کد خبر: 1709997689
تولید و بازرگانیروزنامهصفحه یک

چشم ‌انتظار شب ‌چله

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران امیدوار است که در آستانه شب یلدای امسال  استقبال بهتری از آجیل وخشکبار شود چراکه محصولات این صنف به اندازه‌ محصولات دیگر گران نشده است

نیلوفر فروهیده
عصر اقتصاد: فروشندگان آجیل و خشکبار انتظار ندارد در نیمه نخست سال همانند شب چله و شب عید  کسب‌وکارشان رونق داشته باشد، اما در خواب هم نمی‌دیدند که روزی بازارشان چنان کساد شود که تعداد مشتریان و حجم فروش‌شان در روزهای منتهی به شب یلدا به اندازه روزهای تابستانی چند سال قبل هم نباشد.

افزایش لجام‌گسیخته قیمت‌ها در یکی، دو سال اخیر سبب شده است که بسیاری از خانوارها ناگزیر شده‌اند در تهیه کالاهای اساسی و آنچه به عنوان مایحتاج عمومی شناخته می‌شود، صرفه‌جویی کنند و از سوی دیگر همه‌گیری نه ماهه ویروس کرونا هزینه‌های سلامت را در سبد خانوار افزایش داده است. در این اوضاع طبیعی است که نمی‌توان انتظار داشت آجیل و خشکبار که در  زمره تنقلات دسته‌بندی می‌شوند، سهم چندانی در سبد مصرف خانوارها داشته باشند.  همه این‌ها دست به دست هم داده‌اند تا بازار خشکبار و آجیل روزهای خوبی را سپری نکند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار در گفت‌‌وگو با عصر اقتصاد گفت: «در دوره کرونا فروشندگان با ضرر بسیاری مواجه شدند و اکثر بار خود را به دلیل کمبود تقاضا و فاسد شدن، در کشور معدوم کرده‌اند.»

مصطفی احمدی افزود: «ما تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم، اما پس از نوروز ۹۹ که اجناس روی دست فروشندگان ماند و فاسد شد، دولت مالیات همیشگی خود را دریافت کرد و حمایتی در این زمینه انجام نداد.»

او یادآور شد: «آجیل‌فروشان در دو زمان فروش مناسبی دارند؛  یکی مربوط به ایام نوروز و دیگری مربوط به شب چله است. در ایام نوروز که صنف ما تعطیل شد و عملا فعالان این کسب‌وکار به شب چله امید داشتند که با توجه به وضع کرونا در کشور و تعطیلی‌های پی در پی، این بار هم امیدی به فروش ندارند.»

احمدی در تشریح بازار شب یلدای امسال با توجه به معمول بودن مصرف آجیل و خشکبار در این ایام گفت: «طی این دوهفته تعطیلی قبل از شب یلدا صنف‌هایی مانند عطاری و لبنیاتی و بنکدارانی را که آجیل و خشکبار نیز می فروشند، در گروه یک قرار دادند و صنف ما در گروه دو قرار داده شد، که سبب تعطیلی شد. جالب  است که سوپر مارکت ها و خوار و بار فروشی‌ها و بنکداران آجیل می‌فروشند. با بسته ماندن آجیل‌فروشان اصناف دیگر کالای تخصصی مارا به فروش می‌رسانند . خواسته مهم اتحادیه تعطیل نکردن مغازه های آجیل و خشکبار فروشی  همانند دیگر صنوف تامین‌کننده  مواد غذایی و مایحتاج مردم است.»

به گفته رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران، قیمت آجیل شب یلدا امسال به دلیل افزایش قیمت ارز، بسته‌بندی و هزینه کارگر ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است؛ یعنی میانگین ۸۰ قلم کالایی که در این صنف به فروس می‌رسد، قیمت آنها حدود ۵۰ درصد گران شدند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار اظهار کرد اعضای صنف برای اینکه قیمت آجیل در شب یلدا برای مردم منابسب باشد، چندی پیش شروع به خرید آجیل و خشکبار کردند؛ اما اگر محدودیت‌ها ادامه پیدا کند این مواد خوراکی ماندگاری‌اش را از دست  می‌دهد و خراب می‌شود.

احمدی افزود: «متاسفانه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا از شب عید تاکنون هر واحد صنفی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه‌های خود را از دست داده‌ است؛ چرا که مجبور شده‌اند کالاهای خود را معدوم کنند.»

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران با یادآوری اینکه به عقیده پزشکان آجیل از مواد غذایی مفید است؛ چرا که آجیل و خشکبار جنبه گرمی دارد و خوردن این مغزها برای بدن خوب است، ادامه داد: «درست است که به دلیل افزایش قیمت ارز قیمت آجیل ۵۰ درصد گران شده است، اما قیمت آجیل امسال در مقایسه با افزایش عمومی سطح قیمت‌ها معقول است.»

او در خصوص فاسد شدن آجیل و خشکبار با کیفیت ایرانی با توجه به کاهش فروش در دوره کرونا و بسته بودن فروشگاه‌ها گفت: «یکی از تأثیرات کرونا برصنف ما فاسد شدن و خرابی است، اما متأسفانه قبل از دوران کرونا نیز با توجه به خودتحریمی داخلی در زمستان سال ۱۳۹۷، مردم در صدا و سیما به خرید نکردن آجیل و خشکبار دعوت می‌شدند که این مساله یک ضربه اساسی به تولید داخل بود.»

به گفته احمدی، با آنکه آجیل و خشکبار بعد از فرآوری نهایتاً دو تا سه ماه قابل نگهداری است؛ این در حالی است که اجناس زمستان ۹۷ تا تابستان ۹۸ در سرد خانه مانده بود؛ در نتیجه بعد از گذشت چند ماه فاسد شدند و بوی ناخوشایندی گرفتند. اعضای صنف آجیل‌فروشان نیز آن اجناسی را که موجب بدنامی مغازه خود می شدند، معدوم کردند که موجب ضرر این صنف شد.

او افزود: «با توجه به اعلام شیوع کرونا در زمستان سال گذشته و تدارک دیدن صنف آجیل‌فروشان از ماه‌های قبل از شیوع ویروس کرونا در سال ۹۸ هم این صنف متضرر شد و در تابستان سال ۹۹ نیز مقداری از آجیل و خشکبار معدوم شدند. اکنون متأسفانه خیلی از همکاران صنف ما به دلیل ورشکستگی درگیر بدهی‌های خود هستند.»

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران با این حال امیدوار است که شب یلدای امسال  استقبال بهتری از آجیل وخشکبار شود چراکه محصولات این صنف به اندازه‌ محصولات دیگر گران نشده است و تولید کافی وجود داشته است.

احمدی در پایان گفت: با توجه به اعلام وضعیت نارنجی در تهران در هفته پیش رو مغازه‌های آجیل‌فروشی بازگشایی شده است اما این صنف توجه بیشتری را از مسئولان می‌طلبد.

به گفته او، قرار گرفتن این صنف در گروه یک کسب‌وکارها دست‌کم می‌تواند از ضررهای بیشتر اعضای صنف جلوگیری کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا