کد خبر: 13040035766
انرژی

چشم‌انداز همکاری با اروپا در بخش انرژی

کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گزارشی  به بررسی ظرفیت‌های همکاری ایران و اتحادیه اروپا در حوزه انرژی پرداخت.

در این گزارش که با عنوان «بررسی ظرفیت‌های همکاری‌های انرژی با اتحادیه اروپا با تاکید بر شرکت‌های کوچک و متوسط» منتشر شده، آمده است: در اتحادیه اروپا بعد از سال ۲۰۰۷ به جز تقاضا برای انرژی‏های تجدید پذیر تقاضای تمامی سوخت‏های روند کاهش داشته است.

‏بخش‏ های خدمات و حمل و نقل در طول سه دهه از سال ۱۹۸۰ بیشترین میزان مصرف انرژی نهایی را به خود اختصاص داده است، این در حالی است که ‏روند مصرف انرژی در بخش صنعت روبه نزول رفته است.

ولی در کشورهای در حال توسعه در آسیا و چین در دوره ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۰ رشد تولید سبب افزایش سه برابری تقاضای انرژی در بخش صنعت ‏شده است.

در کشورهای ثروتمند اتحادیه اروپا افزایش تقاضای انرژی، ناشی از افزایش مصرف کاربران بخش مسکونی و حمل و نقل است. در مقابل در کشورهایی از اروپای مرکزی و شرقی که به‌تازگی به عضویت این سازمان درآمده‏اند تغییر ساختار و تکنولوژی در صنعت و کاهش شدت انرژی مصرفی، مصرف انرژی نهایی را کاهش داده است.

در ادامه گزارش تصریح شده است‌: در نتیجه روند مصرف انرژی در کشورهای مختلف عضو اتحادیه اروپا به شدت متفاوت است. بیشترین میزان مصرف انرژی در اتحادیه در سال ۲۰۰۶ اتفاق افتاده است.

در دوره زمانی ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۶ روند مصرف انرژی در اروپای شمالی و جنوبی، و غربی به ترتیب ۴۰‏، و ۱۵ درصد رشد داشته است. در حالی‏که در طول همین دوره در اروپای مرکزی و شرقی به دلیل تغییرات ساختاری مصرف انرژی ۱۵ درصد کاهش یافته است.

ولی بعد از سال ۲۰۰۶ تقاضای انرژی در کل اتحادیه اروپا حدوداً ۱۰ درصد کاهش یافته است و مناطق جنوبی نسبت به سایر مناطق کاهش شدیدتری را تجربه کرده‏اند که آن را می‏توان ناشی از چالش‏های اقتصادی ناشی از رکود اقتصادی اواسط سال ۲۰۰۰ دانست.

این گزارش خاطرنشان کرده است: با وجود روند نزولی در مصرف، نفت (نفت خام و فرآورده‏های نفتی) همچنان مهم ترین منبع انرژی در اقتصاد اتحادیه اروپاست و گاز طبیعی به عنوان دومین منبع انرژی شناخته می‏شود. در بین کشورهای عضو، سوئد، فنلاند و لتونی بیشترین سهم و لوکزامبورگ، هلند و مالت کم‏ترین سهم را در مصرف انرژی‏های تجدید‌پذیر به خود اختصاص داده‏اند. ‏

بر اساس  این گزارش، شدت مصرف انرژی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا طی سال‏ها به واسطه تغییرات در فعالیت‏های اقتصادی و بهبود روند بلندمدت در بهره‏وری انرژی از سال ۲۰۱۳ به طور متوسط ۳۰ درصد کاهش یافته است.

با افزایش رشد اقتصادی در طی سال‏های ۱۹۷۲ تا ۲۰۱۳ مصرف انرژی نهایی نیز با نرخ کمتری رشد داشته است و همین امر سبب شده است که شدت انرژی کاهش یابد.

در اواسطه دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ افزایش قیمت نفت و در دوره ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ نیز رکود اقتصادی سبب کاهش تقاضای انرژی شده است به بیان دیگر در دهه‏ های اخیر عوامل مختلفی سبب کاهش مصرف انرژی شده است.

در ادامه تاکید شده است: از طرفی مصرف انرژی نهایی در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ با ۲ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۵ به ۱۱۰۷ میلیون تن معادل نفت خام رسیده است.

بررسی این روند نشان می‏ دهد که از سال ۱۹۹۴ مصرف انرژی به آرامی افزایش یافته و در سال ۲۰۰۶ به بالاترین حد خود معادل ۱۹۴۱ میلیون تن معادل نفت خام رسیده است ولی سپس روند نزولی در پیش گرفته تا در سال ۲۰۱۶ میزان مصرف انرژی در مقایسه با سال ۲۰۰۶ معادل ۷.۳ درصد کمتر شده‏است. از سال ۱۹۹۰ سهم مصرف سوخت‏ های جامد و انرژی‏ های تجدیدپذیر روند افزایشی داشته‏است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا