقب‌نشینی چین اختیاری نیست و ما باید خودمان را با این موضوع تطبیق دهیم.»

 این متخصص لیزر  هنگام ارائه محصولات سالانه جدید شرکتش به وابستگی شدید ترومف به بازارهای چین اعتراف کرد. شرکت او در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱(۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰) معادل ۵۲۵ میلیون یورو با چین گردش مالی داشته است.

این درحالیست که از کل گردش مالی این شرکت که سه ونیم میلیارد یوروو است، سهم بازار آلمان از این گردش مالی ۵۷۹ میلیون یورو و بازار آمریکا ۴۸۵ میلیون یورو بوده است. تاکنون سابقه نداشته است تا این حد فاصله این ارقام به هم نزدیک شود.

هنگامی که چین عطسه می‌کند آلمان سرما می‌خورد؛ این عبارت تازه ای نیست. از سال ۲۰۱۵(۱۳۹۴) چین اولین شریک اقتصادی آلمان است. در سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) رقم مبادلات دوکشور به بیش از ۲۱۲ میلیارد یورو رسید. این میزان یک سوم سهم مبادلات اتحادیه اروپا با چین است.

به رغم همه‌گیری کرونا، آلمان صرفا با کاهش ۱/۰ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸) بالغ بر۹۶میلیارد یورو به غول آسیا صادرات داشته است.

صنایع گوناگون در آلمان از جمله گروه ماشین‌سازی ترومف، صنایع خودور، صنایع الکتروتکنیک، صنایع شیمی و دیگر صنایع کلیدی ساخت آلمان همگی بر اساس سفارش‌های عمده چین فعال‌اند.

اختلالات شدید به وجود‌آمده در اقتصاد چین از جمله همه‌گیری کرونا، تنظیم مقررات مربوط به گروه‌های فناوری، بحران ساخت‌و‌ساز و کمبود انرژی که همگی منجر به کاهش روند رشد اقتصادی در این کشور شده‌اند، بر بنگاه‌های اقتصادی آلمان تأثیر قابل توجه دارند.

 بنا بر اذعان ژرژ کرایمر، اقتصاددان ارشد کُمرتز بانک، « رشد اقتصادی چین قطعا متوقف نخواهد شد اما طی سه ماه آینده دچار وقفه جدی خواهد شد و این اتفاق چالش بزرگ اقتصادی برای آلمان در پی خواهد داشت.»

این درحالیست که آلمان در جبهه دیگری نیز تحت فشار است: مشکلات موجود بر سر راه تهیه مواد واسطه‌ای برای تولید محصول نهایی از جمله ترکیبات الکترونیکی، فلزات و مواد اولیه  به عنوان عوامل دیگری در کند شدن روند تولید در این کشور برشمرده می شوند.

به عقیده تیمو وُلمِر، شوسر از اعضای انستیتو تحقیقات اقتصادی مونیخ، « وضع کنونی بسیار گنگ و مبهم است. به رغم فهرست بلند بالای سفارش‌ها در دفاتر مراکز تولید، از ابتدای سال روند تولیدات صنعتی کاهش یافته است.»

بر اساس برآوردهای این نهاد پژوهشی ارزش افزوده صنایع تا ۴۰ میلیارد یور کم شده است و این معادل یک درصد از کل تولید آلمان در یک سال است.

به عقیده ژرژ کرایمر، روند کندشدن رشد اقتصاد چین و مشکلات آلمان در تهیه مواد واسطه‌ای برای تولید می‌تواند منجر به رکود اقتصادی در این کشور در سه ماهه چهارم سال  شود.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا